Gå til innhold

Bli frisk fra forstyrret spising uten hjelp?

Anbefalte innlegg

For ca 4 år siden sultet jeg meg selv ned til undervekt pga dårlig selvbilde og vonde følelser, men jeg snakket ikke om dette med noen. Folk la merke til vektnedgangen, men ettersom jeg var litt stor når jeg startet, så var det hovedsakelig positive kommentarer jeg fikk. Jeg fikk etterhvert en interesse for styrketrening og tror personlig at jeg på en måte "byttet" avhengighet - i stedet for å sulte meg selv så trente jeg daglig (til det punktet hvor jeg fikk panikkanfall om jeg ikke fikk sjansen til å dra på treningssenteret) og var på en utrolig streng diett hvor hvert eneste gram protein skulle telles og junk food var ikke å se. Som resultat av dette bygde jeg utrolig mye muskler og fikk skryt fra alle rundt meg, selv om jeg innerst inne fortsatt slet veldig mye. Etter korona kom og treningssenteret stengte ned så har jeg begynt å overspise utrolig mye, føler nesten at kroppen "tar igjen" for alle årene hvor jeg har sultet og begrenset meg selv.. Kan fint spise 3000 kalorier på 30 minutter, mister helt kontroll. Føler meg utrolig ekkel og mislykket, og ender opp med å trene (jogge ute, så blir ikke mange kaloriene forbrent i forhold til tidligere når jeg trente på senter) og sulte meg selv i et par dager i etterkant. Det har blitt en ond sirkel, men det er tydelig at treningen og sultingen ikke gjør opp for overspisingen. Har lagt på meg 15-20 kg siden korona kom... Jeg vet at folk rundt har lagt merke til det, men ingen tørr å si noe. Jeg har mistet utrolig mange venner fordi jeg ikke tørr å møte folk, er redd for tankene de skal ha om meg.

Jeg har siden dag én vært klar over at spisingen min er forstyrret, men jeg sa ikke ifra tidligere fordi jeg ikke ønsket hjelp. Jeg likte effekten det hadde på kroppen min, både når jeg ble undervektig og når jeg bygget muskler. Jeg fikk konstant bekreftelse fra andre. Men nå? Nå ønsker jeg å bli bedre. Jeg sitter her med strekkmerker på hele magen og gråter flere ganger til dagen fordi jeg har blitt så stor og jeg føler jeg har ødelagt kroppen min permanent... Strekkmerker er naturlig, men jeg har aldri sett en på min alder uten barn med en slik mage, og det er ingenting jeg kan gjøre med det... For å ikke snakke om hvor dyr denne "vanen" er, jeg bruker flere tusen kroner på mat i måneden. Jeg har diaré omtrent ukentlig på grunn av all den dårlige maten jeg spiser og jeg begynner å mistenke at jeg har utviklet diabetes på grunn av symptomer.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vet at det kanskje er lurt å ta dette opp med behandleren min (har gått til psykolog i flere år, men den nåværende psykologen min har jeg kun gått til i to år) men det er uakseptabelt. Dette er min absolutt største skam i livet. Jeg vil bare få et bedre forhold til mat og jeg vil ha kroppen min tilbake, men det føles umulig. Har noen gode tips å komme med? Jeg trenger ikke negative kommentarer, jeg vet at jeg mangler selvkontroll og at dette er min feil, men nå vil jeg rett og slett bare fikse det på egenhånd også. 

Anonymkode: 79d9e...6bd

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...