Gå til innhold

Kan legevaktalege sende henvisning til dps?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, ISW skrev:

Ja, det kan de. 

Men utenom helt akutte ting pleier de å be fastlegen gjøre det. Det er jo ofte en del oppfølging i forbindelse med en henvisning. 

Ok, men er det sant det som legevaktslegen sa at dps ikke kan avslå en henvisning sendt fra legevakt? 

Anonymkode: acc73...9c4

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men er det sant det som legevaktslegen sa at dps ikke kan avslå en henvisning sendt fra legevakt? 

Når legevakten sender en akutt henvisning vil jo DPS måtte vurdere deg i alle fall. Om de KAN avslå den vet jeg ikke, men hvis problemene er så alvorlige at legevaktlegen henviser deg akutt vil jeg tro det er sjeldent. 

Endret av ISW
3 minutter siden, ISW skrev:

Når legevakten sender en akutt henvisning vil jo DPS måtte vurdere deg i alle fall. Om de KAN avslå den vet jeg ikke, men hvis problemene er så alvorlige at legevaktlegen henviser deg akutt vil jeg tro det er sjeldent. 

Men jeg er usikker om det var akutt henvisning han skrev eller om det var vanlig henvisning? 🤔

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vis det var akutt ringer legen til DPS og du møter til inntaks samtale samme dag.Da hadde du fått beskjed om å dra direkte eller når du skal møte. 

Anonymkode: 477a3...40d

Nå er det helg. Ts vil uansett ikke få vite om eventuell samtale før tidligst imorgen uavhengig av om det er akutt eller ikke.

Anonymkode: 051bf...5db

Jo det er bakvakt på DPS når det er helg ,så en kan bli lagt inn  direkte  fra legevakten til DPS ,da ringer legevakts legen til DPS vis det er akutt som ved selvmordsfare eller psykose.Vis det ikke er akutt får du beskjed om å ta kontakt med DPS selv på første arbeidsdag.  Vis du ikke er kjent for DPS fra før og det ikke er akutt, må en få en  henvisning. Nå snakker jeg om vanlig legevakt,hvordan det virker i de byene som har psykiatrisk legevakt vet jeg ikke. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. Men DPS er nødt til å gjøre en faglig vurdering av henvisningen. 

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dps avvise en søknad sendt fra legevakten? Det sa legevaktslegen til meg.. 

Meg bekjent er det innholdet i søknaden (pasientens tilstand) som avgjør, ikke avsenderen.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er bakvakt på DPS når det er helg ,så en kan bli lagt inn  direkte  fra legevakten til DPS ,da ringer legevakts legen til DPS vis det er akutt som ved selvmordsfare eller psykose.Vis det ikke er akutt får du beskjed om å ta kontakt med DPS selv på første arbeidsdag.  Vis du ikke er kjent for DPS fra før og det ikke er akutt, må en få en  henvisning. Nå snakker jeg om vanlig legevakt,hvordan det virker i de byene som har psykiatrisk legevakt vet jeg ikke. 

Ja, jeg ser at det gjøres ulikt fra sted til sted :) Her jeg bor legger man ikke inn pasienter på DPS i helgene.For å bli lagt inn på DPS må man ha en samtale med ambulerende team på Dps og de jobber bare man-fre.  Trenger man innleggelse i helgen blir man enten lagt inn på psykiatrisk akuttavd på sykehuset eller sendt hjem i påvente av samtale med Dps på mandag.  Dps her har ikke lukket avd slik det er på sykehuset.

Anonymkode: 051bf...5db

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...