Gå til innhold

Spørsmål om bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge kan man gå som (umedisinert) bipolar uten å oppleve en hypomani? Kan det gå mange år mellom hver gang?  Akkurat hvor går skillet mellom de mildere hypomaniene og andre midlertidige "oppturer"/humørsvingninger?  

Og har bipolar lidelse en sammenheng med sesongrelaterte depresjoner? Dersom man får tilbakevendende sommer- eller vinterdepresjoner, er det da større sannsynlighet for at man også kan ha bipolar lidelse?

Anonymkode: de560...5f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma trodde hun hadde schizofreni i 25 år. Før hun fikk en mani. Og da fikk diagnosen manisk depressiv (idag bipolar 1)

Skrevet

Man trenger kun å ha hatt en hypomani/mani for å få en bipolar lidelse. 

Noen har hyppige opp/nedturer og andre opplever kanskje to-tre gjennom et helt liv. Dette er jo veldig forskjellig fra person til person. 

Nå er ikke jeg en psykolog eller lege, men "vanlige" humørsvingninger som du sier har jo gjerne en årsak til nettopp humørsvingninger. Vant du i lotto så er du gjerne veldig glad, skal du reise på en ferie kan du jo bli oppstemt, på date, fikk bra karakterer på eksamen osv og andre veien hvis man fikk dårlig karakter, noen har dødd eller du har slått opp med kjæreste. 

Hypomani kan jo også være at man er veldig irritabel, eller plutselig våkne en dag og ha masse energi, være supersosial, bruke mye penger, ha økt se lyst osv. Og at det gjerne dukker opp uten en spesiell grunn og varer en kort periode. 

Jeg har hatt perioder der jeg har vært veldig deprimert og plutselig har jeg våknet en dag og hatt kjempeenergi. Hele huset er vasket ned, bøker er alfabetisert, jeg har rydda og sortert alt i kjelleren og vært i superhumør, snakket mye og fort, tankene flyr av gårde osv. Også går det over innen en ukes tid. 

Anonymkode: 367f7...71f

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Hvor lenge kan man gå som (umedisinert) bipolar uten å oppleve en hypomani? Kan det gå mange år mellom hver gang?   2. Akkurat hvor går skillet mellom de mildere hypomaniene og andre midlertidige "oppturer"/humørsvingninger?  

3. Har bipolar lidelse en sammenheng med sesongrelaterte depresjoner? 4. Dersom man får tilbakevendende sommer- eller vinterdepresjoner, er det da større sannsynlighet for at man også kan ha bipolar lidelse?

1. I beste fall hele livet. Jeg har ofte sammenlignet BP med en vulkan. Du kan aldri vite helt sikkert når neste utbrudd kommer - i morgen, om 40 år eller aldri.

2. Dette er en av de vanskelige vurderinger. Anbefaler at en bruker Young mania rating scale - YMRS i tillegg til den kliniske vurderingen.

3. Nei. Men for den enkelte er det ikke uvanlig at episoder debuterer på omtrent samme tid på året.

4. Nei, ikke dersom en ikke har oppoversvingninger.

Skrevet (endret)

Noen ganger synes jeg det er merkelig at jeg ikke har fått diagnosen bipolar 2. Min tante har det og jeg har hatt 4 runder tror jeg, med vedvarende oppstemthet. Men behandler mener jeg har litt atypiske borderline svigninger pluss tilbakevendende depressiv lidelse. Jeg mistenker jeg har både bipolar og borderline. Hvis det går an?

Behandler sier at hun kan ikke si helt sikkert at jeg ikke har bipolar, men står fast på at borderline er mest sannsynlig. Selv om depressive og oppstemte perioder kommer på ca samme tid hvert år. Og de oppstemte periodene har vart rundt 10 dager. 

Endret av Glitter
Skrevet

Tusen takk for svar!

Skrevet
1 time siden, Glitter skrev:

Noen ganger synes jeg det er merkelig at jeg ikke har fått diagnosen bipolar 2

Det synes jeg også :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...