Gå til innhold

Takle dømmende kolleger

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen skal jeg tilbake til jobb etter 10 dager i karantene som følge av at jeg valgte å reise til Oslo fredag 22/1 til tross for at det sto på kommunens nettsider at man skulle unngå unødvendige reiser. Jeg dro for å hente en bil, så jeg var bare på gjennomreise med tog, men det var nok til at jeg ble satt i karantene pga det muterte viruset som oppsto i Nordre Follo, for på lørdag gikk min arbeidsgiver ut med at ansatte som hadde vært der måtte testes og gå i karantene. Først var beskjeden at man kunne gå på jobb ved negativ test, så jubelen var stor da testen var negativ. Jeg dro på jobb dagen etter men ble sendt hjem av mine kolleger som sa jeg ikke fikk være der, da hadde arbeidsgiver endret det til at alle måtte testes to ganger og være borte i 10 dager. Jeg ble kjempelei meg og gråt på veien hjem. En av kollegene presterte t o m å si at jeg nå fikk ferie. Jeg fikk ingen sympati, men jeg tenkte at jeg forstår dem også. 

To dager etter ringte sjefen meg, og jeg hadde hens fulle forståelse, jeg hadde ikke gjort noe galt. Først da klarte jeg å snu og tenke at ok, jeg kan like gjerne utnytte denne tiden og vaske rundt boligen, så da brukte jeg tre dager på det.

Det er bare det at jeg gruer meg til å møte mine kolleger, til tross for sjefens støtte. Det er dem jeg skal være sammen med. Og de er til vanllg veldig dømmende. Jeg hører dem dømme andre stadig vekk i ulike varianter, og når det skjer melder jeg meg bare ut, for jeg er i stand til å se ting fra andre sider, og den diskusjonen tar jeg ikke. Jeg tror ikke de vil si noe, for så tøffe er de ikke, men jeg regner med de har baktalt meg og kritisert meg mens jeg har vært borte. Jeg gruer meg og er spent på hvordan jeg blir møtt. Jeg er veldig var på hvordan andre er mot meg, og det skal så lite til før jeg blir lei meg om jeg merker at noe er galt. 

Så. Hvordan skal jeg takle det å møte mine kolleger? Hvordan skal jeg oppføre meg? 

Anonymkode: 31b1c...fbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke gå på jobb akkurat slik du pleier?  Hvis du føler på det, så prøv å  ha fokus på samtalen du hadde med sjefen, at du ikke har gjort noe galt.

Hvis de har baksnakket deg, så er det lite du får gjort med det. Dem om det. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke de vil si noe, for så tøffe er de ikke, men jeg regner med de har baktalt meg og kritisert meg mens jeg har vært borte. Jeg gruer meg og er spent på hvordan jeg blir møtt.

For det første: Ikke vær altfor pessimistisk. Tiltakene kan ha rammet flere enn deg i løpet av tiden du har vært borte, det har jo vært ganske strengt. Det kan ha gått hard utover deg fordi du var den første i 

Hvis ingenting blir sagt, er det ikke så mye å gjøre bortsett fra å gå med hevet hode og late som ingenting. Det som eventuelt har skjedd mens du var borte, vet du ingenting sikkert om og kan ikke gjøre noe med. Det kunne hendt om du var borte av helt andre årsaker også. Men i realiteten er det vel begrenset hvor mye tid og oppmerksomhet de gir en sånn sak - og hvis de virkelig har baktalt deg masse, er det deres problem.   

Hvis det kommer noen stikk, se på "omstendighetene" som den skyldige / fienden, ikke deg selv. Da tenker jeg på svar av typen "Ja, snakk om uflaks, jeg var jo helt nødt til å dra pga. en inngått avtale, og så ble reglene endret akkurat da jeg testet negativt!" 

Lykke til - husk at senest i overimorgen er det en ny ting de er mest opptatt av 😉 

Skrevet

Tusen takk for rådene, begge to. Jeg tar de med meg videre :) 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dro på jobb dagen etter men ble sendt hjem av mine kolleger som sa jeg ikke fikk være der, da hadde arbeidsgiver endret det til at alle måtte testes to ganger og være borte i 10 dager.

Så. Hvordan skal jeg takle det å møte mine kolleger? Hvordan skal jeg oppføre meg? 

Min søster testet negativt en mandag. Ble så dårlig og testet positivt på torsdag. Så to tester med noen dagers mellomrom er nok nødvendig.

Møt kollegene dine med løftet hode du. :) De er ikke ufeilbarlige de heller.

UtakknemligDiva
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I morgen skal jeg tilbake til jobb etter 10 dager i karantene som følge av at jeg valgte å reise til Oslo fredag 22/1 til tross for at det sto på kommunens nettsider at man skulle unngå unødvendige reiser. Jeg dro for å hente en bil, så jeg var bare på gjennomreise med tog, men det var nok til at jeg ble satt i karantene pga det muterte viruset som oppsto i Nordre Follo, for på lørdag gikk min arbeidsgiver ut med at ansatte som hadde vært der måtte testes og gå i karantene. Først var beskjeden at man kunne gå på jobb ved negativ test, så jubelen var stor da testen var negativ. Jeg dro på jobb dagen etter men ble sendt hjem av mine kolleger som sa jeg ikke fikk være der, da hadde arbeidsgiver endret det til at alle måtte testes to ganger og være borte i 10 dager. Jeg ble kjempelei meg og gråt på veien hjem. En av kollegene presterte t o m å si at jeg nå fikk ferie. Jeg fikk ingen sympati, men jeg tenkte at jeg forstår dem også. 

To dager etter ringte sjefen meg, og jeg hadde hens fulle forståelse, jeg hadde ikke gjort noe galt. Først da klarte jeg å snu og tenke at ok, jeg kan like gjerne utnytte denne tiden og vaske rundt boligen, så da brukte jeg tre dager på det.

Det er bare det at jeg gruer meg til å møte mine kolleger, til tross for sjefens støtte. Det er dem jeg skal være sammen med. Og de er til vanllg veldig dømmende. Jeg hører dem dømme andre stadig vekk i ulike varianter, og når det skjer melder jeg meg bare ut, for jeg er i stand til å se ting fra andre sider, og den diskusjonen tar jeg ikke. Jeg tror ikke de vil si noe, for så tøffe er de ikke, men jeg regner med de har baktalt meg og kritisert meg mens jeg har vært borte. Jeg gruer meg og er spent på hvordan jeg blir møtt. Jeg er veldig var på hvordan andre er mot meg, og det skal så lite til før jeg blir lei meg om jeg merker at noe er galt. 

Bli mer psykopatisk og samvittighetsløs. Mye angst skyldes at vi er sympatimennesker. Jo mer sympati vi har jo mer blir vi lidende til andres fordel. drit i kollegaene dine om de baksnakker du. 

Skrevet

Jeg skal gjøre mitt beste utifra de råd jeg har fått i denne tråden når det kommer til kollegene i morgen. Jeg fikk en svært hyggelig melding fra sjefen da jeg i kveld fikk svar på testen, hun ble svært glad for å få meg tilbake. Sjefen har fått mye kritikk av mine kolleger, men hun har virkelig vært en god støtte for meg. 

Skrevet

Det var litt ekkelt i starten, jeg hadde nok følehornene ute.. men det gikk bra. Kolegene virker glade for å få meg tilbake. Men jeg fikk sterk og kvass kritikk av en eldre hjelpepleier. Prøver å ri det av meg, men kjenner det er veldig sårt. Jeg har gjort så mye galt den siste tiden.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg fikk sterk og kvass kritikk av en eldre hjelpepleier.

For at du ikke kunne forutse at reglene ble strammet inn akkurat da du var nødt til å dra?

Beklager at jeg nå slipper løs fordommene, men ryktene sier at det er en viss opphopning av gretne burugler blant eldre helsearbeidere. Selv med min begrensede erfaring fra helsevesenet har jeg møtt noen av dem...

Skrevet
3 minutter siden, laban skrev:

For at du ikke kunne forutse at reglene ble strammet inn akkurat da du var nødt til å dra?

Beklager at jeg nå slipper løs fordommene, men ryktene sier at det er en viss opphopning av gretne burugler blant eldre helsearbeidere. Selv med min begrensede erfaring fra helsevesenet har jeg møtt noen av dem...

Ja.. hun hadde tenkt på meg sa hun. «Enn å reise til Oslo», sa hun (også). 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja.. hun hadde tenkt på meg sa hun. «Enn å reise til Oslo», sa hun (også). 

Jeg sa jeg var der dagen før, og det visste hun. Så ja.. men får prøve å ri det av meg. Hun er egentlig pensjonist men jobber for en som er sykemeldt. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ja.. men får prøve å ri det av meg.

Blås i henne, ingen er synsk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...