Gå til innhold

ADHD/selvskading/depresjon


helje

Anbefalte innlegg

Har en datter i begynnelsen av tenårene. Fikk diagnose ADHD da hun var 12 år. Hun sliter med depresjoner og kutter seg på armer,ben, og i det siste har hun begynt å kutte seg i ansiktet.Uten å ta for hardt i, har hun sydd over 150 sting til nå. Hun raserer huset og knuser alt hun kommer over hver gang hun blir grensesatt.Hun har heller ingen følelser for andre, og er ikke interesert i å være med på noe som ikke hun kan dra fordel av.

Folk skyr henne og hun henger sammen med eldre ungdommer som er de eneste som får lov til å gå sammen med henne.

Kan hun ha en form for autisme også, tro?

Hadde vært fint å få noen synspunkter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lamoe

Hei Helje!

Det høres ut som ei ung dame som har det veldig vondt. Problemene med å nå inn til henne trenger ikke å være symptomer på autisme men hennes måte å forsøke å synliggjøre sin smerte. Hvis du tenker tilbake hvordan var hun da hun var mindre - veldig snill og hjelpsom eller veldig kontaktsøkende? Det er ofte slik at det barn sliter med får andre uttrykksformer i pubertet/ungdomsårene. Disse uttrykksformene reagerer vi voksne på med at vi blir provosert og følelsene renner over. Forsøk å samtale med henne om hvordan hun ønsker at grensene skal være, og forklar eventuelt hvorfor dette ikke går. IKKE gi opp! Søk også hjelp på familievernkontoret dersom der ikke allerede har dette. Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest marie

Hvis dette kan være noe til hjelp,så kan du gå inn på denne siden og lese om selvskadning: http://www.helsenytt.no/artikler/selvskading.htm

Hei!

Jeg sliter noe med det samme som din datter gjør.Har trekk av ADH,og trekk av depresjon. Selvskader meg selv gjør jeg også.Grunnen til det er fordi jeg føler at jeg er mer anderledes enn andre ungdommer og føler meg mislykket her i verdenen.

En annen grunn til at jeg skader meg selv,er fordi jeg skal døyve smerten over på noe fysisk enn i psykisk.

Håper din datter får hjelp mot disse depresjonene og selskadningen,og at du kan hjelpe henne ved å oppmuntre henne og høre på henne hvis hun har noe å formidle til deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...