Gå til innhold

Kan folk på DOL forandre seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er mennesker stabile i sin ustabilitet? Prøver å hinte vennlig når noen poster for mange tråder. Prøvde å hinte vennlig når den personen som var her for ett år siden og kom med tonnevis med inkoherent vås. Kan vanlige folk skjerpe seg? Er vi alle som vi er? Er det noe håp?

Kan man endre seg? Er jeg en sur anonym som sikkert irriterer andre grønne..

Når man har blitt voksen kan man da endre oppførsel? På nett? Og i virkeligheten? 

Anonymkode: e4652...29f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459838-kan-folk-p%C3%A5-dol-forandre-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer noen ganger at en voldsom fiksering og intens posting om ett tema går over selv om brukeren fortsatt er på forumet. Mange kriser glir over. Så dukker det kanskje opp en ny som starter mange tråder om dagen en periode.

De fleste utvikler seg vel litt, men ikke til det ugjenkjennelige. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er mennesker stabile i sin ustabilitet? Prøver å hinte vennlig når noen poster for mange tråder. Prøvde å hinte vennlig når den personen som var her for ett år siden og kom med tonnevis med inkoherent vås. Kan vanlige folk skjerpe seg? Er vi alle som vi er? Er det noe håp?

Kan man endre seg? Er jeg en sur anonym som sikkert irriterer andre grønne..

Når man har blitt voksen kan man da endre oppførsel? På nett? Og i virkeligheten? 

Anonymkode: e4652...29f

Det er jo noe som sier at en fra utsiden ikke kan klare å endre en annen person. F.eks. når du går inn i et forhold med en annen, må du ta den andre med de positive og negative sider det innebærer - og motparten må gjøre det samme (vi alle har våre feil og mangler) - og vi begge kan i mindre grad klare å påvirke hverandre. Om en ønsker å påvirke hverandre, må det ønsket komme fra personen selv. En kan gå 30 år i terapi uten å bevege seg en millimeter om en selv ikke er motivert eller mottakelig for endring, men en kan la seg overbevise at å endre seg vil være det beste... Det ser en jo særlig tydelig innen rusbehandling; der lykkes behandlingen ofte først når den rusavhengige selv innser at noe må gjøres. Ikke på andres vegne, men seg selv.

Men det er jo kjent at om vi skal bli overbevist av noen, hører vi mer på noen vi i utgangspunktet har en positiv holdning eller relasjon til enn noen vi ikke kjenner så godt. Jeg sier dette siden du spør om noen kan la seg endre eller overbevise til å endre seg over internett. Det enkleste er å fortsette i samme, gamle sporet. Minste motstands vei.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det kan man. Det forutsetter minst to ting: 1. En må innse/forstå at en ikke er perfekt og dermed har et forbedringspotensiale. 2. En må ville endre seg.

Ja det kan man. Jeg har gjeld fra tiden traumene skjedde og var vanskelig å kunne betale den pga lav inntekt og fordi den var en stadig påminnelse om vond tid. Jeg låste meg selv litt fast uten å være klar over det og var litt for sta til å tenke og prøve nytt. Nå er jeg på god vei til å bli kvitt den da jeg valgte å selge bilen og stramme inn på budsjett for å prioritere gjelden og helsen og bor nå såpass bra og er mindre engstelig at jeg kan bruke kollektiv transport og sykkel. Var lettere enn jeg trodde og angrer ikke på valget. Er flinkere med å lytte til fagpersoner vedrørende helse samtidig som jeg er flinkere med å formidle egne behov. Jeg har begynt å gå turer igjen noe jeg ikke har gjort på mange år (del av behandlingen). Har i tillegg gått ned i vekt på sunn måte pga andre endringer. Flere av endringene har jeg selv innsett jeg måtte gjøre. Hvem i sin rette forstand har nesten 60 tusen i gammel gjeld og har bil en strengt tatt ikke har behov for? Og hvorfor la den ødelegge for framtiden? Er ikke frisk, men har det endel bedre.

Endret av aa-k-j

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...