Gå til innhold

au,au-såre brystvorter


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg er annegangsfødende og trodde jeg behersket dette med amming, men nå er jeg blitt skikkelig plaget med såre, sprukne til dels blødende brystvorter (var overhodet ikke plaget med dette sist gang). Jeg bruker ammeinnlegg, albueskjell, smører med melk og lufttørker. Jeg forsøker så godt jeg kan å sørge for at den lille har godt tak. Jeg mener at hun ikke bare suger på vorten, men det er godt mulig at hun ikke har godt nok tak. Hun får i alle fall tømt brystene godt. Den verste smerten kommer i det hun tar brystet, da drar hun til noe voldsomt. Etter noen sekunder er det til å leve med (dvs. at jeg ikke trenger noe hardt å bite i...) Har prøvd å få i gang utdrivningsrefleksen før hun tar tak, og det ser ut til å hjelpe noe. Det ene brystet begynner å gå seg til, men det andre er like sårt til tross for at hun ikke har sugd på det siden i dag tidlig (har klart meg med det andre). I mellomtiden har jeg brukt albueskjell med melk inni og ullkluter mens jeg har sovet.

Hva kan jeg gjøre, skal jeg fortsette å amme på det såre brystet? Eller skal jeg prøve å håndmelke/pumpe og så gi fra skje til det brystet er leget. Ammestundene som var så fine forrige gang er i ferd med å bli noe jeg gruer meg skikkelig til. Jeg kan legge til at sårheten har vært utpreget 2-3 dager og at barnet bare er 6 dager gammelt. På barsel mente de forøvrig at hun hadde godt tak. (Mulig at sårheten oppsto i forbindelse med at brysten ble nokså sprengt da melken kom for fullt) Noen gode råd til en fortvilet nybakt mamma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære "ikke undertegnet".

Det høres ut som om du er blitt sår pga brystspreng som du beskriver. Det kan da bli vannskelig for barnet å få stort nok gaå til å få nok bryst inn i munnen. Ved såre brystknopper som ikke blir bedre bør det taes en prøve av såret for å utelukke en bakteriell infeksjon. Dette gjøres av primærlege eller på helsestasjonen. Bakterier kan hindre at sårene gror og kan på sikt gi en brystbetennelse. Det skal da gies antibiotika etter at man vet hvilke bakterier det er. Det vanligste er gule stafelykokker. Ellers så er det viktig å sjekke riktig sugetak og mors stilling. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...