Gå til innhold

Virkningstid dosejustering Sertralin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har fått diagnose depresjon med panikk-angst og var etter en god tid villig til slutt å prøve medisiner. Går nå på sertralin. Har nå stått på dette i rundt 10 uker. Med start på 50 mg, 100, og nå 150 mg. 

Merket da eg var på 100 mg, så hjalp det en del på tankekjøret, og depresjonen er blitt veldig mye bedre. Har noen episoder enda med angst. Dosen er nå økt til 150, og har vært det 1 uke nå, serumprøve ble vist til 52 mnol.

Ønsker litt mer virkning, at det kan ta toppene på anfallene når de kommer. 

Er det noen som vet hvor lang tid det kan forventes resultat etter den siste dose-endring?

Ellers er eg interessert i andre råd, som har vært borti samme ting med angst og sertralin. 

Takk :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noen som kan svare om spesifikke doser her. 

Anonymkode: f9d48...717

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noen som kan svare om spesifikke doser her. 

Anonymkode: f9d48...717

Skjønner. Bare lurte på hvor lang tid en kunne kjenne en forbedring etter økt dose. 

Skrevet (endret)
Duken skrev (13 minutter siden):

Hei, har fått diagnose depresjon med panikk-angst og var etter en god tid villig til slutt å prøve medisiner. Går nå på sertralin. Har nå stått på dette i rundt 10 uker. Med start på 50 mg, 100, og nå 150 mg. 

Merket da eg var på 100 mg, så hjalp det en del på tankekjøret, og depresjonen er blitt veldig mye bedre. Har noen episoder enda med angst. Dosen er nå økt til 150, og har vært det 1 uke nå, serumprøve ble vist til 52 mnol.

Ønsker litt mer virkning, at det kan ta toppene på anfallene når de kommer. 

Er det noen som vet hvor lang tid det kan forventes resultat etter den siste dose-endring?

Ellers er eg interessert i andre råd, som har vært borti samme ting med angst og sertralin. 

Takk :)

Se Kupton sitt svar til meg i går i tråden om Zoloft. Jeg skal vel ikke legge skjul på at når jeg skriver X i nest siste innlegg er X=100

Jeg har i likhet med deg lav (så godt som samme) serumkonsentrasjon.

Endret av ISW
Skrevet

Etter doseøkning er du stabilisert på nytt konsentrasjonsnivå etter ca en uke. Deretter tenker jeg at en i hvert fall kan forvente bedring i fire uker - noen ganger opp til 8 uker (og ved ocd opp til 12 uker).

Skrevet
kupton skrev (16 minutter siden):

Etter doseøkning er du stabilisert på nytt konsentrasjonsnivå etter ca en uke. Deretter tenker jeg at en i hvert fall kan forvente bedring i fire uker - noen ganger opp til 8 uker (og ved ocd opp til 12 uker).

Takk meget for svar🙏 Så da kan det tenkes at det er nødt til å gå noen uker før en kan forvente noe mer effekt?

Vil det være særs effekt og hente om serumprøvene ligger mellom 50-60 nmol?

Depresjonen har begynt å lette veldig, samt tankekjøret er blitt bedre, da eg for 2 mnd siden ikke klarte å roe ned katastrofetankene. Får hjelp hos psykolog også, men skulle gjerne hatt litt mer effekt på angst-toppene når anfallene tiltrer. Nå er det blitt slik at det er angst for angsten... Skremmende hvor mye makt som ligger i hodet..  

Skrevet

50-60 er innenfor anbefalt område. Før evt økning ville jeg sett det an med nåværende dose + effekten av psykoterapi som er mest effektivt mot angsten for angsten.

Skrevet
kupton skrev (6 minutter siden):

50-60 er innenfor anbefalt område. Før evt økning ville jeg sett det an med nåværende dose + effekten av psykoterapi som er mest effektivt mot angsten for angsten.

Takk, ha en god kveld :)

Skrevet
Duken skrev (På 4.3.2021 den 22.01):

Takk, ha en god kveld :)

kupton skrev (På 4.3.2021 den 21.55):

Kupton, kan eg spør om en er nødt til å ha bivirkninger for at medisinene skal virke? Hadde mer bivirkning de første 1-2 ukene på startdose, men mindre nå med gjeldende dose. Kan eg oppnåd toleranse for det? (Redd for medisinene ikke skal fungere)

Skrevet
kupton skrev (9 timer siden):

Nei, heldigvis ikke 😀

Det var da godt :) takk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...