Gå til innhold

Hva betyr "personligheten varierer" innen psykiatrien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr "personligheten varierer" innen psykiatrien? Skjønner jo på en måte at det vil si det som det står, at personligheten varierer. Men hvilken diagnose hører dette til?

Anonymkode: 4375d...2ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva betyr "personligheten varierer" innen psykiatrien? Skjønner jo på en måte at det vil si det som det står, at personligheten varierer. Men hvilken diagnose hører dette til?

Har du ingen diagnoser fra før av?

Anonymkode: d1c82...29e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du ingen diagnoser fra før av?

Anonymkode: d1c82...29e

Jo, bipolar.

Skrevet

Jeg vet ikke hva det betyr, men umiddelbart tenker jeg på teater (uten sammenligning forøvrig) hvor en person tar på seg ulike hatter og liksom blir ulike personer. Normale humørsvingninger betyr det sikkert ikke. Humøret kan jo endre seg under en behandlingstime, f.eks mellom trist, vanlig og litt lettere humør avhengig av hva det snakkes om. Personlighetsendringer virker mer alvorlig og er kanskje ikke så vanlig.

Mens jeg holdt på å skrive dette så jeg at du hadde svart at du har bipolar. Da kan det jo i den sammenheng bety at du forandrer deg ved stemningsskifter. Altså at du er en annen utgave av deg selv ved f.eks mani? Likevel blir man vel ikke en helt annen person? Nei, dette var vanskelig å svare på. Har bipolar selv, og jeg er jo ganske annerledes enn jeg pleier i f.eks mani enn ellers. Det kan sikkert oppleves av andre som om jeg har en annen personlighet da. F. eks er den vanlige meg en litt beskjeden og forsiktig type. I mani absolutt ikke. Rare greier det der. 

AnonymBruker
Skrevet
Anbru skrev (12 timer siden):

Jeg vet ikke hva det betyr, men umiddelbart tenker jeg på teater (uten sammenligning forøvrig) hvor en person tar på seg ulike hatter og liksom blir ulike personer. Normale humørsvingninger betyr det sikkert ikke. Humøret kan jo endre seg under en behandlingstime, f.eks mellom trist, vanlig og litt lettere humør avhengig av hva det snakkes om. Personlighetsendringer virker mer alvorlig og er kanskje ikke så vanlig.

Mens jeg holdt på å skrive dette så jeg at du hadde svart at du har bipolar. Da kan det jo i den sammenheng bety at du forandrer deg ved stemningsskifter. Altså at du er en annen utgave av deg selv ved f.eks mani? Likevel blir man vel ikke en helt annen person? Nei, dette var vanskelig å svare på. Har bipolar selv, og jeg er jo ganske annerledes enn jeg pleier i f.eks mani enn ellers. Det kan sikkert oppleves av andre som om jeg har en annen personlighet da. F. eks er den vanlige meg en litt beskjeden og forsiktig type. I mani absolutt ikke. Rare greier det der. 

Fornuftig forklaring. Har ikke vært manisk når jeg har vært hos psykologen dog, men kan jo være at bipolar har ført til endringer i personligheten likevel, jeg vet ikke helt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fornuftig forklaring. Har ikke vært manisk når jeg har vært hos psykologen dog, men kan jo være at bipolar har ført til endringer i personligheten likevel, jeg vet ikke helt.

Hvis du mener varige endringer i personligheten, så tror jeg ikke det kan forklares med bipolar. I den grad det dreier seg om "personlighetsendringer" i bipolare episoder, så tenker jeg at det i så fall bare er midlertidige. Etter episodene vil du jo bli deg selv igjen, vil jeg tro. Føler i alle fall at det er sånn med meg. Episoder kan ikke varig forandre hvem jeg er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...