AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 Skrevet 6. mars 2021 Jeg har en genvariant som gjør at kroppen ikke tar opp SSRI på lik linje med andre. Jeg tok 30mg cipralex som serumkonsentrasjonen viste at den var svært lav. Og lite virkning. Er brintellix en SSRI? Eller er det en medisin som kan virke? Anonymkode: e2bd1...98d 0 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 6. mars 2021 Skrevet 6. mars 2021 hvordan vet du at du har en genvariant? hva slags tester er det der? Hvorfor får vi ikke slike tester før vi sløser bort masse tid på å teste medisiner??? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 Skrevet 6. mars 2021 De tok en CYP prøve(?) fordi jeg hadde svært lav serumkonsentrasjon tross lav dose. Anonymkode: e2bd1...98d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 Skrevet 6. mars 2021 EDIT: Tross svært HØY dose Anonymkode: e2bd1...98d 0 Siter
Glitter Skrevet 7. mars 2021 Skrevet 7. mars 2021 90tallsbarn skrev (12 timer siden): hvordan vet du at du har en genvariant? hva slags tester er det der? Hvorfor får vi ikke slike tester før vi sløser bort masse tid på å teste medisiner??? Det er en liten andel av befolkningen som har dette, så det er ikke nødvendig å ta slik prøve uten indikasjon for det. Det ligger til min familie, og siden jeg bruker en del medisiner så ble jeg testet (blodprøve). 0 Siter
Villanda Skrevet 7. mars 2021 Skrevet 7. mars 2021 Glitter skrev (12 timer siden): Det er en liten andel av befolkningen som har dette, så det er ikke nødvendig å ta slik prøve uten indikasjon for det. Det ligger til min familie, og siden jeg bruker en del medisiner så ble jeg testet (blodprøve). Gjelder det alle SSRIs i like stor grad? 0 Siter
Glitter Skrevet 8. mars 2021 Skrevet 8. mars 2021 (endret) Villanda skrev (12 timer siden): Gjelder det alle SSRIs i like stor grad? Det vet jeg ikke. Den zyp-feilen jeg har, går på blant annet nedbrytning av Fontex, men husker ikke om Cipralex for eksempel også brytes ned av det enzymet. Er flere enzymer i leveren som står for metaboliseringen av legemidler. For eksempel zyp2D6 hvis jeg husker rett, den er med på å bryte ned opiater. Den typen jeg har er for noen legemidler første del av en kjede med enzymer som skal bryte ned medisiner. Slik at det først brytes ned til en type metabolitt, også er det et annet enzym igjen som fortsetter nedbrytningen. Alt dette er med forbehold da jeg har prøvd å lese meg opp selv. Så kan være jeg har misforstått. Men det er en side med oversikt over de ulike zyp-typene og hvilke legemidler som brytes ned av de ulike. Skal finne fram linken. Edit: Her: https://www.legemiddelhandboka.no/G6.1/Tabeller Vet ikke om denne er helt fullstendig da. Endret 8. mars 2021 av Glitter 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.