Gå til innhold

Genvariant som gjør SSRI uaktuelt. Brintellix?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en genvariant som gjør at kroppen ikke tar opp SSRI på lik linje med andre. Jeg tok 30mg cipralex som serumkonsentrasjonen viste at den var svært lav. Og lite virkning. 

Er brintellix en SSRI? Eller er det en medisin som kan virke? 

Anonymkode: e2bd1...98d

Videoannonse
Annonse
UtakknemligDiva
Skrevet

hvordan vet du at du har en genvariant? hva slags tester er det der? Hvorfor får vi ikke slike tester før vi sløser bort masse tid på å teste medisiner??? 

AnonymBruker
Skrevet

De tok en CYP prøve(?) fordi jeg hadde svært lav serumkonsentrasjon tross lav dose. 

AnonymBruker
Skrevet

EDIT: Tross svært HØY dose

Skrevet
90tallsbarn skrev (12 timer siden):

hvordan vet du at du har en genvariant? hva slags tester er det der? Hvorfor får vi ikke slike tester før vi sløser bort masse tid på å teste medisiner??? 

Det er en liten andel av befolkningen som har dette, så det er ikke nødvendig å ta slik prøve uten indikasjon for det. Det ligger til min familie, og siden jeg bruker en del medisiner så ble jeg testet (blodprøve).

Skrevet
Glitter skrev (12 timer siden):

Det er en liten andel av befolkningen som har dette, så det er ikke nødvendig å ta slik prøve uten indikasjon for det. Det ligger til min familie, og siden jeg bruker en del medisiner så ble jeg testet (blodprøve).

Gjelder det alle SSRIs i like stor grad?

Skrevet (endret)
Villanda skrev (12 timer siden):

Gjelder det alle SSRIs i like stor grad?

Det vet jeg ikke. Den zyp-feilen jeg har, går på blant annet nedbrytning av Fontex, men husker ikke om Cipralex for eksempel også brytes ned av det enzymet. Er flere enzymer i leveren som står for metaboliseringen av legemidler. For eksempel zyp2D6 hvis jeg husker rett, den er med på å bryte ned opiater. Den typen jeg har er for noen legemidler første del av en kjede med enzymer som skal bryte ned medisiner. Slik at det først brytes ned til en type metabolitt, også er det et annet enzym igjen som fortsetter nedbrytningen. Alt dette er med forbehold da jeg har prøvd å lese meg opp selv. Så kan være jeg har misforstått. 

Men det er en side med oversikt over de ulike zyp-typene og hvilke legemidler som brytes ned av de ulike. Skal finne fram linken. 

Edit: Her: 

https://www.legemiddelhandboka.no/G6.1/Tabeller

Vet ikke om denne er helt fullstendig da.

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...