Gå til innhold

ad/hd med asbergersyndrom


mamma til fire

Anbefalte innlegg

mamma til fire

Har fire gutter.

De tre yngste har alle diagnoser innenfor ad/hd, autistiske trekk og språkvansker.

Nr. tre på ti år skal til utredning for Asberger syndrom som en følgetilstand til sin "omfattende" ad/hd.

Mitt spørsmål er, eg har et ganske klart bilde av et klassisk Asberger "individ", men et så tydelig symptombilde vil en vel neppe se når det er kombinert med ad/hd?

Hvor mange symptomer på Asberger vil en

da kreve før diagnose blir vurdert.

Eg veit at diagnoser som ad/hd med innslag av Asberger eksisterer.

Vil en feks. kreve at kriteriet om spesialinteresser er oppfylt?

Eller er det nok med omfattende vansker på de andre områdene, empati, samspill, kommunikasjon overdreven fokus på detaljer, systemer og mønster osv. osv.

Det er mye "arv" på "alle" sider og eg leiter veldig etter svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke svar på det du spurte om, det vet jeg ikke. Diagnostiseringen endrer seg stadig og ikke alle leger er enige heller.

Jeg ville bare tipse deg om det som har hjulpet oss. Vår yngste sønn utviklet seg mot autisme og eldstegutten følger vi med med tanke på asberger. For begge guttene har løsningen ligget i tarmen...

Det tar lang tid å forklare her, og nettstedet er dessverre bare midlertidig (ikke s\ærlig utfyllende), men du er nødt til å ta kontakt med Norsk Protein-intoleranseforening. http://www.npif.no, klikk på organisasjon, historie - og kontakt så klart...

Dr. Reichelt ved rikshospitalet har i årevis arbeidet for å vise sammenheng mellom enkelte psykoser og protein-intoleranse. Mange, mange har fått hjelp gjennom arbeidet hans, og nå er det stadig flere som anerkjenner forskningen. I Stavanger (Madlavoll skole ATO) er det gjennomført praktiske forsøk med autister og AD/HD-barn som har oppsiktsvekkende god effekt. For de fleste gjelder det intoleranse mot melkeprotein og gluten.

Du kan få avklart om dette gjelder dine barn (og kanskje flere familiemedlemmer?) ved hjelp av en blod- og en urinprøve. Jeg kan ikke få sagt med ord hvor sterkt jeg anbefaler det - du har ingenting å tape.

Ønsker deg den samme forandringen som vi har fått - det er et helt annet liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg har en gutt på snart 12 år med ad/hd og som har Aspergers syndrom som tilleggsvanske.

Det vil variere fra barn til barn i hvor sterk grad Asberger syndromet er fremtrendende. Hos min sønn er det enkelte trekk fra AS som er svært fremtredende, mens han ikke har andre trekk fra AS.

Min sønn "henger" seg opp i ting/temaer og dette varierer i perioder. F.eks. kan han tegne samme figur i flere uker før han skifter til noe annet. Dette går også på forståese og forutsigbarhet. Og han er rigid opptatt av regler, og at regler skal følges til punkt og prikke....... og nåde den som prøver å endre på noe....

Du vil få svar på mye av dette etter at ditt barn er utredet med tanke på AS. Da min sønn var til utredning, fikk jeg forresten vite at svært mange barn med ad/hd har en eller annen form for "tilleggsvanske", men at det varierer fra barn til barn hvilken type tilleggsvanske det dreier seg om. Det kan være AS, Autisme, Tourett syndrom etc....og alle disse i varierende grad!

Jeg har forresten en 4-åring som står på venteliste til utredning ved BUP. Tror ikke at han har ad/hd, men noe er det. For han er enormt aggressiv og voldelig....

Lykke til med utrednigen, og hverdagen generelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...