Gå til innhold

Ang Korona vaksinene Kupton

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hørte fra noen at det var mennesker i 20 årene 40 årene og eldre som har dødd av koronavaksinen i Iserael Kupton.  Og jeg har jo hørt om eldre som har dødd etter vaksinen på sykehjem. Men har og lest om helsepersonelle som har blitt lagt inn på sykehus pga bivirkninger av vaksinen. Jeg er ei kvinne på 40 år, har helseangst og redd for å bli alvorlig syk og død. Jeg har bmi på 37 og har astma så er litt i risikogruppene. Men har lyst å ta vaksinen, men angst for å ta den. Er redd for å bli alvorlig syk og dø av den. Så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Er vaksinene farlige egentlig? Dette er en vond situasjon å være i. Jeg vil gjøre det som er det beste. Hva tenker du om dette Kupton? 

Anonymkode: 59754...bf8

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459971-ang-korona-vaksinene-kupton/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker at Kupton IKKE er den rette personen til å svare på dette spørsmålet her.

Men du bør snakke med fastlegen din om dette. Evt henvises til psykolog for å jobbe med helseangst din.

Risikoen for bivirkninger av vaksinen er forøvrig mindre enn risikoen for alvorlig sykdom som følge av Covid-19 i ditt tilfelle ut i fra de få opplysningene du kommer med.

Anonymkode: 287dc...fa1

Jeg mener at den mest relevante og sikreste informasjon om denne for norske borgere, finner du på Legemiddelverkets side. Husk å lese hele teksten før du evt ser på tallene.

Bivirkningsrapporter for koronavaksiner.

Så har jeg en personlig kommentar:

1: På norske sykehjem ligger det til enhver tid mennesker som er inne i sin siste leveuke. Når en velger å vaksinere alle på sykehjem, vil flere død i uken etter vaksinering.

2. Etter min mening er det meningsløst å melde ufarlige og forventede bivirkninger. Vondt i armen og noe sykdomsfølelse i et døgn er forventet og et tegn på at vaksinen setter i gang en ønsket reaksjon i kroppen.

AnonymBruker
kupton skrev (11 timer siden):

Jeg mener at den mest relevante og sikreste informasjon om denne for norske borgere, finner du på Legemiddelverkets side. Husk å lese hele teksten før du evt ser på tallene.

1: På norske sykehjem ligger det til enhver tid mennesker som er inne i sin siste leveuke. Når en velger å vaksinere alle på sykehjem, vil flere død i uken etter vaksinering.

2. Etter min mening er det meningsløst å melde ufarlige og forventede bivirkninger. Vondt i armen og noe sykdomsfølelse i et døgn er forventet og et tegn på at vaksinen setter i gang en ønsket reaksjon i kroppen.

Ja jeg tenker sånn at jeg får ta vaksinen. Hvis jeg dør så dør jeg. Hvis jeg lever så lever jeg. Enten eller tenker jeg.

Anonymkode: 59754...bf8

AnonymBruker
kupton skrev (12 timer siden):

Jeg fikk nærsynkope, takykardi og smerter i hjertet i flere uker etter at jeg tok svineinfluensa-vaksinen. Jeg var en av de første her i landet som fikk den siden jeg jobbet i helsevesenet med mye pasientkontakt. Hadde jeg visst hvor mye trøbbel den skulle gi meg i etterid så hadde jeg aldri tatt den. Jeg er derfor veldig usikker på om jeg skal tørre å ta vaksine mot korona. Kan det samme skje igjen?

Anonymkode: 173b6...122

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk nærsynkope, takykardi og smerter i hjertet i flere uker etter at jeg tok svineinfluensa-vaksinen. Jeg var en av de første her i landet som fikk den siden jeg jobbet i helsevesenet med mye pasientkontakt. Hadde jeg visst hvor mye trøbbel den skulle gi meg i etterid så hadde jeg aldri tatt den. Jeg er derfor veldig usikker på om jeg skal tørre å ta vaksine mot korona. Kan det samme skje igjen?

Dette er jo en helt annen vaksine enn svineinfluensavaksinen. Millioner av mennesker i verden har tatt en koronavaksine og ikke mye galt har skjedd.

Vet du at smertene sist kom fra hjertet? Det virker jo litt ulogisk å få myokarditt eller perikarditt (som jeg antar du antar du hadde) av en vaksine. Derimot får over halvparten av de som får covid-19 ulike grader av myokarditt. For hjertets skyld ville jeg tatt vaksinen! 

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (11 minutter siden):

Dette er jo en helt annen vaksine enn svineinfluensavaksinen. Millioner av mennesker i verden har tatt en koronavaksine og ikke mye galt har skjedd.

Vet du at smertene sist kom fra hjertet? Det virker jo litt ulogisk å få myokarditt eller perikarditt (som jeg antar du antar du hadde) av en vaksine. Derimot får over halvparten av de som får covid-19 ulike grader av myokarditt. For hjertets skyld ville jeg tatt vaksinen! 

Jeg ble faktisk anbefalt å la være å ta vaksiner av fastlegen den gang, men ble skremt av svineinfluensaen og tok den allikevel. Smertene kom fra hjertet og det føltes ut som kniver hver gang hjertet slo så jeg er veldig usikker på om jeg skal ta den.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ble faktisk anbefalt å la være å ta vaksiner av fastlegen den gang, men ble skremt av svineinfluensaen og tok den allikevel. Smertene kom fra hjertet og det føltes ut som kniver hver gang hjertet slo så jeg er veldig usikker på om jeg skal ta den.

Ok, grunnen til at jeg spurte var at det jo finnes mange typer brystsmerter som ikke nødvendigvis skyldes hjertet. Men det du sier høres jo veldig ut for meg (som imidlertid ikke er lege) som perikarditt, altså skjærende pulssynkrone brystsmerter og tachykardi. Jeg skjønner bare ikke hvordan man får det av en vaksine, men kan jo ha vært en immunreaksjon. Koronavaksinen er jo som du vet en helt annen vaksine enn svineinfluensavaksinen. Jeg skal i alle fall ta den så snart jeg kan. De i familien min som har tatt den har opplevd null plager.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har forstått det slik at de lærte en hel del av svineinfluensavaksinen og har gjort en hel del justeringer når de utviklet coronavaksinen. Det er jo bl.a. første gang MRNA-teknologi tas i bruk. Astra Zenica-vaksinen bygger vel på samme teknologi som vaksinen mot svineinfluensa for 11-12 år siden, men der har de nå tatt bort det sårbare punktet som gjorde f.eks. at mange opplevde å få narkolepsi og en del andre alvorlige langtidsbivirkninger. Jeg var en stund skeptisk til coronavaksinen, men etter å ha fått dette argumentet presentert i en podcast, var mitt argument knust og nå tror jeg mer at det er mer risiko med langvarige skader etter ev. å ha hatt corona (såkalt long covid) enn å ta coronavaksinen.

Drømmeautomat

En av de (få) fordelene med at Norge og Europa bortsett fra UK er seint ute med vaksineringen er at vi etter hvert har store mengder data fra andre land, spesielt mye data ang. Pfizer fra Israel og USA. Alt tyder på at disse vaksinene er svært trygge.

Så gjenstår det å se hva som skjer med AstraZeneca etter bivirkningene som er meldt i Danmark. Den vaksinen beskytter uansett dårlig mot den sørafrikanske varianten, som allerede er i godt omløp i Norge, så jeg håper vi ender opp med å kutte ut denne vaksinen uansett.

Jeg kan også ha tendenser til helseangst, men her er man nødt til å tenke statistisk. Sjansen for at du får alvorlig helseproblemer av covid er astronomisk mye høyere enn at du får det av vaksinen, så for meg er ikke dette noe å lure på overhodet.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Jeg har forstått det slik at de lærte en hel del av svineinfluensavaksinen og har gjort en hel del justeringer når de utviklet coronavaksinen. Det er jo bl.a. første gang MRNA-teknologi tas i bruk. Astra Zenica-vaksinen bygger vel på samme teknologi som vaksinen mot svineinfluensa for 11-12 år siden, men der har de nå tatt bort det sårbare punktet som gjorde f.eks. at mange opplevde å få narkolepsi og en del andre alvorlige langtidsbivirkninger. Jeg var en stund skeptisk til coronavaksinen, men etter å ha fått dette argumentet presentert i en podcast, var mitt argument knust og nå tror jeg mer at det er mer risiko med langvarige skader etter ev. å ha hatt corona (såkalt long covid) enn å ta coronavaksinen.

Takk for at du sa det. Det beroliget meg litt. I hvilken podcast ble det nevnt?

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

En av de (få) fordelene med at Norge og Europa bortsett fra UK er seint ute med vaksineringen er at vi etter hvert har store mengder data fra andre land, spesielt mye data ang. Pfizer fra Israel og USA. Alt tyder på at disse vaksinene er svært trygge.

Så gjenstår det å se hva som skjer med AstraZeneca etter bivirkningene som er meldt i Danmark. Den vaksinen beskytter uansett dårlig mot den sørafrikanske varianten, som allerede er i godt omløp i Norge, så jeg håper vi ender opp med å kutte ut denne vaksinen uansett.

Jeg kan også ha tendenser til helseangst, men her er man nødt til å tenke statistisk. Sjansen for at du får alvorlig helseproblemer av covid er astronomisk mye høyere enn at du får det av vaksinen, så for meg er ikke dette noe å lure på overhodet.

Det er betryggende å vite at det er stor erfaring ved bruk av disse vaksinene og jeg har begynt å se det fra en litt annen innfallsvinkel, men fortsatt er jeg betenkt. 

stjernestøv
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Min sønn har fått tilbud om å ta AstraZeneca vaksinen, men han er jo skeptisk nå. Ville du tatt den? 

Annonse

stjernestøv
Drømmeautomat skrev (20 minutter siden):

Det er pressekonferanse om AstraZeneca klokka to. Jeg ville ikke tatt den selv så lenge disse tingene rundt den er uavklart. Den er allerede stansa i mange norske kommuner.

De setter den på vent men fraråder den ikke? De motsier jo seg selv der. 

Drømmeautomat skrev (24 minutter siden):

Det er pressekonferanse om AstraZeneca klokka to. Jeg ville ikke tatt den selv så lenge disse tingene rundt den er uavklart. Den er allerede stansa i mange norske kommuner.

Jeg synes det er mye mat til vaksineskeptikere for tiden. Vi må jo ikke glemme at AZ vaksinen allerede er godt testet, så hvis det i det hele tatt er en sammenheng, må den være ekstremt sjelden.

Men med det sagt: Jeg opplever AZ vaksinen som en B-vaksine. Spesielt når det gjelder effekt.

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

De setter den på vent men fraråder den ikke? De motsier jo seg selv der. 

De venter til saken er gransket nærmere, men antallet dødsfall er ikke stort nok til at det er god grunn til å anta at vaksinen er årsaken eller er farlig. Derfor slås det ingen alarm nå. 

Veldig mange land har registre og mekanismer for å fange opp bivirkninger nå, derfor får vi vite sånt mye raskere enn før.  Men det rapporteres maaange hendelser som ikke er årsak - virkning, bare tilfeldigheter. 

Men det kan vise seg at kombinasjonen av redusert effekt og bivirkninger gjør at det blir anbefalt å kutte den ut senere. Det betyr ikke at det er farlig å ta den.

stjernestøv
laban skrev (1 minutt siden):

De venter til saken er gransket nærmere, men antallet dødsfall er ikke stort nok til at det er god grunn til å anta at vaksinen er årsaken eller er farlig. Derfor slås det ingen alarm nå. 

Veldig mange land har registre og mekanismer for å fange opp bivirkninger nå, derfor får vi vite sånt mye raskere enn før.  Men det rapporteres maaange hendelser som ikke er årsak - virkning, bare tilfeldigheter. 

Men det kan vise seg at kombinasjonen av redusert effekt og bivirkninger gjør at det blir anbefalt å kutte den ut senere. Det betyr ikke at det er farlig å ta den.

Ok. Kommunen her har stoppet å gi den nå i hvert fall ut neste uke, de ville vite mer før de gir den til folk. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for at du sa det. Det beroliget meg litt. I hvilken podcast ble det nevnt?

Det ble nevnt i NRKs podckast Oppdatert, men legg merke til at den er nå et halvt år gammel.

Endret av Eva Sofie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...