Gå til innhold

Aldri før har Røde Kors blitt kalt ut på flere leteaksjoner etter mennesker som forsøker å ta livet sitt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.rodekors.no/aktuelt/ett-ar-med-korona/

Et år med koronasmitte, nedstengning og smitteverntiltak har medført store menneskelige konsekvenser. For mange har effektene av tiltakene vært verre enn selve viruset, oppsummerer Røde Kors.

– Det er ingen tvil om at dette nå er en av de største humanitære utfordringene vi som samfunn har stått overfor i vår generasjon. Denne rapporten slår ettertrykkelig fast at pandemien har forsterket forskjeller og lagt grunnlaget for mer varige ulikheter og utenforskap i samfunnet vårt.

Psykiske problemer har økt kraftig det siste året. Aldri før har Røde Kors blitt kalt ut på flere leteaksjoner etter mennesker som forsøker å ta livet sitt. Hjelpelinjen Kors på halsen melder om stadig tyngre og mer alvorlige samtaler med barn og ungdom. Mange er ensomme og ønsker mer menneskelig kontakt i livene sine. 

Anonymkode: ee280...97b

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sånn går det dessverre nå som politikerne har skapt en verden som er mindre inkluderende, kutter for mye i velferden/uføretrygder og i psykiatrien, og som kun godtar de menneskene som er fiske og kan yte 110% til enhver tid. Det er det ikke rom for oss som sliter og ikke er A4, og da er det ikke rart vi prøver å ta livene våre

Anonymkode: ef35b...ee4

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Sånn går det dessverre nå som politikerne har skapt en verden som er mindre inkluderende, kutter for mye i velferden/uføretrygder og i psykiatrien, og som kun godtar de menneskene som er fiske og kan yte 110% til enhver tid. Det er det ikke rom for oss som sliter og ikke er A4, og da er det ikke rart vi prøver å ta livene våre

Så finnes det flest av de mennesker i verden som ikke tar livet sitt selv om de lever i sosial nød og fattigdom og ikke bor i land som har noe utbygd psykiatritilbud eller offentlig stønadssystem. 

Vi bor i ett av verdens beste land, og  selv med nedskjæringer her og der så har vi likevel meget gode forutsetninger for å leve et greit nok liv. Sammenlignet med så altfor mange rundt i verden har vi det tross alt veldig godt her vi bor.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja isolasjon dreper. Stakkars dem som ikke har noen venner i det hele tatt. 

Anonymkode: cc12b...71f

De merker ikke forskjell på pandemi eller ikke?

AnonymBruker
Anbru skrev (25 minutter siden):

Så finnes det flest av de mennesker i verden som ikke tar livet sitt selv om de lever i sosial nød og fattigdom og ikke bor i land som har noe utbygd psykiatritilbud eller offentlig stønadssystem. 

Vi bor i ett av verdens beste land, og  selv med nedskjæringer her og der så har vi likevel meget gode forutsetninger for å leve et greit nok liv. Sammenlignet med så altfor mange rundt i verden har vi det tross alt veldig godt her vi bor.

Man er vel ofte mer isolert her i Norge enn i andre land hvor fattigdom er svært utbredt? Jeg har i hvertfall inntrykket av at folk stillerm er opp og tar vare på hverandre i kummerlige kår/slummen i utlandet enn det gjøres her i Norge. Ensomhet og mangel på tilhørighet dreper.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De merker ikke forskjell på pandemi eller ikke?

Jo, det gjør vi. Her i Oslo er det jeg hadde av fritidstilbud stengt og har vært stengt siden høsten ifjor. Jeg får heller ikke mer psykiatrisk hjelp til tross for at jeg er sliter med å fungere, og jeg merket godt at etter pandemien så ble de tilbudene for oss alvorlig psykisk syke og ensomme kraftig redusert.

AnonymBruker
Anbru skrev (1 time siden):

– Pandemien har påført mer traume enn 2. verdenskrig

Direktøren for Verdens helseorganisasjon mener at de mentale helseproblemene fra pandemien vil vare i mange år fremover.

Uttalelsen kom som svar på et spørsmål om land skulle ta større hensyn til pandemiens innvirkning på økonomien og mental helse når de kartlegger veien videre. Helsedirektørens varamedlemmer la også vekt på at mental helse burde prioriteres.

https://finansavisen.no/nyheter/helse/2021/03/06/7638030/pandemien-har-pafort-mer-traume-enn-2.-verdenskrig

AnonymBruker
Anbru skrev (På 10.3.2021 den 17.10):

Det er fordi de har en haug av unger å forsørge, derfor de ikke tar livene sine. Og det er ikke alle som tør eller klarer å ta livet sitt enda de ikke tenker på annet. Det er mange som man ikke skulle trodd var langt nede som latet som alt var ok, til de forsvant en dag. Selv er jeg en av disse som tenker stadig på å avslutte fordi jeg sliter og er dårlig stilt i «verdens beste land», Og det hjelper meg ingenting at folk folk påstår at man har alle muligheter i Norge til et bra liv, når man selv ikke får til dette og er en vandrende fiasko. Uansett hva en gjør eller jobber mot, blir livet bare surere og jævligere. For noen så er Norge midt i blinken og har hjulpet de ut av fattigdom, prostitusjon, gitt de utdanning, jobb, venner og fått en flott kjærest. Mens for andre er det stikk motsatt. Og jeg synes absolutt ikke noe om at dømmende og kunnskapsløse bedrevitere skal rette fingeren mot oss som sliter mest, ikke får til livet og tro de vet alt. Det er rett og slett usmakelig oppførsel. Psykiatrien fungerer ikke i det hele tatt, de har ikke behandlinger å tilby, man må betale masse penger for å bli enda dårligere der de tar evnetester og setter en diagnose på deg som gjør vondt verre. Det er heller ikke særlig med tilbud for sosial støtte og muligheter til å skaffe seg et trygt og godt nettverk i Norge, her er folk fiendtlige, passive, kravstore, kalde og lite åpne. Skal man få venner så må man åpne seg, noe folk ikke gjør, men de forventer at du skal legge alt du eier og har på bordet. Det er skyhøye krav for å komme inn på høgskole, for å få jobb, for å leie bolig eller kjøpe, for dutten og datten, for å finne livspartner og venner. Blir skremt av alle krava da det aldri er bra nok at man er hyggelig, oppegående, ser bra ut, har masse interesser og diverse evner, at man er et ærlig og ekte menneske. 

nedskjæringene merkes godt og prisene på alt stiger. Det er ikke noe godt liv å leve. Hvordan skal man som menneske utvikle seg når man er på utsiden alt, ikke kan delta på aktiviteter og ikke har råd til dette, man kan så vidt reise ut av byen. Parkering, bompenger og de gjør det bare surere å ha bil også. Kollektivtilbudet funker ikke. Jeg sliter med helsa og er mye utmattet og alt er et rent ork og er konstant deppa. 

Anonymkode: 6e489...935

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er fordi de har en haug av unger å forsørge, derfor de ikke tar livene sine. Og det er ikke alle som tør eller klarer å ta livet sitt enda de ikke tenker på annet. Det er mange som man ikke skulle trodd var langt nede som latet som alt var ok, til de forsvant en dag. Selv er jeg en av disse som tenker stadig på å avslutte fordi jeg sliter og er dårlig stilt i «verdens beste land», Og det hjelper meg ingenting at folk folk påstår at man har alle muligheter i Norge til et bra liv, når man selv ikke får til dette og er en vandrende fiasko. Uansett hva en gjør eller jobber mot, blir livet bare surere og jævligere. For noen så er Norge midt i blinken og har hjulpet de ut av fattigdom, prostitusjon, gitt de utdanning, jobb, venner og fått en flott kjærest. Mens for andre er det stikk motsatt. Og jeg synes absolutt ikke noe om at dømmende og kunnskapsløse bedrevitere skal rette fingeren mot oss som sliter mest, ikke får til livet og tro de vet alt. Det er rett og slett usmakelig oppførsel. Psykiatrien fungerer ikke i det hele tatt, de har ikke behandlinger å tilby, man må betale masse penger for å bli enda dårligere der de tar evnetester og setter en diagnose på deg som gjør vondt verre. Det er heller ikke særlig med tilbud for sosial støtte og muligheter til å skaffe seg et trygt og godt nettverk i Norge, her er folk fiendtlige, passive, kravstore, kalde og lite åpne. Skal man få venner så må man åpne seg, noe folk ikke gjør, men de forventer at du skal legge alt du eier og har på bordet. Det er skyhøye krav for å komme inn på høgskole, for å få jobb, for å leie bolig eller kjøpe, for dutten og datten, for å finne livspartner og venner. Blir skremt av alle krava da det aldri er bra nok at man er hyggelig, oppegående, ser bra ut, har masse interesser og diverse evner, at man er et ærlig og ekte menneske. 

nedskjæringene merkes godt og prisene på alt stiger. Det er ikke noe godt liv å leve. Hvordan skal man som menneske utvikle seg når man er på utsiden alt, ikke kan delta på aktiviteter og ikke har råd til dette, man kan så vidt reise ut av byen. Parkering, bompenger og de gjør det bare surere å ha bil også. Kollektivtilbudet funker ikke. Jeg sliter med helsa og er mye utmattet og alt er et rent ork og er konstant deppa. 

Jeg synes også at de som sliter har rett på alle hjelpemidler. Man har ikke skyld i at man ble født dysfunksjonell og dårligere enn alle andre. Tror dere det er så forbanna gøy å få det gnidd oppi trynet hver dag at man ikke er verdt en dritt? At folk unner deg dritt? Klasseskillene er store nå og man ser lett hvem som er «best» og de som ikke er, mulighetene blir tatt bort. Jeg skjønner bare ikke åssen folk kan være så fjerne og dumme i huet som stemte fram høyre og ønsker å ødelegge det oldefedrene og de eldre ofret livet for. Utakknemlige og forkastelige er norges befolkning.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv er jeg en av disse som tenker stadig på å avslutte fordi jeg sliter og er dårlig stilt i «verdens beste land», Og det hjelper meg ingenting at folk folk påstår at man har alle muligheter i Norge til et bra liv, når man selv ikke får til dette og er en vandrende fiasko.

Det kan jeg relatere til. Det er absolutt ikke ytre faktorer som velstand som avgjør om man blir syk eller ikke. Sykdom, uhell og ulykker rammer rik som fattig. 

Og jeg synes absolutt ikke noe om at dømmende og kunnskapsløse bedrevitere skal rette fingeren mot oss som sliter mest, ikke får til livet og tro de vet alt. Det er rett og slett usmakelig oppførsel

Hvis det er meg du sikter til, så er det til feil person. Jeg har nemlig ikke rettet fingeren mot noen i denne tråden her. 

Psykiatrien fungerer ikke i det hele tatt, de har ikke behandlinger å tilby, man må betale masse penger for å bli enda dårligere der de tar evnetester og setter en diagnose på deg som gjør vondt verre. Det er heller ikke særlig med tilbud for sosial støtte og muligheter til å skaffe seg et trygt og godt nettverk i Norge, her er folk fiendtlige, passive, kravstore, kalde og lite åpne

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i, men er dette er din erfaring så er det leit.

Man har ikke skyld i at man ble født dysfunksjonell og dårligere enn alle andre. Tror dere det er så forbanna gøy å få det gnidd oppi trynet hver dag at man ikke er verdt en dritt? At folk unner deg dritt?

Nei, ingen kan noe for de kortene man har fått utdelt. Livet er dessverre urettferdig, og det er mye man ikke kan noe for. Igjen er det leit at du har så dårlige erfaringer, men jeg tror ikke man får det lettere av å bli bitter. Det finnes faktisk mange gode og snille mennesker der ute, og et samfunn som er innstilt på å hjelpe de svakeste. Jeg tror at hvis man forsøker å endre holdningene litt, så kan livet bli litt enklere å leve. 

Jeg skjønner bare ikke åssen folk kan være så fjerne og dumme i huet som stemte fram høyre og ønsker å ødelegge det oldefedrene og de eldre ofret livet for. Utakknemlige og forkastelige er norges befolkning.

Det å stemme Høyre er ikke ensbetydende med å ønske folk vondt eller å ødelegge de verdiene landet er tuftet på. 🙂

Håper for deg at du kan få det bedre framover og at du kan få gode erfaringer, men jeg tror som sagt at det kan være lurt å prøve å innstille seg litt mer positivt og ikke kun fokusere på alt som er negativt og leit i livet. Plutselig kan man da se at ting kanskje ikke er så dårlig stilt med den norske folkesjela eller ved samfunnet og dets ulike institusjoner som man hadde trodd. Men det får man jo ikke se hvis man går med hodet ned, surmuler og er bitter, og på forhånd har gjort seg opp en fastlåst mening om hvordan ting er og alltid vil bli. Det finnes alltid håp og en vei ut for de aller fleste av oss, og det var det som var budskapet mitt og intensjonen med å skrive innlegget mitt over. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...