Gå til innhold

Kan ensomhet og isolasjon ødelegge de kognetive evnene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har levd alene og ikke snakket med andre på mange år, kan det føre til dårlig hukommelse, vanskeligheter med å finne ord og fullføre fornuftige setninger, føre til at IQ'en synker osv?

Anonymkode: e181f...794

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen fasit, men dette er bare tanker: Jeg tror det kommer en del an på hva du selv fyller hverdagen din med. Om du sitter fremfor PC-en på sosiale medier eller ser på TV hele dagen, svekkes nok den kognitive evnen og mulighet til å uttrykke seg. For å utvikle språket, må en stadig øve og det kan skje bl.a. gjennom lesing og lytting til opplest tekst. Det er en del eldre mennesker som bevisst holder hjernen i gang ved f.eks. å løse kryssord og andre kognitivt krevende oppgaver. Det er trolig som en muskel - jo mindre den brukes, jo svakere blir den. En kan også se det på mennesker som går med nedsatt hørsel altfor lenge - da blir til sist språket deres negativt påvirket. En formes positivt og negativt av sine omgivelser og om en ikke har så mange eller noen rundt seg, er det desto viktigere å være bevisst på hva en fyller hverdagen med.

Jeg selv har hatt en interessant oppdagelse særlig siste halvannet året. For ca. 9 år siden, fikk jeg et kraftig epilepsianfall i serier som varte i litt mer enn en halv time, noe som gikk en del utover språket mitt. Jeg måtte lære meg å skrive på tastaturet på nytt og det muntlige språket gikk ikke like godt som før. Nå har jeg vært sammen med en sosial og pratsom samboer i halvannet år og jeg merker at det har hatt svært positive ringvirkninger på min evne til å klare å samhandle muntlig i sosiale sammenhenger. Jeg strever ikke fullt så mye lenger med å finne ord som før. Mer om jeg ikke tar medisiner, men uansett en betydelig bedring enn for halvannet år siden. Jeg har lest at når hjernen lærer seg nye ting, lager den baner mellom nervecellene slik at kommunikasjonen mellom dem i hjernen skal kunne gå raskere. Det er denne kommunikasjonen som er innøvd og går raskere når vi klarer å utføre en innarbeidet bevegelse raskt som vi i beynnelsen måtte konsentrere oss om å utføre.

Nå er jeg litt på viddene, men ikke så ille, for jeg tror det samme kanskje gjelder litt med en ev. kognitiv svekkelse. At om en ikke bruker disse banene i hjernen, "gror de igjen" som en sti som ikke er i bruk på en del år. Som f.eks. evnen til å snakke og samhandle sosialt, konsentrere seg om noe e.l.

Jeg er ikke medisinsk utdannet og har ikke fagtermenilogien intakt, men dette kan du trolig søke mer om på nettet eller andre kan si mer utfyllende om.

AnonymBruker
Skrevet

Nei det ødelegger ikke de kognetive evnene, men du kan bli distansert fra dem via psykodissosiasjon. Da får man ikke brukt dem og man føler seg dummere. 

Anonymkode: f5254...4db

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...