Gå til innhold

Kupton eller andre. Er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det normalt å bli mer var for omgivelsene når man har PTSD. Jeg husker ikke alltid hva vi snakket om i terapitimen men jeg husker lydene, lukten, rotet på pulten til psykologen. Hvordan stolen kjennes, hva jeg føler når jeg sitter på den stolen, hvordan psykologen sitter,ansiktsuttrykket og kroppsholdning . Lyset i rommet osv. inntrykket og følelsene det gir meg følger meg helt til neste time. Men jeg husker ikke hva vi snakket om. 

Anonymkode: f7603...9e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det normalt å bli mer var for omgivelsene når man har PTSD. Jeg husker ikke alltid hva vi snakket om i terapitimen men jeg husker lydene, lukten, rotet på pulten til psykologen. Hvordan stolen kjennes, hva jeg føler når jeg sitter på den stolen, hvordan psykologen sitter,ansiktsuttrykket og kroppsholdning . Lyset i rommet osv. inntrykket og følelsene det gir meg følger meg helt til neste time. Men jeg husker ikke hva vi snakket om. 

Anonymkode: f7603...9e3

Da høres det ut som om du har distansert deg fra innholdet i timen og følelsene. Det er en naturlig forsvarsreaksjon i oss mennesker når noe blir overveldende, men det er også et tegn på at du er utenfor ditt toleransevindu (søk på Google) og du har mindre nytte av behandlingen. Kanskje dere snakker om ting i timen som gjør deg for aktivert?

Kan du avtale med behandler at du gjør en armbevegelse eller noe annet når du føler det "glipper". Da burde egentlig psykologen din få deg mer til stede igjen. Men det kan du gjøre selv også. Fokuser på tre ting du ser i rommet. Deretter tre ting du hører. Deretter tre ting du kan ta på. Dette kan du bruke i hverdagen når du overveldes av flashbacks også. Selv har jeg ofte med meg en stein i terapitimen som jeg kan ta tak i. Terapeuten kan da si at jeg må ta steinen og klemme på den om han merker jeg begynner å falle bort. Om du ikke har stein, kan det like gjerne fungere godt med et airpods-etui eller tilsvarende. Poenget er at det skal være hardt eller en annen struktur/konsistens å gripe rundt.

PS: Dette er ingen komplett oppskrift. Bruk det du føler kan hjelpe deg i din situasjon. Men dette er hva som har hjulpet meg godt i løpet av de 5 siste årene i målrettet traumeterapi :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...