Gå til innhold

Kupton blodprøve

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ekstrem sprøyteskrekk etter en dårlig opplevelse på barneskolen og har hverken tatt blodprøver eller vaksiner siden den gang på grunn av det. Nå vil legen min at jeg skal ta blodprø er, men det klarer jeg rett og slett ikke å gjennomføre! Hva skalbjeg gjøre? Kan de legge meg i lett narkose eller finnes det noe jeg kan få for det? 

Takknemlig for alle svar!

Anonymkode: 02422...68e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460171-kupton-blodpr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ekstrem sprøyteskrekk etter en dårlig opplevelse på barneskolen og har hverken tatt blodprøver eller vaksiner siden den gang på grunn av det. Nå vil legen min at jeg skal ta blodprø er, men det klarer jeg rett og slett ikke å gjennomføre! Hva skalbjeg gjøre? Kan de legge meg i lett narkose eller finnes det noe jeg kan få for det? 

Takknemlig for alle svar!

Dette bør løses ved at du gjennomgår eksponering for blodprøvetakning. Snakk med fastlegen din om hvordan dere kan gjøre det. 

AnonymBruker
frosken skrev (27 minutter siden):

Dette bør løses ved at du gjennomgår eksponering for blodprøvetakning. Snakk med fastlegen din om hvordan dere kan gjøre det. 

Det hadde vel heller vært aktuelt hvis personen måtte ta mye blodprøver i en tid eller resten av livet. Ikke nødvendig når en bare skal ta en en sjelden gang. Mange som har sprøyteskrekk som ikke går i eksponeringsterapi. Det går alltid på et vis å få tatt en blodprøve. Sterke beroligende fikser det nok.

Anonymkode: 4c09b...57a

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det hadde vel heller vært aktuelt hvis personen måtte ta mye blodprøver i en tid eller resten av livet. Ikke nødvendig når en bare skal ta en en sjelden gang. Mange som har sprøyteskrekk som ikke går i eksponeringsterapi. Det går alltid på et vis å få tatt en blodprøve. Sterke beroligende fikser det nok.

De fleste mennesker vil fra tid til annen måtte ta blodprøver eller f.eks. vaksine. Jeg mener det er en stor fordel om man kan få hjelp til eksponering, i stedet for at det hver gang skal være mye stress forbundet med dette. Har nylig fulgt en ungdom til tilsvarende eksponering for tannbehandling, og sterk tannlegeangst ble kurert i løpet av 5-6 korte besøk hos tannlegen. Dessverre er det ikke alle fastlegekontor som har innsikt i hvordan slik eksponering kan gjennomføres, men hadde det vært meg, så ville jeg ha ønsket et slikt opplegg. 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det må vel være bedre å ta en liten runde med eksponeringsterapi og takle sprøyter greit etterpå, enn å måtte gå gjennom stress, skrekk og neddoping bare man skal ta en sprøyte? Det kan jo skje andre ting som gjør at man trenger bedøvelse også, å sette i gang hele narkoseapparatet bare for en blodprøve eller et sprøytestikk er unødvendig bruk av ressurser.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk for gode svar alle. Jeg har tenkt å kontakte fastlegen og høre om det er et tilbud for eksponeringstrening her hvor vi bor. Hvilke beroligende medikamenter anbefales?

Eksponeringsterapi tror jeg kommer uten beroligende, skal det være noe vits. Skal du ta blodprøve uten eksponeringsterapi, får du sikkert en minstepakning med vival/stesolid/valium (samme virkestoff), eller sobril.

Anonymkode: 8b8a5...7c9

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eksponeringsterapi tror jeg kommer uten beroligende, skal det være noe vits. Skal du ta blodprøve uten eksponeringsterapi, får du sikkert en minstepakning med vival/stesolid/valium (samme virkestoff), eller sobril.

Anonymkode: 8b8a5...7c9

Det var ikke noe tilbud om eksponeringsterapi her bortsett fra å kurere tannøegeskrekk, men jeg kunne få beroligende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...