Gå til innhold

frykt for ny behandler, og redsel for å miste diagnosen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et litt teit problem, kanskje, men:

Begynte på DPS og fikk diagnosen bipolar 1 + et par andre. Jeg hadde et par år med store svinginger, men så fant vi medisiner som fungerer. Sammen med min tidligere behandler snakket jeg mye om bipolar lidelse, det falt seg naturlig, jeg er er sikker på at diagnosen stemmer.

Nå har jeg ny behandler, og denne er utdannet traumebehandler, og timene har et veldig traumefokus. Den nye behandleren gjør meg usikker, fordi h*n er veldig fokusert på at ALT er traumerelatert. Mye er jo det, men jeg savner også litt bipolarfokuset i samtalene, siden det fortsatt er aktuelt.

Jeg er ofte redd for at behandler skal fjerne diagnosen og medisinene som fungerer, selv om dette ikke er noe personen har sagt. Liksom litt redd for at jeg ikke skal bli respektert på et område som også har tatt stor plass i mitt voksne liv, da. Og jeg er litt redd for å ikke få validert tanker og følelsene mine rundt det. 

Det er kanskje litt fornektelse hos meg, jeg vet ikke, jeg er jo enig at jeg har traumer. Disse kan godt ha stresset meg over tid, og i tillegg har jeg arvelig disposisjon for bipolar, så alt henger helt sikkert sammen. Men jeg er redd for at bipolar lidelse plutselig skal avfeies, og at traumelidelse er det eneste som står igjen. Mest fordi det ikke er riktig om det blir sånn, og jeg har litt problemer med å stå opp for meg selv og si at ting er sånn og sånn.

Har flere erfaringer med sånne ting her?

Anonymkode: dd694...f39

Fortsetter under...

AnonymBruker

Behandleren kommer aldri til å fjerne diagnosen og medisinene dine, ta det helt med ro. Men kjenner meg igjen i det at mye av fokus ikke er på diagnose, men andre ting. Jeg sluttet hos en behandler en gang pga det. Men jeg var aldri redd for at han skulle fjerne diagnosen. Det kan de uansett ikke uten videre gjøre og tror heller ikke behandleren din har interesse av det.

Anonymkode: 72649...9de

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Behandleren kommer aldri til å fjerne diagnosen og medisinene dine, ta det helt med ro. Men kjenner meg igjen i det at mye av fokus ikke er på diagnose, men andre ting. Jeg sluttet hos en behandler en gang pga det. Men jeg var aldri redd for at han skulle fjerne diagnosen. Det kan de uansett ikke uten videre gjøre og tror heller ikke behandleren din har interesse av det.

Takk for svar, og at du deler egne erfaringer. Jeg synes det er litt vanskelig, det her. Men håper du har rett.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Joda, det hender fra tid til annen det. 

Anonymkode: a6d6b...3a1

Snakker du av erfaring? Hvis diagnosen er satt og pasienten føler den er rett og får riktig medisin tror jeg ingen tør å fjerne en diagnose. Om pasient selv tviler så er det en annen sak om ny utredning. Så selvfølgelig kan en diagnose fjernes, men ikke i dette tilfellet!

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakker du av erfaring? Hvis diagnosen er satt og pasienten føler den er rett og får riktig medisin tror jeg ingen tør å fjerne en diagnose. Om pasient selv tviler så er det en annen sak om ny utredning. Så selvfølgelig kan en diagnose fjernes, men ikke i dette tilfellet!

Det kan være du har rett at det ikke vil skje i dette tilfellet. Men snakker av erfaring om meg selv. Fikk først diagnosen bp2, så ble den fjernet til fordel for eupf. Nå snakkes det om en psykoselidelse. 

Anonymkode: a6d6b...3a1

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har et litt teit problem, kanskje, men:

Begynte på DPS og fikk diagnosen bipolar 1 + et par andre. Jeg hadde et par år med store svinginger, men så fant vi medisiner som fungerer. Sammen med min tidligere behandler snakket jeg mye om bipolar lidelse, det falt seg naturlig, jeg er er sikker på at diagnosen stemmer.

Nå har jeg ny behandler, og denne er utdannet traumebehandler, og timene har et veldig traumefokus. Den nye behandleren gjør meg usikker, fordi h*n er veldig fokusert på at ALT er traumerelatert. Mye er jo det, men jeg savner også litt bipolarfokuset i samtalene, siden det fortsatt er aktuelt.

Jeg er ofte redd for at behandler skal fjerne diagnosen og medisinene som fungerer, selv om dette ikke er noe personen har sagt. Liksom litt redd for at jeg ikke skal bli respektert på et område som også har tatt stor plass i mitt voksne liv, da. Og jeg er litt redd for å ikke få validert tanker og følelsene mine rundt det. 

Det er kanskje litt fornektelse hos meg, jeg vet ikke, jeg er jo enig at jeg har traumer. Disse kan godt ha stresset meg over tid, og i tillegg har jeg arvelig disposisjon for bipolar, så alt henger helt sikkert sammen. Men jeg er redd for at bipolar lidelse plutselig skal avfeies, og at traumelidelse er det eneste som står igjen. Mest fordi det ikke er riktig om det blir sånn, og jeg har litt problemer med å stå opp for meg selv og si at ting er sånn og sånn.

Har flere erfaringer med sånne ting her?

Dette temaet er viktig å snakke om i terapi. 

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (4 minutter siden):

Jeg har det omvendt.  Jeg er ikke enig i min diagnose,  så jeg vil etterhvert gå til en privat behandler å få vekk min diagnose. 

Kan jeg spørre hvilke diagnose du har?

Annonse

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (23 minutter siden):

Jeg har det omvendt.  Jeg er ikke enig i min diagnose,  så jeg vil etterhvert gå til en privat behandler å få vekk min diagnose. 

En second opinion er alltid bra. Jeg levde med feil diagnose i noen år og det ødela så  enormt mye..

Anonymkode: 1f55e...ac0

Gjest Anonym 2

Jeg tror jeg hadde en forbigående krise, da jeg var i en krise i livet mitt. Vil ikke gå nærmere inn på det. Den krisen er nå over, og jeg har fått tilbake roen i livet mitt nå, og er tilbake i jobb og har et stabilt liv nå.

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (2 minutter siden):

Jeg har hørt at på dps er det ikke mulig å få bort en diagnose de har gitt, så jeg må gå til en privat behandler. Jeg skal gjøre det når jeg er ferdig med medisinene 

Jo de kan ta bort en diagnose. Du må sende en søknad om det. Hvis de ikke gjør noe så er fylkesmannen neste steg. Da er det flere som må vurdere det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...