Gå til innhold

Tanker om vaksine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Chris1981 skrev (2 minutter siden):

Dør en på 95 pga siste stadiet av kreft, men hadde covid, ja, da var det covid de døde av. 

Slutt å spre det der. Det er mulig det kan skje i enkelte land som uansett ikke har særlig god oversikt, men det fungerer ikke sånn i Norge. Ikke under pandemien og ikke før den. En lege som har fulgt en kreftpasient til siste stadium, vil kunne registrere slike tilfeller riktig. 
https://www.faktisk.no/artikler/eRZ/hvordan-teller-man-koronadodsfall-i-norge

Alle som har en kreftdiagnose, står i Kreftregisteret, enten man er levende eller død. Slike registre finnes over hele verden, og de er svært detaljerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da skjønner jeg helt ærlig ingenting. Hvis Corona ikke er så farlig, hvorfor i h... har verden stengt ned da??

Anonymkode: ac259...9a5

Ja, hvorfor har dem det? Hvordan har de klart å få et folk til å tro at dem er dødsyke og smittsomme selv om de tester negativt?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Chris1981 skrev (Akkurat nå):

Ja, hvorfor har dem det? Hvordan har de klart å få et folk til å tro at dem er dødsyke og smittsomme selv om de tester negativt?  

Aner ikke. Må si jeg begynner å tvile på hele greia .. Hva er det vi har blitt, og blir, utsatt for som vi ikke forstår fullt ut enda? Det begynner å tegne seg et stygt bilde...

Anonymkode: ac259...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (2 minutter siden):

Slutt å spre det der. Det er mulig det kan skje i enkelte land som uansett ikke har særlig god oversikt, men det fungerer ikke sånn i Norge. Ikke under pandemien og ikke før den. En lege som har fulgt en kreftpasient til siste stadium, vil kunne registrere slike tilfeller riktig. 
https://www.faktisk.no/artikler/eRZ/hvordan-teller-man-koronadodsfall-i-norge

Alle som har en kreftdiagnose, står i Kreftregisteret, enten man er levende eller død. Slike registre finnes over hele verden, og de er svært detaljerte.

Slik er det i Sverige. Derfor har de så høye korona dødsfall. De har ingen særlig overdødlighet. I Norge hadde vi underdødlighet i fjor

Anonymkode: 0ab7a...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Slutt å spre det der. Det er mulig det kan skje i enkelte land som uansett ikke har særlig god oversikt, men det fungerer ikke sånn i Norge. Ikke under pandemien og ikke før den. En lege som har fulgt en kreftpasient til siste stadium, vil kunne registrere slike tilfeller riktig. 
https://www.faktisk.no/artikler/eRZ/hvordan-teller-man-koronadodsfall-i-norge

Alle som har en kreftdiagnose, står i Kreftregisteret, enten man er levende eller død. Slike registre finnes over hele verden, og de er svært detaljerte.

Slutt å spre det der? Slutt å spre dette selv!

en som la ut en link jeg ikke fikk lagt ut. Seriøs forsker.  Sier selv at mange som dør, dør pga dårlig matvaner, dårlig helse og dårlig helsetilbud. 
Og vi har rett til å stille spørsmål om 95 som dør av kreft blir registrert som coviddødsfall. Eller ønsker du er kommunistisk land hvor man ikke har lov til å ytre seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Aner ikke. Må si jeg begynner å tvile på hele greia .. Hva er det vi har blitt, og blir, utsatt for som vi ikke forstår fullt ut enda? Det begynner å tegne seg et stygt bilde...

Anonymkode: ac259...9a5

Og hvorfor bryter folkevalgte reglene selv de reglene de har satt opp og som den vanlige mannen i gata får den boten for når de bryter? Er ikke Erna og hennes venner og familie redde for denne pandemien da?

Og dette karantenehotellet. Det er jo faktisk langt mer farlig å være der enn i sitt eget hjem. Du har sikkert lest om tilstandene der. Og de som er der må betale en del etter oppholdet. 
Og mens forskere sier at vaksiner skal være frivillig og det er ikke nødvendig å vaksinere alle. Hvorfor kommer da Høie inn å sier at alt skal bli vaksinert, eller så mister vi noen goder. Hva er dette for noe? Begynner å tegne et stygt bilde ja. Handler det om virus, eller handler det om kontroll?

Endret av Chris1981
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slik er det i Sverige. Derfor har de så høye korona dødsfall. De har ingen særlig overdødlighet. I Norge hadde vi underdødlighet i fjor

Anonymkode: 0ab7a...d5b

Flere eldre i Sverige har også fått palliativ behandling uten at legen har vært og sett på dem. Gjennom tlf har pleierne fått beskjed om at den eldre som har testet positivt på korona er døende og at de kan starte palliativ behandling. Og morfin har også gjort det langt verre for dem å puste. Morfin skal ikke gis til dem som har korona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris1981 skrev (14 minutter siden):

Og vi har rett til å stille spørsmål om 95 som dør av kreft blir registrert som coviddødsfall. Eller ønsker du er kommunistisk land hvor man ikke har lov til å ytre seg

Neida, men jeg tolket det ikke som et spørsmål. Jeg var kanskje litt krass, men det står så mye rart på nett om at hvis man blir overkjørt og var smittet, er det et Covid-dødsfall osv. I Norge har vi god kontroll på slik registrering, bl.a. fordi vi ikke er så altfor mange millioner mennesker.

I USA har de ikke noe folkeregister engang. 

Selvfølgelig ville mange av de som er 95 år og dør av korona, ha dødd snart allikevel. Det skjer hvert år under sesonginfluensaen også - det kalles "forskutterte dødsfall".  Det var bl.a. derfor svineinfluensaen skapte sånn frykt - den tok livet av de yngre, som hadde mange år foran seg. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (14 minutter siden):

Neida, men jeg tolket det ikke som et spørsmål. Jeg var kanskje litt krass, men det står så mye rart på nett om at hvis man blir overkjørt og var smittet, er det et Covid-dødsfall osv. I Norge har vi god kontroll på slik registrering, bl.a. fordi vi ikke er så altfor mange millioner mennesker.

I USA har de ikke noe folkeregister engang. 

Selvfølgelig ville mange av de som er 95 år og dør av korona, ha dødd snart allikevel. Det skjer hvert år under sesonginfluensaen også - det kalles "forskutterte dødsfall".  Det var bl.a. derfor svineinfluensaen skapte sånn frykt - den tok livet av de yngre, som hadde mange år foran seg. 

Nettopp! Så kan vi stole på tallene fra USA?Den linken anonym:0ab7a...d5b la ut, så forklarer denne forskeren hvorfor så mange har dødd i USA. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris1981 skrev (1 minutt siden):

Så kan vi stole på tallene fra USA?

De har nok brukbar kontroll over antall døde, men jeg aner ikke hvordan de registrerer dødsårsaker der.

Generelt vil jeg tro at i et land der helsetilbudet har mye med pasientens økonomi å gjøre, vil det være svært mange mennesker som lever med ubehandlede eller mangelfullt behandlede lidelser. I kombinasjon med høy alder blir da risikoen stor for å dø av en infeksjons- eller virussykdom.

Det er også nesten uunngåelig å bli smittet hvis du har to jobber i salg og service og ikke har råd til å holde deg hjemme, slik det er for mange et stykke ned på den økonomiske rangstigen i USA.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (1 time siden):

Slutt å spre det der. Det er mulig det kan skje i enkelte land som uansett ikke har særlig god oversikt, men det fungerer ikke sånn i Norge. Ikke under pandemien og ikke før den. En lege som har fulgt en kreftpasient til siste stadium, vil kunne registrere slike tilfeller riktig. 
https://www.faktisk.no/artikler/eRZ/hvordan-teller-man-koronadodsfall-i-norge

Alle som har en kreftdiagnose, står i Kreftregisteret, enten man er levende eller død. Slike registre finnes over hele verden, og de er svært detaljerte.

På sidene til FHI står det over statistikken over dødsfall:

Diagrammet viser covid-19 assosierte dødsfall varslet til Folkehelseinstituttet, etter kjønn aldersgrupper. Det er ikke alltid mulig å skille om pasienten har dødd av eller med covid-19.

Anonymkode: 0ab7a...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er ikke alltid mulig å skille om pasienten har dødd av eller med covid-19.

Jeg vet at det ikke alltid er mulig å skille på dette. Det er ikke alltid det er mulig å finne "hoveddødsårsaken" ellers heller. Man obduserer f.eks. ikke svært gamle mennesker bare for å få riktig kode i et register. 

Det jeg protesterer på, er påstandene som florerer på nettet om at dersom man dør og er smittet av covid-19, blir dødsårsaken alltid registrert som covid-19, selv om man har dødelig kreft, blir påkjørt eller tar livet av seg. (Alle disse påstandene står ikke i denne tråden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
laban skrev (10 minutter siden):

Jeg vet at det ikke alltid er mulig å skille på dette. Det er ikke alltid det er mulig å finne "hoveddødsårsaken" ellers heller. Man obduserer f.eks. ikke svært gamle mennesker bare for å få riktig kode i et register. 

Det jeg protesterer på, er påstandene som florerer på nettet om at dersom man dør og er smittet av covid-19, blir dødsårsaken alltid registrert som covid-19, selv om man har dødelig kreft, blir påkjørt eller tar livet av seg. (Alle disse påstandene står ikke i denne tråden.)

Men det er slik i andre land, efx Sverige og Storbritannia.

https://sykepleien.no/2020/07/storbritannia-har-overvurdert-koronadodstallene

Ifølge en ny studie regnes alle dødsfall i Storbritannia som koronarelaterte dersom avdøde på et tidspunkt har hatt viruset, noe som bidrar til statistikkfeil.

Anonymkode: 0ab7a...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er slik i andre land, fx Sverige og Storbritannia.

Det er godt mulig, vi er langt framme på den slags i Norge. Men vi har den fordelen at vi ikke er så mange, og at vi har en ID (fødselsnr) som er felles i alle offentlige registre. 

Det har helt sikkert blitt registrert feil her i landet også, det ville være rart ellers. Jeg er bare ute etter å avlive ryktene om at pandemien egentlig ikke er så alvorlig, fordi det er så mange smittede som dør av noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (19 minutter siden):

Det er godt mulig, vi er langt framme på den slags i Norge. Men vi har den fordelen at vi ikke er så mange, og at vi har en ID (fødselsnr) som er felles i alle offentlige registre. 

Det har helt sikkert blitt registrert feil her i landet også, det ville være rart ellers. Jeg er bare ute etter å avlive ryktene om at pandemien egentlig ikke er så alvorlig, fordi det er så mange smittede som dør av noe annet.

Sikker kan en ikke være når dødsstatistikken er så unøyaktig.

Anonymkode: 0ab7a...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men da skjønner jeg helt ærlig ingenting. Hvis Corona ikke er så farlig, hvorfor i h... har verden stengt ned da??

Anonymkode: ac259...9a5

Selv om ikke dødsraten ikke er høy så vil antall innleggelser på sykehus før til at helsevesenet kollapser helt. Se bare på Italia og andre land. Er derfor man stenger ned så vidt jeg har forstått.

Anonymkode: 325d2...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men da skjønner jeg helt ærlig ingenting. Hvis Corona ikke er så farlig, hvorfor i h... har verden stengt ned da??

Anonymkode: ac259...9a5

Selv om vi trekker fra en liten prosent for feilregistrering og "forskutterte dødsfall" blant de aller eldste, har det da dødd mange nok til å bevise at det er farlig.

Hvis viruset får spre seg fritt, kan det fort mutere til noe som tar livet av mange flere av de litt yngre også. Dessuten handler det ikke bare om død - mange har blitt varig svekket og er ikke arbeidsføre, selv om det har gått lang tid siden de var på det sykeste.   

I tillegg kommer konsekvensene av et helsevesen som blir overbelastet ved "fri flyt".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (6 minutter siden):

Selv om vi trekker fra en liten prosent for feilregistrering og "forskutterte dødsfall" blant de aller eldste, har det da dødd mange nok til å bevise at det er farlig.

Hvis viruset får spre seg fritt, kan det fort mutere til noe som tar livet av mange flere av de litt yngre også. Dessuten handler det ikke bare om død - mange har blitt varig svekket og er ikke arbeidsføre, selv om det har gått lang tid siden de var på det sykeste.   

I tillegg kommer konsekvensene av et helsevesen som blir overbelastet ved "fri flyt".  

Helt enig. 

Selv om jeg er redd for å ta vaksinen, så er jeg mer redd for å få korona. Jeg har samme redselen for alle typer vaksiner, men jeg tar de for det. Jeg vet at alternativet kan bli så mye verre (tar fast influensa og lungebetennelse vaksine) Skal ta vaksinen rett etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...