Lillemus Skrevet 18. september 2000 Del Skrevet 18. september 2000 Tiril har skriketokter hver kveld og nå lurer jeg på om hun rett og slett spiser for mye? Hun fullammes, er 5 uker gammel og har lagt på seg i snitt 250 g pr. uke de siste 4 ukene. Hun ser ut til å ha stort sugebehov og tilbringer derfor en del tid ved puppen på tidligkvelden, selv etter å ha puppet vel og lenge vil hun gjerne sutte på hendene sine - smokk vil hun ikke ha overhode. Hun er vanligvis blid om morgenen, hun spiser jo ikke så mye om natten så da er jo ikke magen så utsprengt? Kan hun rett og slett spise for mye? Og hva gjør jeg i såfall? Jeg har melk så det renner i strie strømmer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4602-kan-hun-spise-for-mye/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 19. september 2000 Del Skrevet 19. september 2000 Hei og gratulerer med Tiril! Jeg tror fint det går an for sånne små slukhalser å forspise seg. Eldstegutten vår skrek de fire første ukene av livet sitt (ja, ikke absolutt hele tiden da, men det virket faktisk sånn), og det tror jeg rett og slett kom av at han spiste så ofte og mye at han fikk vondt i magen av det. Etter fire uker gikk det imidlertid over av seg selv; en vakker dag begynte han plutselig å kreve pupp sjeldnere, og da som han fikk mer "ro" i magen ble det også slutt på skriketoktene. Men det der er jo så individuelt - minstemann hang også i puppen døgnet rundt de første fem-seks ukene og var blid som dagen var lang for det. Jeg ville nok jobbet litt hardere med å få henne til å ta smokk hvis jeg var deg. Minstemann her hadde i alle fall et enormt sugebehov - innimellom kunne han kaste seg over puppen - og hyle frustrert når det kom melk ut! Det var jo ikke det han ville ha. Men det var altså ikke før i fem-seks-ukers alderen at han ville ha smokk (og dermed nøyde seg med færre måltider). Lykke til! Det går helt sikkert snart over. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4602-kan-hun-spise-for-mye/#findComment-26399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier Skrevet 19. september 2000 Del Skrevet 19. september 2000 Kjære Lillemus, Du skriver ikke hvor ofte hun spiser men det er helt normalt at et barn som er 5 uker vil ha bryst både hver og annen hver time om kvelden. De fleste babyer er litt mer sutrete og sultne om kvelden. Og noen har også skriketokter. Barnet har en fin vektoppgang og jeg tror du vil få et mer ulykkelig barn hvis du ikke gir barnet den trøst og varme som brystet representerer. Når det er sagt så finnes det noen kolikkbarn som blir bedre av litt mer avstand mellom måltidene. Det gjelde ikke alle og her får man prøve seg fram. Det er viktig å innstille seg på at kveldene kan bli litt masete, vugge, bære og synge er alternative måter å gi trøst ti et gråtende spebarn. Og, det blir bedre. Dette handler om enkort periode i barnets liv. Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4602-kan-hun-spise-for-mye/#findComment-26447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.