Gå til innhold

Er det farlig å drikke flere ganger i uka

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når man drikker for å glemme forskjellige problemer? Jeg vet at problemene kommer tilbake når jeg blir edru, men jeg kjøper meg fred en stund. Det er ikke snakk om å drikke så mye, ca 3 glass vin eller 4 halvlitere ett par ganger i uka (helg). Jeg gjorde aldri dette før, men har begynt med dette nå. Men kan det skade? Må legge til at jeg tar Zyprexa og Fontex, og Sobril når jeg ikke drikker

Anonymkode: 8ae24...552

Fortsetter under...

Jeg synes motivasjonen din for å drikke alkohol  er feil. Men foruten det er ikke mengdene utenfor det anbefalte pr uke, bare du ikke drikker mer enn du gjør nå.

Om du bør kombinere alkohol med Zyprexa og Fontex må du diskutere med legen din. For noen går det fint, for andre ikke. 

AnonymBruker
ISW skrev (3 minutter siden):

Jeg synes motivasjonen din for å drikke alkohol  er feil. Men foruten det er ikke mengdene utenfor det anbefalte pr uke, bare du ikke drikker mer enn du gjør nå.

Om du bør kombinere alkohol med Zyprexa og Fontex må du diskutere med legen din. For noen går det fint, for andre ikke. 

Jeg blir ikke dårlig av det i alle fall, men på grunn av medisinene blir jeg kanskje lettere rusa

Anonymkode: 8ae24...552

Annonse

kupton skrev (1 minutt siden):

Jeg vurderer dette som meget problematisk. Hadde forbruket vært hos en psykisk frisk som ikke bruker psykofarmaka, hadde det vært i grenseland, men hos deg er det langt over det som kan aksepteres som ok.

Er ikke grensen 14 enheter i uken for menn? 

Selv er det ofte jeg har drukket noen halvlitere eventuelt et par glass vin til maten, med venner eller familie i helgene (men kun da), uavhengig av psykofarmaka. De fleste jeg kjenner har et alkoholforbruk noe ala dette, når det ikke er korona. 

AnonymBruker
ISW skrev (12 minutter siden):

Er ikke grensen 14 enheter i uken for menn? 

Selv er det ofte jeg har drukket noen halvlitere eventuelt et par glass vin til maten, med venner eller familie i helgene (men kun da), uavhengig av psykofarmaka. De fleste jeg kjenner har et alkoholforbruk noe ala dette, når det ikke er korona. 

Så du tar da alle 14 enhetene i løpet av en helg? "Noen halvlitere" blir da flere liter øl. Er ikke det tegn på et alkoholproblem så vet ikke jeg...

Å måtte drikke med familie og venner for å ha det koselig er også feil motivasjon for å drikke, bare så det er sagt. Jeg skilte meg fra en sånn mann for noen år siden og savner det ikke for å si det sånn. 

Anonymkode: 9b045...19c

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du tar da alle 14 enhetene i løpet av en helg? "Noen halvlitere" blir da flere liter øl. Er ikke det tegn på et alkoholproblem så vet ikke jeg...

Å måtte drikke med familie og venner for å ha det koselig er også feil motivasjon for å drikke, bare så det er sagt. Jeg skilte meg fra en sånn mann for noen år siden og savner det ikke for å si det sånn. 

Anonymkode: 9b045...19c

Jesus, anonyme puritanere altså... 

1. Jeg drikker aldri 14 enheter. Jeg påpeker bare at det er grensen satt av Helsedirektoratet. 

2. Det er helt normalt å drikke noen halvlitere med vennene sine. Hvis det er unormalt er absolutt alle vennene mine og de fleste unge i Norge unormale.

3. Det er lov å drikke for å kose seg. Det er dumt å drikke for å dempe vonde følelser.

ISW skrev (2 minutter siden):

2. Det er helt normalt å drikke noen halvlitere med vennene sine. Hvis det er unormalt er absolutt alle vennene mine og de fleste unge i Norge unormale.

Ja, men ikke hvis en bruker en kombinasjon av AP,AD og benzo. Kanskje og dessverre normalt, men klart helseskadelig.

Annonse

kupton skrev (1 minutt siden):

Ja, men ikke hvis en bruker en kombinasjon av AP,AD og benzo. Kanskje og dessverre normalt, men klart helseskadelig.

Jeg er enig i at man ikke skal drikke flere halvlitere når man bruker AP, AD og benzo ja 😊

Jeg smaker knapt på alkohol og det er av flere grunner. Det kan faktisk forverre problemene, jeg liker det ikke så godt og liker ikke følelsen alkoholen gir. Eksen min fikk hjerteinfarkt i 40 årene pga hen drakk et par cider omtrent daglig og brukte ingen form for medisiner så det er ikke ufarlig i lengden. Hen måtte i luftambulanse i hast til sykehus og overlevde heldigvis, men måtte slutte helt med alkoholen.

Nedstemthet og angst er kjente bivirkninger dagen derpå - selv om man forøvrig ikke er fyllesyk. Drikkemønsteret og motivasjonen du beskriver, kan være selvforsterkende, og det gjør det også problematisk selv uten medisiner. 

Jeg har opp gjennom årene falt for fristelsen til å "drikke meg opp" i sosiale lag i perioder jeg har vært deprimert. Og angret som en hund dagen derpå. 

aa-k-j skrev (1 time siden):

Jeg smaker knapt på alkohol og det er av flere grunner. Det kan faktisk forverre problemene, jeg liker det ikke så godt og liker ikke følelsen alkoholen gir. Eksen min fikk hjerteinfarkt i 40 årene pga hen drakk et par cider omtrent daglig og brukte ingen form for medisiner så det er ikke ufarlig i lengden. Hen måtte i luftambulanse i hast til sykehus og overlevde heldigvis, men måtte slutte helt med alkoholen.

Jeg beklager men jeg tillater meg å tvile på historien din. 

Når det gjelder koronar hjertesykdom (som inkluderer hjerteinfarkt) så er det vel dokumentert at 1-2 alkoholenheter pr dag senker risikoen, til dels nokså betydelig (odds ratio 0,81 i en studie). Et slikt alkoholinntak øker det gode HDL-kolesterolet som beskytter mot hjerteinfarkt.

At et inntak av et par cider om dagen (gitt at det ikke var halvannenlitersflasker) alene skulle føre til hjerteinfarkt i 40-årene høres helt tullete ut.

Endret av ISW
ISW skrev (1 time siden):

Jeg beklager men jeg tillater meg å tvile på historien din. 

Når det gjelder koronar hjertesykdom (som inkluderer hjerteinfarkt) så er det vel dokumentert at 1-2 alkoholenheter pr dag senker risikoen, til dels nokså betydelig (odds ratio 0,81 i en studie). Et slikt alkoholinntak øker det gode HDL-kolesterolet som beskytter mot hjerteinfarkt.

At et inntak av et par cider om dagen (gitt at det ikke var halvannenlitersflasker) alene skulle føre til hjerteinfarkt i 40-årene høres helt tullete ut.

Nei faktisk ikke. Vent hen røykte også, men fikk visst beskjed om at det var alkoholen som var hovedårsaken. Jeg trodde ikke på det selv først, men fikk bekreftelser fra flere. Tanten var lege og var den som kjørte hen til legevakten. Hva hen drakk da jeg ikke var til stedet vet jeg jo ikke, men hen ville ha meg hos seg nesten hele tiden da vi var sammen. Jeg likte ikke hen drakk så ofte. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...