Gå til innhold

Utredning i psykiatrien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nok slitt hele livet, men funksjonen falt drastisk etter en alvorlig psykisk smell, og har hatt varierende oppfølging i psykiatri i 5-6 år. Er «ressurssterk» i fasaden, men mye sykemeldt . Det er (som noen andre har skrevet her) mye fokus på traumer og symptomer- og dette har hjulpet masse! Har lært så mye. Har aldri blitt grundig utredet eller fått noe klar diagnose, og har vært litt engstelig for å spørre. Tror de egentlig tenker eupf, uten si det høyt. Det er forsåvidt ok, men jeg er ganske sikker på at jeg heller (eller i tillegg) har bipolar. Har vel egentlig skjønt det i flere år nå, og har så vidt nevnt dette men ikke fått respons på det. Tror jeg har hatt flest «blandede episoder» og hypomanier, men er rimelig sikker at jeg også har hatt flere manier med psykoser. Mannen har vært på tur å ringe nødnummer i de verste periodene, men har akkurat greid «å håndtere» dette. Har egentlig lyst å forsøke ulike typer medisiner for å bare teste om ting kan bli litt bedre, og gjerne utredes for bipolar. Bruker AD. Synes det er vanskelig å ta dette opp. Noen tips? 

Anonymkode: 0bada...bd9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460214-utredning-i-psykiatrien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare ta det direkte opp, selv om du syns det er vanskelig. Jeg tror behandlere setter pris på at du er ærlig med hva du tenker. Forstår at du syns det er vanskelig, men det skjer ikke noe om du ikke er direkte. Det er ingen skam i å mistenke at man har en diagnose. Jeg vil si du fremstår reflektert og du kjenner deg selv aller best.

Anonymkode: bf2a1...f84

Til TS: Jeg synes du skal ta dette opp med behandler. Be om at din partner blir tatt med når dette skal vurderes. Han kan best beskrive hvordan du er i slike perioder. For meg står det klart at hvis du til og med mistenker psykose, så skal en del endres i forhold til den behandling du mottar i dag.

Hvis du ikke når frem, bør du absolutt vurdere å koste på deg en utredning hos en privat spesialist.

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

For meg står det klart at hvis du til og med mistenker psykose, så skal en del endres i forhold til den behandling du mottar i dag.

Vet du hva slags annerledes behandling? Hva er riktig behandling verdr. psykose? 

Anonymkode: a6152...e5d

Annonse

AnonymBruker

Hei igjen! Tusen takk for alle svar. Synes det er veldig ekkelt å ta dette opp, men er nok ikke annet å gjøre. Godt å få den bekreftelsen her. Vært en nokså rolig periode en stund nå, takket være gode hverdagslige rutiner. Men ting kan snu ...FORT. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei igjen! Tusen takk for alle svar. Synes det er veldig ekkelt å ta dette opp, men er nok ikke annet å gjøre. Godt å få den bekreftelsen her. Vært en nokså rolig periode en stund nå, takket være gode hverdagslige rutiner. Men ting kan snu ...FORT. 

Så bra du skal ta det opp. Så kan du jo gi oss en oppdatering når den tid kommer, hvis du vil😊Lykke til!

Anonymkode: bf2a1...f84

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...