Gå til innhold

Søker personer m psykose/shizofreni/paranoia

Anbefalte innlegg

Ønskeråhjelpe

Hei!

Vil verdsette alle svar høyt.

Jeg hadde satt stor pris på å få snakke med noen som har vært eller diagnostisert shizofrene, psykotiske eller lignende. Jeg har et familiemedlem som mistet barnet sitt, samt har ruset seg. Sammen har dette resultert i en svært alvorlig lidelse, med blant annet psykotiske utbrudd gjevnlig. Det værste er at personen selv ikke ser dette og lever veldig isolert. Jeg er veldig redd for selvmord, da det er lite å leve for i den verden personen befinner seg i. Dette har vart i ca 5 år. Jeg skulle så gjerne hørt erfaringer fra folk som har levd med en slik lidelse, men blitt bedre/lært seg å leve med det/fungerer i samfunnet. Hva var det som hjalp? Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe personen å innse at den trenger hjelp? Personen er ofte veldig paranoid, er i slutten av 20 årene, brutt kontakt med alle som er glad i vedkommende. Jeg tenkte kanskje en bok om psykose kunne være noe, så h*n kan lære om sine egne vansker? Jeg vil så gjerne vekke noe forståelse av egne vansker. Så personen ikke bare går på autopilot, men klarer å rekke ut en hånd til oss rundt, så h*n kan få det hvertfall litt bedre?

Fortsetter under...

AnonymBruker
Ønskeråhjelpe skrev (1 minutt siden):

Hei!

Jeg hadde satt stor pris på å få snakke med noen som har vært eller diagnostisert shizofrene, psykotiske eller lignende. Jeg har et familiemedlem som mistet barnet sitt, samt har ruset seg. Sammen har dette resultert i en svært alvorlig lidelse, med blant annet psykotiske utbrudd gjevnlig. Det værste er at personen selv ikke ser dette og lever veldig isolert. Jeg er veldig redd for selvmord, da det er lite å leve for i den verden personen befinner seg i. Dette har vart i ca 5 år. Jeg skulle så gjerne hørt erfaringer fra folk som har levd med en slik lidelse, men blitt bedre/lært seg å leve med det/fungerer i samfunnet. Hva var det som hjalp? Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe personen å innse at den trenger hjelp? Personen er ofte veldig paranoid, er i slutten av 20 årene, brutt kontakt med alle som er glad i vedkommende. Jeg tenkte kanskje en bok om psykose kunne være noe, så h*n kan lære om sine egne vansker? Jeg vil så gjerne vekke noe forståelse av egne vansker. Så personen ikke bare går på autopilot, men klarer å rekke ut en hånd til oss rundt, så h*n kan få det hvertfall litt bedre?

Får ikke personen noen oppfølging fra helsetjenesten?

Anonymkode: c9299...2c4

AnonymBruker
Ønskeråhjelpe skrev (18 minutter siden):

Hei!

i et slikt tilfelle ville jeg varslet lege

Anonymkode: c9e88...bd2

Ønskeråhjelpe
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får ikke personen noen oppfølging fra helsetjenesten?

Anonymkode: c9299...2c4

H*n gikk til dps en periode, hver 3 uke. Personen skjønner nok ikke sin egen problematikk. Mye unngåelse og fornektelse. Derfor det er så interessant å høre fra andre med erfaring hva som gjorde at de ønsket hjelp. 

Ønskeråhjelpe
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

i et slikt tilfelle ville jeg varslet lege

Anonymkode: c9e88...bd2

Ja, det har vi gjort. Mennesker som ikke ønsker hjelp er utfordrende å hjelpe. Derfor jeg ønsker kontakt med noen som har vært i lignende sko, for å høre hva som gjorde at de forsto at de ikke burde være alene om disse vanskene. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...