Gå til innhold

Spørsmål om Pregabalin Kupton

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt foreskrevet denne medisinen og har et par spørsmål i den forbindelse.

Jeg vet at ikke jeg har lov til å spørre om doser, men dette er et generelt spørsmål: 

1.Hva er vanlig startdose?

2. Burde jeg ha  testet ut noen andre medisiner før jeg begynner på de?

3 Jeg bruker Lamictal også. Kan den ha innvirkning på medisinen på noen måte?

4  Er det avhengighetspotensial ved bruk av de?

5  Har de noen negative effekter på hjerte- karsystemet?

6  Jeg har fått de for bl.a angst. Er de effektive mot panikkangst?

Jeg hadde satt stor pris på å få svar på disse spørsmålene Kupton.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460284-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-pregabalin-kupton/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Palma skrev (38 minutter siden):

Jeg har blitt foreskrevet denne medisinen og har et par spørsmål i den forbindelse.

Jeg vet at ikke jeg har lov til å spørre om doser, men dette er et generelt spørsmål: 

1.Hva er vanlig startdose?

2. Burde jeg ha  testet ut noen andre medisiner før jeg begynner på de?

3 Jeg bruker Lamictal også. Kan den ha innvirkning på medisinen på noen måte?

4  Er det avhengighetspotensial ved bruk av de?

5  Har de noen negative effekter på hjerte- karsystemet?

6  Jeg har fått de for bl.a angst. Er de effektive mot panikkangst?

Jeg hadde satt stor pris på å få svar på disse spørsmålene 

En ting jeg glemte å spørre om er om den er nøytral i forhold til vektøkning?

1. Ved angst er vanlig startdose 150 mg/døgn fordelt på 2-3 doser.

2. Ja, når angst er grunnen til medisinering

3. Nei, ingen interaksjoner.

4. Ja, dessverre.

5. Kan ha, men meget sjelden

6. Sannsynligvis ikke. Men har ikke lest studier. Brukes med ved GAD.

7. Nei, den er ikke nøytral. Noen får vektøkning.

Til admin: Dette er kun et referat fra Felleskatalogen.

AnonymBruker
kupton skrev (3 timer siden):

1. Ved angst er vanlig startdose 150 mg/døgn fordelt på 2-3 doser.

2. Ja, når angst er grunnen til medisinering

3. Nei, ingen interaksjoner.

4. Ja, dessverre.

5. Kan ha, men meget sjelden

6. Sannsynligvis ikke. Men har ikke lest studier. Brukes med ved GAD.

7. Nei, den er ikke nøytral. Noen får vektøkning.

Til admin: Dette er kun et referat fra Felleskatalogen.

Tusen takk, Kupton. Jeg er så glad for å få svar på dette!

Anonymkode: a2d94...e96

Worrisome Plenty skrev (2 timer siden):

Jeg ble rett og slett full når jeg tok lyrica. Akkurat som om jeg skulle ha drukket en del alkoho. Men denne virkningen avtar rask. Joda det stoppet bekymringsangsten, men det er bedre med benzo synes jeg.

Det håper jeg virkelig at jeg slipper å føle meg. Tar du benzo ofte og i store doser? Jeg vet at det ikke er lov å nevne doser her, men lurer bare på om du tar det som kalles stor dose hvis du skjønner? Jeg har panikkangst og sliter også med angst for angsten så jeg håper at Lyrica vil hjelpe, men jeg har ikke prøvd noen andre medisiner mot angst. 

Annonse

Palma skrev (1 time siden):

Jeg har panikkangst og sliter også med angst for angsten så jeg håper at Lyrica vil hjelpe, men jeg har ikke prøvd noen andre medisiner mot angst. 

Viser til pkt 2. Jeg mener at en alltid skal følge offisielle behandlingsveiledere dersom ikke er gode faglige grunner til noe annet. For panikklidelse er SSRI førstevalg.

Worrisome Plenty
Palma skrev (2 timer siden):

Det håper jeg virkelig at jeg slipper å føle meg. Tar du benzo ofte og i store doser? Jeg vet at det ikke er lov å nevne doser her, men lurer bare på om du tar det som kalles stor dose hvis du skjønner? Jeg har panikkangst og sliter også med angst for angsten så jeg håper at Lyrica vil hjelpe, men jeg har ikke prøvd noen andre medisiner mot angst. 

Jeg tar benzo 1-3 ganger i uka. Hadde også en pause på noen år for å kunne kjøre bil. Jeg tar rivotril som er en av de mer potente benzodiazepinene, jeg tar en middels dose. Jeg har tatt rivotril til og fra siden 2004.

kupton skrev (2 timer siden):

Viser til pkt 2. Jeg mener at en alltid skal følge offisielle behandlingsveiledere dersom ikke er gode faglige grunner til noe annet. For panikklidelse er SSRI førstevalg.

Behandleren min er nok litt usikker på mine anfall så kanskje hn vil prøve det ut for å se? På esken med medisimen står det at det er mot angst. Kanskje det kan komme av at jeg for flere år siden forsøkte et SSRI med heller liten virkning og at det regnes som at jeg har forsøkt andre angstdempende medisiner? Behandler synes for øvrig også at det er greit at jeg tar benzo i små doser og har ikke nevnt noe om hvor lenge jeg kan bruke det og det kjenner jeg hjelper meg.

Worrisome Plenty skrev (2 timer siden):

Jeg tar benzo 1-3 ganger i uka. Hadde også en pause på noen år for å kunne kjøre bil. Jeg tar rivotril som er en av de mer potente benzodiazepinene, jeg tar en middels dose. Jeg har tatt rivotril til og fra siden 2004.

Er Rivotril ekstra bra for angst? Siden du har brukt den så lenge, har du ikle utviklet toleranse?

Worrisome Plenty
Palma skrev (18 minutter siden):

Er Rivotril ekstra bra for angst? Siden du har brukt den så lenge, har du ikle utviklet toleranse?

All benzo virker mot angst. Men de har forskjellig styrke. Rivotril har sterk styrke. Jeg har utviklet toleranse på den måten att der jeg før tok en halv tablett tar jeg nå en hel. Utover det har jeg fortsatt god effekt av den. Men jeg har gått noen år uten også. Det gjelder å ikke overdrive. Men benzo mot angst er egentlig ikke noe lurt. Jeg hadde ikke noe mer angst da jeg ikke tok den. Det hjelper der og da, men kan også skape angst, da man bruker det som en krykke. Det gir noen fredfylte timer, også er alt som før.

Worrisome Plenty skrev (54 minutter siden):

All benzo virker mot angst. Men de har forskjellig styrke. Rivotril har sterk styrke. Jeg har utviklet toleranse på den måten att der jeg før tok en halv tablett tar jeg nå en hel. Utover det har jeg fortsatt god effekt av den. Men jeg har gått noen år uten også. Det gjelder å ikke overdrive. Men benzo mot angst er egentlig ikke noe lurt. Jeg hadde ikke noe mer angst da jeg ikke tok den. Det hjelper der og da, men kan også skape angst, da man bruker det som en krykke. Det gir noen fredfylte timer, også er alt som før.

Ok, skjønner. Det med at de virker i noen timer kjenner jeg meg igjen i og år de slutter å virke så er angsten der like fullt igjen ja. Det var jo innmari godt gjort av deg å holde ut så lenge uten!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...