Gå til innhold

Kupton har du snakket med en lett psykisk utviklingshemmet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har snakket med mange som er lettere utviklingshemmede. Noen merker du med en gang at det er noe, andre tar det litt lengre tid. Det har aldri hendt at jeg ikke har merket at det er noe, men av og til kan det være vanskelig å vite hvilken diagnose det er.

Psykisk utviklingshemmede er like mangfoldige som de som befinner seg andre steder på skalaen.

AnonymBruker
Fru2020 skrev (46 minutter siden):

Jeg har snakket med mange som er lettere utviklingshemmede. Noen merker du med en gang at det er noe, andre tar det litt lengre tid. Det har aldri hendt at jeg ikke har merket at det er noe, men av og til kan det være vanskelig å vite hvilken diagnose det er.

Psykisk utviklingshemmede er like mangfoldige som de som befinner seg andre steder på skalaen.

Siden du har snakket med så mange så visste du det vel på forhånd? I arbeid kanskje? Da er det jo ikke så rart at du merker at det er noe.  Eller har du bare møtt mange ved en tilfeldighet og fått vite at de er lettere pu?

Anonymkode: 20242...ad2

Jeg har hatt voksne personer til utredning for andre lidelser der jeg har kommet på sporet av udiagnostisert PU. En sak jeg har merket meg, er at de ofte har lært seg en del fraser som de bruker om igjen og ikke alltid passer det like godt. Populært kalt cocktailpartysyndrom.

Det alvorligste tilfellet var en voksen kvinne der ingen hadde mistenkt PU. Hun kom inn for vurdering av noe annet. Jeg fikk sjefpsykologen til å teste henne, og hun hadde IQ 61. Der var det mange som hadde sviktet gjennom årene.

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Siden du har snakket med så mange så visste du det vel på forhånd? I arbeid kanskje? Da er det jo ikke så rart at du merker at det er noe.  Eller har du bare møtt mange ved en tilfeldighet og fått vite at de er lettere pu?

Ja, jeg har erfaringen fra arbeid. Noen ganger har jeg visst det på forhånd, men endel av min jobb var å identifisere dem som kunne ha det.

kupton skrev (11 minutter siden):

Det alvorligste tilfellet var en voksen kvinne der ingen hadde mistenkt PU. Hun kom inn for vurdering av noe annet. Jeg fikk sjefpsykologen til å teste henne, og hun hadde IQ 61. Der var det mange som hadde sviktet gjennom årene.

Det er så trist å lese. En kan jo håpe at verden har gått litt fremover og at flere barn blir fanget opp nå tidlig i skoleforløpet slik at de kan få den hjelpen og støtten som de trenger langs veien.

Annonse

Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Det er så trist å lese. En kan jo håpe at verden har gått litt fremover og at flere barn blir fanget opp nå tidlig i skoleforløpet slik at de kan få den hjelpen og støtten som de trenger langs veien.

Det mest hensiktsmessige hadde vært å evneteste alle barn når de begynner på skolen. Da kunne de som trengte det få spesialtilpasset hjelp tidlig.

kupton skrev (7 minutter siden):

Det mest hensiktsmessige hadde vært å evneteste alle barn når de begynner på skolen. Da kunne de som trengte det få spesialtilpasset hjelp tidlig.

Jeg er uenig med deg i det. Evnetest er alt for omfattende til å brukes som screening og krever spesielle krav til den som utfører det. Det ville vært alt for omfattende til å skulle fange opp en så liten gruppe elever. 

Jeg tror at man må øke lærernes kunnskap og bruke de i screeningprosessen. Flere utdannede spesialpedagoger i skolen hadde også hjulpet.

Alle barn har rett til oppfølging på sitt nivå uansett om man har en diagnose eller ikke.

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Nå er det stor forskjell på utviklingen hos barn på 1.trinn Hvis man skal evneteste så bør man gjøre det i påfølgende år.

kupton skrev (3 timer siden):

Det ble gjort en variant av dette i Norge for en del år tilbake. Hele kullet ble innkalt noen måneder før skolestart og testet i grupper. Hvorvidt man primært testet "skolemodenhet" eller IQ er jeg usikker på. 

AnonymBruker

Min bror er lettere PU og det merkes godt, hans sønn er det også og det merkes. Min bror ble behandlet veldig dårlig av min far og andre voksne i oppveksten, han ble også stygt mobbet. 

Anonymkode: 71270...0a1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror at hvis man kaller noen dum mange nok ganger så blir man dum til slutt,sånn var det for min bror. 

Huff ja. Er ikke sikkert han er så dum. Noen mennesker skulle aldri fått barn. Må være noe alvorlig galt med mennesker som behandler barna sine så dårlig. Men en dag så innhenter karma dem, om ikke allerede.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror at hvis man kaller noen dum mange nok ganger så blir man dum til slutt,sånn var det for min bror. 

Det tror jeg ikke kan stemme. Man blir ikke dum av å bli kalt dum, men man kan få lavt selvbilde og føle seg dum hvis man ofte blir kalt dum som ledd i f. eks mobbing. Man kan altså få lite tro på seg selv og egne evner, men det tar ikke bort evnene siden IQ er medfødt. 

AnonymBruker
Anbru skrev (25 minutter siden):

Det tror jeg ikke kan stemme. Man blir ikke dum av å bli kalt dum, men man kan få lavt selvbilde og føle seg dum hvis man ofte blir kalt dum som ledd i f. eks mobbing. Man kan altså få lite tro på seg selv og egne evner, men det tar ikke bort evnene siden IQ er medfødt. 

Dissosiasjon av IQ er mulig. Man kan bli helt grønnsak av det. 

Anonymkode: 4b9da...284

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min bror er lettere PU og det merkes godt, hans sønn er det også og det merkes. Min bror ble behandlet veldig dårlig av min far og andre voksne i oppveksten, han ble også stygt mobbet. 

Hvordan merker du det?

Anonymkode: 2fe15...ec4

AnonymBruker
kupton skrev (14 timer siden):

Her er jeg fullstendig uenig med deg.  Jeg har jobbet hele mitt liv innenfor skoleverket, og evnetestet hundrevis (eller tusenvis) av barn med forskjellige tester.  Å sortere barn har vært gjort/blir gjort i mange land.  Skal du virkelig sortere akademikere og arbeidere allerede når barn er 5 - 6 år?

Dysleksi kan virke hemmende på barn som har god intelligens i nonverbale områder.  Det er blitt en myte nå at dyslektikere er godt begavet og spesielt flinke i matte.  De kan være det, men trenger ikke å være det.  Det slår i hvert fall sterkt ut på evnetester og det er for tidlig å bekrefte dysleksi hos så små barn.

Flerkulturelle/flerspråklige barn skårer lavere på evnetester enn de med norsk bakgrunn.  Er det noen som tror at den delen av befolkningen er dummere enn den andre?  Vi er ferdig med det for lengst å tro at hvite er overlegne og mer evnerike enn svarte.  Barn med innvandrerbakgrunn er overrepresentert i spesialundervisning.  Den skal være for barn med lærevansker, og innvandrerbarn har neppe mer lærevansker enn andre barn, men kanskje det er mer lærervansker rundt dem.

Min venninne har en datter som har hatt psykiske problemer fra hun var liten.  Hun ble tatt hånd om av barnevernet i ungdomstida og har vært innlagt utallige ganger på psykiatriske avdelinger.  Hun ble evnetestet og foreldrene fortalt at hun hadde spesielt høy IQ.  Det skulle sikkert trøste, men jeg tviler veldig på slikt.  Jeg har pleid å trekke frem sterke og svake sider, som alle har.  Jenta falt fort ut av vgs. og har aldri jobbet.  Hun fikk barn for noen år siden, men kunne ikke ta vare på barnet og barnefarens bror og hans kone tok barnet og oppdrar det som sitt eget.

Mitt hjerte blør for denne jenta.  Hun kan være så snill og god.  Jeg tror at nå har hun både bipolar og schizofrene diagnoser.  Skulle hun ha blitt plassert sammen med fremtidens stjernefysikere da hun var seks år?  

Diagnoser henger ved hele livet, og mange har fått utallige diagnoser.  Skal det i tillegg henge ved mennesker hvilken IQ de fikk da de begynte på skolen?  Nei takk.

Anonymkode: 1c018...3ce

AnonymBruker
Anbru skrev (12 timer siden):

Det var ikke mine ord dette, det var en psykolog som sa det til min far. Men han lærte ikke av den grunn. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...