Gå til innhold

Worst Case Panikkanfall reelt?

Anbefalte innlegg

Har i lengre tider slitt med depresjon og panikk-angst. Har også vært sykemeldt en stund nå. Nå er tiden komt for å prøve seg i jobb igjen, og eg ønsker og prøve alt i min makt for å klare det. Eg går nå i samtale-terapi og i tillegg på Zoloft. Depresjon er borte, og har pågangsmot igjen, men angsten ligger av og til å banker på, gir også litt kroppslige symptomer.

Det eg lurer på er om andre som har hatt samme diagnose her inne, eg er så livredd for å miste kontroll over meg selv, eller å svimme av. Angst for angsten. 

I verste scenario, er dette noe som kan skje!?? Har ikke lyst å svimme av når eg sitter på flyet. 

Takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460310-worst-case-panikkanfall-reelt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror bare vi må lære oss at Zoloft blokkerer de verste panikkanfallene. Man kan bli engstelig men du får ikke full panikk.

Det er vel uansett sjelden man besvimer under et panikkanfall med mindre du overhode ikke klarer å kontrollere pusten din? Panikkanfall gir økning av blodtrykket og det motvirker besvimelser. 

ISW skrev (5 minutter siden):

Jeg tror bare vi må lære oss at Zoloft blokkerer de verste panikkanfallene. Man kan bli engstelig men du får ikke full panikk.

Det er vel uansett sjelden man besvimer under et panikkanfall med mindre du overhode ikke klarer å kontrollere pusten din? Panikkanfall gir økning av blodtrykket og det motvirker besvimelser. 

Takk. Bare så utrolig redd for det verste skal skje.. Føler meg som en liten unge som skal forlate fugleredet for første gang 😅

Annonse

Duken skrev (2 minutter siden):

Takk. Bare så utrolig redd for det verste skal skje.. Føler meg som en liten unge som skal forlate fugleredet for første gang 😅

Det er veldig bra at du begynner å jobbe igjen, det er viktig å normalisere verden så mye du kan. 

Les disse rådene, de er gode: 

https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/5-rad-mot-panikkangst

Hvis jeg skal dele noen råd fra å ha angst selv: 

1. Bruk mindre tid på å analysere din egen tilstand, til å kjenne på symptomene, til å lure på om medisinene virker og til å sette deg inn i psykiatri. 

2. Vend fokuset utover i stedet for innover på egne tanker. 

3. Aldri unngå ting fordi du har angst. Lev akkurat som før, og la bare angsten komme hvis den kommer. Ellers forteller du deg selv at vanlige ting er farlig. 

4. Ikke sett det som et mål å aldri ha angst eller bli skuffet når angsten kommer. La bare angsten være der uten å gi den oppmerksomhet. 

5. Gi slipp på all mulig sikringsadferd. Jeg f.eks kan grue meg til å drikke alkohol fordi jeg ikke kan kjøre bil til legevakten hvis jeg skulle trenge det. Sånn må man ikke tenke. 

ISW skrev (13 minutter siden):

Hvis jeg skal dele noen råd fra å ha angst selv: 

1. Bruk mindre tid på å analysere din egen tilstand, til å kjenne på symptomene, til å lure på om medisinene virker og til å sette deg inn i psykiatri. 

2. Vend fokuset utover i stedet for innover på egne tanker. 

3. Aldri unngå ting fordi du har angst. Lev akkurat som før, og la bare angsten komme hvis den kommer. Ellers forteller du deg selv at vanlige ting er farlig. 

4. Ikke sett det som et mål å aldri ha angst eller bli skuffet når angsten kommer. La bare angsten være der uten å gi den oppmerksomhet. 

5. Gi slipp på all mulig sikringsadferd. Jeg f.eks kan grue meg til å drikke alkohol fordi jeg ikke kan kjøre bil til legevakten hvis jeg skulle trenge det. Sånn må man ikke tenke. 

Tusen takk for gode tips, det skal eg ta med meg videre. Eg kan vel innrømme at eg kanskje stoler for mye på medisinene, kanskje eg forventer å ha 0 angst når eg ser for meg virkning fra medisinene!? Dette stemmer vel ikke helt.

eg har reisejobb, så nå skal eg prøve å reise neste uke på jobb... Eg vet jo at dette ikke er noe farlig, men eg blir så livredd for å miste kontroll. Eg er en person som liker fart og spenning (har ingenting i mot å kjøre lengre tur med motorsykkel) men dette med korona og smitte, tiltak å alt styr rundt det har trigget et eller annet i meg.. Eg blir aldri livredd på den måten på min motorsykkel, men med en gang eg hører noen hoster på flyet/butikken går eg fullstendig i fight-mode. (Gjorde det før kanskje zoloften har hjelpt meg litt her)

Duken skrev (1 time siden):

Tusen takk for gode tips, det skal eg ta med meg videre. Eg kan vel innrømme at eg kanskje stoler for mye på medisinene, kanskje eg forventer å ha 0 angst når eg ser for meg virkning fra medisinene!? Dette stemmer vel ikke helt.

eg har reisejobb, så nå skal eg prøve å reise neste uke på jobb... Eg vet jo at dette ikke er noe farlig, men eg blir så livredd for å miste kontroll. Eg er en person som liker fart og spenning (har ingenting i mot å kjøre lengre tur med motorsykkel) men dette med korona og smitte, tiltak å alt styr rundt det har trigget et eller annet i meg.. Eg blir aldri livredd på den måten på min motorsykkel, men med en gang eg hører noen hoster på flyet/butikken går eg fullstendig i fight-mode. (Gjorde det før kanskje zoloften har hjelpt meg litt her)

Vel, uansett dose Zoloft så ville du fått en angstreaksjon hvis noen holdt en pistol mot deg, hvis du skjønner sammenligningen. Og det er jo bra. Vi skal ikke bli emosjonelt avstumpet heller. 

Det er den irrasjonelle og overdrevne angsten som Zoloft stopper. Men hvis du er engstelig for å få Covid, så vil du alltid synes det er ekkelt at noen hoster i nærheten av deg. Selv om selve panikkreaksjonen går vekk. 

Angsten kan gi subjektiv opplevelse av fare. F.eks om du kjører over fartsgrensen på motorsykkel til flyplassen og er redd for å fly. 

ISW skrev (4 timer siden):

Vel, uansett dose Zoloft så ville du fått en angstreaksjon hvis noen holdt en pistol mot deg, hvis du skjønner sammenligningen. Og det er jo bra. Vi skal ikke bli emosjonelt avstumpet heller. 

Det er den irrasjonelle og overdrevne angsten som Zoloft stopper. Men hvis du er engstelig for å få Covid, så vil du alltid synes det er ekkelt at noen hoster i nærheten av deg. Selv om selve panikkreaksjonen går vekk. 

Angsten kan gi subjektiv opplevelse av fare. F.eks om du kjører over fartsgrensen på motorsykkel til flyplassen og er redd for å fly. 

Eg merker spesielt nå før reis at eg får denne berømte klumpen i halsen, som eg hadde mye av før. Det kommer også katastrofe tanker innom og sier hei, men de går på en måte ”senere” en de gjorde før. Vanskelig å forklare. Forstår her at det er samtaleterapi som må komme i førsterekke, og min egen håndtering, i steden for å legge for mye støtte på medisinene? 

kupton skrev (23 timer siden):

Å svime av er svært likt det å sovne. Helt ufarlig med mindre du er på vei ned en bratt trapp eller går over en gate med stor trafikk.

Kupton; Kan man fremdeles få panikk-anfall selv om en bruker ssri? Om det skjer i fremtiden, må eg så endre medisin? (Bruker zoloft, som er den 3 medisinen eg havnet på grunnet bivirkninger på de 2 første)

Duken skrev (2 timer siden):

Kupton; Kan man fremdeles få panikk-anfall selv om en bruker ssri? Om det skjer i fremtiden, må eg så endre medisin? (Bruker zoloft, som er den 3 medisinen eg havnet på grunnet bivirkninger på de 2 første)

Skjønner at du spør, men det er på en måte feil spørsmål. Du vil ha en garanti for å aldri få panikkanfall igjen. Akkurat som jeg og alle med angst vil ha en garanti for å ikke dø, at flyet ikke styrter, eller andre ting man er redd for. 

Det er disse garantiene vi må lære oss å leve godt uten. Livet har ingen garantier. Det er usannsynlig at du får panikkanfall, men det er ikke mulig å gi en garanti. Hvis vi får et panikkanfall klarer vi å håndtere det bedre nå. 

Annonse

ISW skrev (31 minutter siden):

Skjønner at du spør, men det er på en måte feil spørsmål. Du vil ha en garanti for å aldri få panikkanfall igjen. Akkurat som jeg og alle med angst vil ha en garanti for å ikke dø, at flyet ikke styrter, eller andre ting man er redd for. 

Det er disse garantiene vi må lære oss å leve godt uten. Livet har ingen garantier. Det er usannsynlig at du får panikkanfall, men det er ikke mulig å gi en garanti. Hvis vi får et panikkanfall klarer vi å håndtere det bedre nå. 

Det du skriver her, går rett innpå meg. Takk for du forstår, det du beskriver er akkuratt slik eg vil lære meg.. Takk🙏 

Duken skrev (3 timer siden):

Det du skriver her, går rett innpå meg. Takk for du forstår, det du beskriver er akkuratt slik eg vil lære meg.. Takk🙏 

Bare hyggelig, bra du fikk nytte av det. 

Selvfølgelig litt lettere sagt enn gjort, jeg kjenner selv litt på «opptrappingsangsten» for tiden. Den kommer og går litt og jeg kjenner på en uro. Men jeg prøver å rette fokuset utover i stedet for å kjenne etter. Og så prøver jeg å være litt sosial hvis smitten tillater det og ikke la angsten hindre meg. 

AnonymBruker
merida skrev (10 minutter siden):

Jeg gjorde faktisk noe som ga meg angst idag. Jeg måtte gjøre det uten noen form for garanti. Det viste seg at det ikke ble slik jeg fryktet. 

Tror ikke det er samme type angst som det Duken og ISW sliter med. Det du beskriver er dagligdags for hvermannsen. 

Anonymkode: a7818...426

merida skrev (56 minutter siden):

Takk, men som en annen sa så var dette bare en hverdagslig ting for hvermannsen. Det er nok ikke i nærheten av det dere sliter med.

Alltid kjekt og hørre noen mestrer ting som de er redde for. Kan eg spør hvilken type angst du har? 

merida skrev (1 time siden):

Takk, men som en annen sa så var dette bare en hverdagslig ting for hvermannsen. Det er nok ikke i nærheten av det dere sliter med.

Prøv å ikke bry deg så mye om hva andre skriver til deg. Jeg synes det er fint når andre deler av egne erfaringer, så det at du delte fra ditt eget liv synes jeg ikke var noe galt. 🙂 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...