Gå til innhold

Hvorfor bruker noen sånne "rare" antipsykotika?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor bruker noen de mindre kjente som f. Eks

Latuda

Haldol

Zeldox

Xpelion

Fluanxol

Trilafon

Nozinan

Cisordinol

Truxal

Hva er de godt for? Og hvorfor bruker noen disse istedenfor de "vanlige" som zyprexa, seroquel, abilfy og risperdal? 

Anonymkode: 9ca81...33a

Fortsetter under...

Fordi vi ikke er identiske. Det er en biologisk variasjon mellom oss, og den medisinen som er best for deg, trenger ikke være best for meg.

Fluanxol, Trilafon, Cisordinaol, Haldol, Truxal og Nozinan er førstegenerasjons AP. Haldol bør ikke brukes (etter min mening). Truxal brukes mest for litt demping av angst og for bedre søvn. Nozinan er storslegga når en skal få folk til å sove. Brukes også litt som tillegg ved smertetilstander. De tre første skiller seg i graden av demping. Fluanxol aktiverer, Trilafon er nøytral og Cisordinol demper i tillegg til hovedvirkningen som er antipsykotisk.

Zeldox er en andregenerasjon, men ikke særlig vellykket på de fleste grunnet liten effekt.

Xeplion er Risperdal i depotform.

AnonymBruker

Solian brukes ikke så veldig mye, men burde vært mer brukt, da den er effektiv. Dessuten nedbrytes den gjennom nyrene og er dermed ett alternativ til de med leversykdom.

Mange av de gamle medisinene brukes av de som har brukt de i mange år. Feks en jeg kjenner har gått på Trilafon i sikkert 30år.

Den virker bra for han, så hvorfor bytte?

Anonymkode: 25121...268

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Latuda

Haldol

Zeldox

Xpelion

Fluanxol

Trilafon

Nozinan

Cisordinol

Truxal

Hva er de godt for? Og hvorfor bruker noen disse istedenfor de "vanlige" som zyprexa, seroquel, abilfy og risperdal? 

fordi noen har bedre effekt av dem.

Anonymkode: 9fbdf...86f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Latuda

Haldol

Zeldox

Xpelion

Fluanxol

Trilafon

Nozinan

Cisordinol

Truxal

- Det er Trilafon

-Haldol, det er Anna fra Nil

Anonymkode: 6e9b8...d6d

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Fordi vi ikke er identiske. Det er en biologisk variasjon mellom oss, og den medisinen som er best for deg, trenger ikke være best for meg.

Fluanxol, Trilafon, Cisordinaol, Haldol, Truxal og Nozinan er førstegenerasjons AP. Haldol bør ikke brukes (etter min mening). Truxal brukes mest for litt demping av angst og for bedre søvn. Nozinan er storslegga når en skal få folk til å sove. Brukes også litt som tillegg ved smertetilstander. De tre første skiller seg i graden av demping. Fluanxol aktiverer, Trilafon er nøytral og Cisordinol demper i tillegg til hovedvirkningen som er antipsykotisk.

Zeldox er en andregenerasjon, men ikke særlig vellykket på de fleste grunnet liten effekt.

Xeplion er Risperdal i depotform.

Hvorfor bør ikke Haldol brukes, mener du? 

Anonymkode: 59172...a9e

Jeg står på fluanxol og det fungerer kjempebra. Jeg begynte med zyprexa, men den ble jeg bare dårligere av. Så gikk jeg over til Risperdal som heller ikke var noen innetier. Tilslutt satte psykiateren min meg på fluanxol og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. 

Annonse

AnonymBruker
Gondor skrev (9 timer siden):

Jeg står på fluanxol og det fungerer kjempebra. Jeg begynte med zyprexa, men den ble jeg bare dårligere av. Så gikk jeg over til Risperdal som heller ikke var noen innetier. Tilslutt satte psykiateren min meg på fluanxol og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. 

Går du opp i vekt av fluanxol? 

Merker du at du får energi/motivasjon til å gjøre ting? 

Hjelper den mot paranoia og vrangforestillinger? 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Går du opp i vekt av fluanxol? 

Merker du at du får energi/motivasjon til å gjøre ting? 

Hjelper den mot paranoia og vrangforestillinger? 

Jeg har gått opp i vekt siden jeg begynte med psykofarmaka, men vet ikke hvilke meds som er synderen. 

Energinivået mitt varierer, men det gjør det hos "normale" mennesker også.

Fluanxol bruker jeg primært mot tankekjør og angst. De gangene jeg får tankekjør øker jeg til dobbelt dose for å ta knekken på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...