Gå til innhold

Sortering av folkegrupper

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://forskning.no/hjernen-kommentar/hvorfor-har-noen-folkeslag-sa-hoy-iq/1164552

Dette er det som psykiatrien vil få i Norge.  Sortering av folkegrupper allerede i barneskolen.  Da tror de at de vil få det bedre.

Jeg er kvalm av det idioteriet som har bitt diskutert her.  For en menneskeforakt. De standardiserte evnetestene som blir brukt i Norge kommer fra USA.  Der viser de at svarte barn har lavere IQ enn hvite, og asiatere har høyest IQ.  Jeg har aldri truffet en psykiater som ikke er hvit.

Evnetester er farlige hvis de blir brukt til å sortere mennesker.  De krever gode kunnskaper til å administrere.

Anonymkode: 93579...b11

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460342-sortering-av-folkegrupper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

https://forskning.no/hjernen-kommentar/hvorfor-har-noen-folkeslag-sa-hoy-iq/1164552

Jeg har aldri truffet en psykiater som ikke er hvit.

Og poenget ditt er?

Anonymkode: aae86...51f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les artikkelen.

Jeg har lest artikkelen. Ser ingen ting galt med den, og forstår fortsatt ikke relevansen med at DU aldri har møtt en psykiater som ikke er hvit.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har lest artikkelen. Ser ingen ting galt med den, og forstår fortsatt ikke relevansen med at DU aldri har møtt en psykiater som ikke er hvit.

Har DU møtt en psykiater som er svart?  

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har DU møtt en psykiater som er svart?  

Jeg har liten erfaring med psykiatere. Tror aldri jeg har møtt noen. Personlige anekdoter er uansett lite interessante.

Du insinuerer altså at det ikke finnes svarte psykiatere. Deg om det.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har liten erfaring med psykiatere. Tror aldri jeg har møtt noen. Personlige anekdoter er uansett lite interessante.

Du insinuerer altså at det ikke finnes svarte psykiatere. Deg om det.

Jeg har ikke sagt noe sted at det ikke finnes svarte psykiatere selv om jeg aldri har møtt noen.  Hvorfor henger du deg opp i noe som slett ikke er temaet i innlegget mitt?  Kun en digresjon.

AnonymBruker
ISW skrev (4 minutter siden):

Jeg har faktisk møtt 2 ikke etnisk norske psykiatere. Og 1 etnisk norsk. Det betyr ikke at 67% av landets psykiatere ikke er etnisk norske. 

Jeg forstår ikke sammenhengen her.  Innlegget handler om sortering etter IQ.  Det er ingen som har snakket om etnisk norsk her.  Hva det nå enn betyr.  Hvis du leser artikkelen så handler den om at bl.a jøder av europeisk avstamning har høyere IQ enn fleste andre, som gruppe.  African-American har lavere IQ enn Anglo-American.  De er overrepresentert i spesialklasser i de fleste, om ikke alle, stater i USA.  Ca. 70%.

Det er forhåpentligvis ingen i dag som tror at noen raser er dummere enn andre.  Å sortere etter IQ er farlig.  Evnetestene er bygget rundt majoriteter.

Jeg har møtt psykiatere i USA.  De er ikke etnisk norske, og heller ikke etnisk amerikanske (det begrepet eksisterer ikke i engelsk).  De er ikke Native Americans.  De er White.  Det betyr ikke at det ikke finnes psykiatere fra andre grupper, men jeg har ikke møtt dem.

AnonymBruker

Er fryktelig vanskelig å forske på, men noe vi vet er at en blir sterkt påvirket av sin kultur.

Det påvirker veldig hvor vi ender opp her i livet.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Evnetester er farlige hvis de blir brukt til å sortere mennesker.  De krever gode kunnskaper til å administrere.

Å utelate evnetester er også farlig hvis det blir brukt til å sørge for "equity"/like utfall. Det krever høy intelligens å forstå dette,

Like utfall, kan kun forsvares, dersom en ikke tester og finner ut at folk er forskjellige og dermed ikke bør få like utfall. La meg gi et eksempel.

Hypotetisk sett, si at jøder har en kultur som dytter dem i retning av bank-næring. Mens indere har en kultur som prioriterer f.eks legeyrket.

Så vil du si, wow 20x flere indere enn jøder blir leger, det BEVIS systemisk rasisme og diskriminering av jøder inennefor legeyrket, derfor må vi kvotere inn 20x jøder til medisinstudiet, og kvotere ut inderne, la oss forby indere fra medisinstudiet, i mangfoldets navn.

Det kan på overflaten gi mening, en vil jo forvente like utfall dersom folk er like, men kulturer er forskjellige, det MÅ forskes på dersom du ønsker å skille eventuell "rasisme" fra at kulturer bare er forskjellige og prioriterer forskjellig.

En samisk kultur som prioriterer reindrift, vil ikke få mange nobelpriser i matematikk. Det betyr ikke at matematikk er rasistisk, som mange eksperter og forskere har begynt å hevde (ja, jeg tuller ikke...), det betyr at de prioriterer forskjellig, og det er lov og helt greit. Vi er forskjellige, mangfold er vår styrke, men dere kan ikke si at mangfold er vår styrke men alle er like mangfold finnes ikke. Dere må velge, dere kan ikke ha begge deler. Derosm du prioriterer reindrift, kan du ikke kvoteres inn i en nobelpris i matematikk, det gir absolutt ingen mening.

Den største trusselen hva gjelder rasisme og menneske-sortering er det i år 2021 venstresiden som står for, og de får ukritisk stille i mediene. De vil kvotere folk hit og dit basert på kjønn eller "rase" eller legning, fordi de mener at alle er like dermed er ulike utfall bevis på rasisme/sexisme/etc. Meget farlig. Hey, ser du vil bli teknologi-forsker men vi har vedtatt at din studieplass skal gå til en person med innovertiss, pga innover-tissen er ikke representert 50% så sånn er det, du er utsortert og ikke ønsket. 

Lykke til.

Anonymkode: 06a86...a7f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg forstår ikke sammenhengen her.  Innlegget handler om sortering etter IQ.  Det er ingen som har snakket om etnisk norsk her.  Hva det nå enn betyr.  Hvis du leser artikkelen så handler den om at bl.a jøder av europeisk avstamning har høyere IQ enn fleste andre, som gruppe.  African-American har lavere IQ enn Anglo-American.  De er overrepresentert i spesialklasser i de fleste, om ikke alle, stater i USA.  Ca. 70%.

Det er forhåpentligvis ingen i dag som tror at noen raser er dummere enn andre. 

Ulike raser har er da forskjellige egenskaper på gruppenivå, som høyde f.eks. (Ikke tilfeldig at de fleste basketballspillere i usa er svarte). At det kan være forskjell på iq er da ikke umulig. Artikkelforfatteren kom med en god hypotese på hvorfor europeiske jøder har høy iq.

Å sortere etter IQ er farlig.  Evnetestene er bygget rundt majoriteter.

Er asiater eller jøder majoriteter i usa?

Jeg har møtt psykiatere i USA.  De er ikke etnisk norske, og heller ikke etnisk amerikanske (det begrepet eksisterer ikke i engelsk).  De er ikke Native Americans.  De er White.  Det betyr ikke at det ikke finnes psykiatere fra andre grupper, men jeg har ikke møtt dem.

Helt irrelevant å trekke inn hvilke psykiatere du har møtt.

AnonymBruker

Forøvrig, om vi snakker om DNA, mener jeg å ha lest at nord europeere og visse asiatiske land, har opphav fra en kombinasjon av neaderthalere og mennesker som parret seg med hverandre, mens afrikanere en mer "rene" mennesker. Jeg tror de som skynder seg til å hevde at det ikke har noen som helst effekt på oss snakker mer om følelser enn fakta, fakta er vi vet ikke hva slags effekt det (og andre ting) har og vi trenger å forske mer på det, kanskje er effekten ubetydelig, kanskje ikke.

Men igjen, dersom vi faktisk er forskjellige, endrer det ingenting, samme med kulturer. Det eneste som er viktig er at vi behandler alle så likt som mulig, så vil eventuelle forskjeller i kultur, DNA, eller hva annet det må være, gå som det går. Od nordmenn har DNA som gjør oss best til å fiske (f.eks), så får det så være, hvem bryr seg, la nordmenn fiske om de er gode i det, hvorfor må verden gå under dersom vi er forskjellige, kan vi ikke leve som før i harmoni? Det betyr ikke at noen er mer verdt enn andre etc dersom vi er forskjellige.

Jeg synes venstresiden har et meget merkelig panisk forhold til slike ting. Fakta kan alltids misbrukes ja (det så vi i Tyskland bla.a), men å dysse ned fakta kan også "misbrukes" på negativ måte og føre til negative ting. Hva om vi hadde fakta, om at etter 1. verdenskrig så ville behandlingent Tyskland fikk, føre til 2.verdenskrig. Det faktaet, kunne forhindret hele 2.verdenskrig ved at de fikk en bedre behandling etter krigen. Fakta er viktig for å å forstå verden. 

Lykke til

AnonymBruker

Er asiater eller jøder majoriteter i usa?

Jøder av europeisk avstamning tilhører den hvite majoriteten.  Det er mange grupper fra Midt-østen som persere, kurdere etc. som tilhører den hvite befolkningen.  De som har opprinnelse fra det fjerne øst har en helt annen kultur.  De er arbeidsomme og kommer langt med  å konsentrere seg godt.  Evnetester tar ikke hensyn til kulturforskjellene og kan gi et skjevt bilde.

Helt irrelevant å trekke inn hvilke psykiatere du har møtt.

Da ser du glatt over det.  Helt unødvendig å kommentere dine synspunkter rundt det.

Ulike raser har er da forskjellige egenskaper på gruppenivå, som høyde f.eks. (Ikke tilfeldig at de fleste basketballspillere i usa er svarte). At det kan være forskjell på iq er da ikke umulig. Artikkelforfatteren kom med en god hypotese på hvorfor europeiske jøder har høy iq.

Det er ikke umulig, men slik det blir brukt så er det farlig.  Når svarte blir betraktet som lavere i rangstigen så er det farlig

Annonse

AnonymBruker

Den største trusselen hva gjelder rasisme og menneske-sortering er det i år 2021 venstresiden som står for, og de får ukritisk stille i mediene. De vil kvotere folk hit og dit basert på kjønn eller "rase" eller legning, fordi de mener at alle er like dermed er ulike utfall bevis på rasisme/sexisme/etc. Meget farlig. Hey, ser du vil bli teknologi-forsker men vi har vedtatt at din studieplass skal gå til en person med innovertiss, pga innover-tissen er ikke representert 50% så sånn er det, du er utsortert og ikke ønsket. 

Jeg synes venstresiden har et meget merkelig panisk forhold til slike ting. Fakta kan alltids misbrukes ja (det så vi i Tyskland bla.a), men å dysse ned fakta kan også "misbrukes" på negativ måte og føre til negative ting. Hva om vi hadde fakta, om at etter 1. verdenskrig så ville behandlingent Tyskland fikk, føre til 2.verdenskrig. Det faktaet, kunne forhindret hele 2.verdenskrig ved at de fikk en bedre behandling etter krigen. Fakta er viktig for å å forstå verden. 

Dette venstre siden bla bla gidder jeg ikke kommentere.  Jeg har ikke opplevd amerikanere som spesielt venstre vridde.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jøder av europeisk avstamning tilhører den hvite majoriteten. 

Likevel har de 15 prosentpoeng høyere IQ. Det er mye.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er mange grupper fra Midt-østen som persere, kurdere etc. som tilhører den hvite befolkningen.  De som har opprinnelse fra det fjerne øst har en helt annen kultur.  De er arbeidsomme og kommer langt med  å konsentrere seg godt.  Evnetester tar ikke hensyn til kulturforskjellene og kan gi et skjevt bilde.

Man kan da arbeide hardt og fungere fint uten høy IQ. Virker som du legger svært stor vekt på IQ. Høy IQ er ingen garanti for et godt liv.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Likevel har de 15 prosentpoeng høyere IQ. Det er mye.

Man kan da arbeide hardt og fungere fint uten høy IQ. Virker som du legger svært stor vekt på IQ. Høy IQ er ingen garanti for et godt liv.

Da misforstår du meg.  Jeg legger vekt på at IQ skal ikke brukes blindt.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette venstre siden bla bla gidder jeg ikke kommentere.  Jeg har ikke opplevd amerikanere som spesielt venstre vridde.

Jeg har ingen peiling på hva du forsøker å si.

Men angående USA der var det f.eks i California  42.77% av velgerne som sa seg enig i å FJERNE forbudet mot rasediskriminering  for ansettelse i statlige stillinger. Vet du hvorfor? Fordi de ØNSKER å rasediskriminere for ansettelser i statlige stillinger. Det er allerede lov å rasediskriminerefor private stillinger der, men det holder ikke for de progressive de må få lov til å rasediskriminere i offentlige stillinger også, fordi progressivitet :) 

https://ballotpedia.org/California_Proposition_16,_Repeal_Proposition_209_Affirmative_Action_Amendment_(2020)

Er ikke dette menneske-sortering basert på rase vet ikke jeg. Men du ser vel ikke noe problem i dette regner jeg med. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er ikke umulig, men slik det blir brukt så er det farlig.  Når svarte blir betraktet som lavere i rangstigen så er det farlig

Betrakter ikke du f.eks din egen familie høyere i rangstigen enn f.eks naboer? Er ikke det også farlig? Hvis så hva skal du gjøre med saken? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 14.17):

Må du leke dum? Eller er du en redd sauehode nordmann?

evnetester er så bullshit og fake og er til for å bare sette folk i bås og drive diskriminering. Jeg har selv møtt flere mørkhudete som fikk toppkarakterer på skolen og gjør det bra. Vil heller si at mørkhudete er smartere enn oss.

Anonymkode: 6f012...358

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 17.37):

Betrakter ikke du f.eks din egen familie høyere i rangstigen enn f.eks naboer? Er ikke det også farlig? Hvis så hva skal du gjøre med saken? 

Hva er feil med deg?

normale oppegående folk betrakter verken seg selv eller familien som høyere på rangstigen enn andre. Er du tilbakestående ellns? De fleste gjør ikke det håper jeg, ellers er det folk jeg holder meg unna og forrakter. De som setter seg selv på en rangstige, er oftest mislykka i personlighet og utseendet selv, burde vært en flekk pÅ madrassen heller enn å bli født, som har så elendig selvtillit at de må tråkke på andre.

det man kan gjøre med saken er å engasjere seg, skape engasjement og debatt. Det er sånn man alltid har forandret verden. Diskriminering og forskjellsbehandling er ikke greit.

Anonymkode: 6f012...358

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...