Gå til innhold

Du, Kupton. Jeg tror jeg har PMDD.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg har fra før diagnosene bipolar og c-ptsd. Bipolaiteten er ganske godt kontrollert med litium, zyprexa og sobril daglig.

Men jeg tror jeg har pmdd. Ikke bare vanlig pms. Jeg har alle symptomene, og det mest ødeleggende er at spesielt de to siste dagene før mensen blir jeg alltid suicidal. Jeg blir ekstremt ulykkelig, og gråter intenst, og har masse suicidale tanker, og jeg mener virkelig at jeg vil dø. Jeg prøver å minne meg på at dette skjer HVER GANG, hver måned, i årevis, og likevel er det som om jeg glemmer det hver gang. Enkelte ganger kan jeg få hallusinasjoner og vrangforestillinger, og noen ganger depresonalisering og derealisering (tror jeg). At jeg ikke føler meg som en este person, eller at verden er en illusjon, osv. Jeg har jo klart meg så langt, men samtidig ser jeg på risikoen for at det kan ta livet av meg som ganske høy. En av faktorene er det enorme raseriet som følger med, og jeg er vanligvis ikke en selvskader, men rett før mensen kan jeg bli hysterisk og skade meg med å slå meg med ting, å bite meg hardt i underarmene, jeg har bokset i stykker glassrammer, og ødelegger ting. Noen ganger kan jeg få hallusinasjoner før mensen, evt. forsterkede symptomer hvis jeg er litt ustabil i den gaten fra før.

Jeg vil si at symptomene begynner svakt ved eggløsning, og opptas betraktelig en uke før mensen, og det ekstreme er kun ca. to dager før. Når mensen er ordentlig i gang, ca. dag 2, er alt over, egentlig, og ting blir fint igjen.

Dette går ganske mye utover parforholdet jeg er i, da han må takle en hysterisk, suicidal, hissig, gråtende osv. dame månedlig. Jeg våkner også ofte om natta, og kan gråte i tre timer i strekk og bare vil dø. 

Tror du dette er noe en lege vil ta seriøst? Jeg har aldri sagt noe, selv om det har vart i mange år. Litt fordi jeg forventer en sånn: "alle har pos i en eller annen grad"-respns, og så kommer jeg til å tenke "det var det jeg visste", og at jeg bare burde holdt det for meg selv. Er også usikker på om det er håp for meg mtp medisinering og sånn, i tilfelle det påvirker bipolariteten, osv. Burde jeg oppsøke hjelp, eller bare la det gå, tenker du?

Anonymkode: 3b94d...3af

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460345-du-kupton-jeg-tror-jeg-har-pmdd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (41 minutter siden):

Dette skal alle leger ta alvorlig, og de skal gjøre alt de kan for å hjelpe deg med dette.

Ok, håper det. Lurer på om jeg skal tørre å ta det opp. Er litt redd for ... eller siden jeg allerede har to diagnoser, er jeg litt redd for at jeg virker krevende hvis jeg kommer å lurer på om jeg har enda en. Kan man ha tre diagnoser?

AnonymBruker
kupton skrev (7 minutter siden):

Leger både skal hjelpe og ønsker å hjelpe uansett hvor mange diagnoser du har. Du beskriver svært alvorlige symptomer som du helt klart skal tilbys hjelp for.

Ok, da skal jeg skrive det ned som jeg gjorde til deg, og såta sjansen. Takk for hjelpen og god påske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...