Gå til innhold

Håper noen kan besvare spørsmålene mine om scizofreni

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er mye jeg lurer på siden jeg har fått diagnosen nylig, eller i hvert fall er det mistanke.

1. Er det vanlig å forveksle med bipolar? Kan negative symptomer forveksles med depresjon? Og positive med hypomani? 

2. Er det vanlig å forveksle med personlighetsforstyrrelse?Jeg hørte jeg hadde schizotyp, men vet ikke hva som er forskjellen

3. Er det vanlig å ikke ha klare planer og ønsker for fremtiden og å klare å organisere seg med tanke på det?  

3. Er det vanlig å ikke klare blikkontakt med andre, spesielt i behandlersituasjonen? 

4. Er det vanlig å ikke skjønne hva som er ens egne tanker og hva som er påførte tanker? 

5. Vil bp2 diagnosen og schizotyp pf forsvinne helt hvis jeg får schizofrenidiagnose? 

6. Er det håp for meg om et godt liv fremover? Vil jeg klare å få meg kjæreste og kanskje familie og å klare jobben min videre?

7. Blir oppfølgingen på DPS annerledes nå, og hvordan og hvorfor? 

Det var alt for denne gang. Takk for meg for denne gang. Jeg har ikke planer om å holde til her på forumet, men registrerte meg for å få svar på noen spørsmål. Jeg går nok når jeg har fått noen svar. 

Anonymkode: 83bd2...dff

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke svar på det du lurte på, men lurer på om jeg har schizofrebi selv. Så lurte på hva slags symptomer har du og hvordan fungerer du i hverdagen? Har du kjæreste og venner eller lever du ensom ulv? 

Anonymkode: 0aaab...0d0

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke svar på det du lurte på, men lurer på om jeg har schizofrebi selv. Så lurte på hva slags symptomer har du og hvordan fungerer du i hverdagen? Har du kjæreste og venner eller lever du ensom ulv? 

Det er problematisk i eget hode med å forstå ting. Hva som kommer fra meg selv og hva som kommer utenfra. Basically. Har ikke kjæreste, men har noen venner. Fungerer vel stort sett greit i hverdagen. Jeg har jobb. Hva med deg? Hva er alderen din? Jeg er rundt 30. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er problematisk i eget hode med å forstå ting. Hva som kommer fra meg selv og hva som kommer utenfra. Basically. Har ikke kjæreste, men har noen venner. Fungerer vel stort sett greit i hverdagen. Jeg har jobb. Hva med deg? Hva er alderen din? Jeg er rundt 30. 

Ok. Jeg fungerer ganske dårlig vil jeg si. Trodde de fleste med schizofreni fungerte dårlig siden det var regnet som en alvorlig psykisk lidelse? Men jeg klarer ikke jobbe, har aldri hatt kjæreste og har ingen venner. Dagene går til isolering. Vasker håret annenhver uke kanskje så ikke så hygienisk sikkert. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Jeg fungerer ganske dårlig vil jeg si. Trodde de fleste med schizofreni fungerte dårlig siden det var regnet som en alvorlig psykisk lidelse? Men jeg klarer ikke jobbe, har aldri hatt kjæreste og har ingen venner. Dagene går til isolering. Vasker håret annenhver uke kanskje så ikke så hygienisk sikkert. 

Det er en alvorlig psykisk lidelse, men det er sikkert forskjell i fungering fra mann til mann. Jeg har perioder hvor jeg er veldig dårlig og så har jeg bedre perioder. Når jeg er i dårlig periode har jeg masse av stemmer og uvirkelighetsfølelse, blir paranoid og trekker meg unna alt. Kan bli apatisk og ikke klare annet enn å sitte i ro. Drar for alt av gardiner og persienner og sitter i mørket. Treffer ingen og snakker ikke med noen. Ser ikke folk. Spiser ikke.  Kan ikke jobbe da så da blir jeg sykemeldt. Bor aleine. En gang ble jeg tvangsinnlagt fordi jeg skjelte naboen ut for å gå rundt på verandaen min og spionere. Han ringte politiet. Har fått bipolardiagnose på grunn av det tror jeg fordi de har trodd at det er depresjoner. Blir sykemeldt to til tre ganger i året på grunn av det. Symptomene blir aldri helt borte, men de er for det meste så milde at jeg klarer å fungere i jobben til vanlig. Jeg slår meg litt løs noen ganger da for jeg kan være så glad for at jeg har det bedre. Jeg ønsker å ta igjen for det tapte. Det kan ha blitt oppfattet som hypomanier. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...