Gå til innhold

Utlevering medisiner og skam

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det at andre skal dele ut medisiner til deg og at du må ringe for å be om medisiner er jo noe som tar fra deg autonomien din og det vil jo føre til skamfølelse og en følelse av å bli nedverdiget. Man blir jo som et barn som må spørre en voksen om noe. Hvis du ikke kan oppbevare medisiner selv så ville jeg spurt om å få til en avtale med lege og apotek om at du kan hente medisiner hver uke feks så du ikke får så mye på en gang. 

Anonymkode: 8c3a6...e23

Eg trappar ned på lyrika så legen vil at heim.sjuk.pl skal levere ut kvar dag så eg ikkje tar for mykje av den. Men når eg er trappa ned på den kan eg styre medisinane sjølv. Utanom sobril og imovane da. Da kan eg forslå ein skriftlig avtale om max antal sobril og imovane per uke, så det ikkje blir nokon tvil. Fekk veldig mange gode forslag her av dere. 

Anonymkode: 61473...688

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var ikkje dumt med skriftlig avtale. Eg har time til uka og skal ta det opp. Eg får utlevert kvar dag, pga at eg holder på å trappe ned på lyrica. Legen er redd eg skal ta for mykje av den. Eg vil bli kvitt lyrica fortest mulig slik at eg ikkje treng å ha kontakt med heimesjukepleien kvar dag. Det slepper eg da. Og så kan eg foreslå ein skriftlig avtale på max imovane og lyrika I uka. Problemet mitt er at eg ikkje er flink til å si frå og kreve, så må virkeleg manne meg opp for å ta det opp. Ofte når eg har vert med legen, så føler eg meg overkjørt og da får eg enda mer skamfølelse og føler meg liten. 

Kun medisiner du får av hjemmesykepleien? Hadde nok også synes det var ikke noe særlig å få levert ut hver dag, om det er det eneste de kommer for. Om det var meg, ville jeg spurt om å få en ukesrasjon om gangen, for å slippe å måtte spørre, men jeg aner jo ikke hvordan du ville takle det. Om ikke det er et poeng i å øve seg på å ta kontakt og spørre da.

AnonymBruker
frosken skrev (43 minutter siden):

Det er leit at du reagerer så negativt på en litt ubetenksom kommentar fra en ansatt i hjemmesykepleien. Slik jeg forsto hovedinnlegget ditt, så sa vedkommende bare "en til?" - i et tonefall du opplevde som surt? At tonefallet ikke var spesielt imøtekommende, trenger ikke å ha noe med deg å gjøre og det kan også hende at du feiltolker responsen du fikk? 

Det gjør vondt å få en opplevelse av avvisning når du ber om hjelp, men kanskje kan du prøve å forstå situasjonen på en litt annen måte. Antar at både legen og hjemmesykepleien prøver å hjelpe deg til å ikke få et problem med for stort inntak av vanedannende medikamenter? De har sannsynligvis erfaring fra andre pasienter om at hyppig bruk vil kunne medføre økte problemer for pasienten totalt sett. Jeg tenker ikke at det har å gjøre med at de ikke ser på deg som voksen, men at legen din tror at du hjelpes best med lavt inntak. 

Du kan godt si til hjemmesykepleien at du blir veldig lei deg når du føler de er sure fordi du ringer. 

Eg kan prøve å si det til heim.sjuk.pl at eg blir lei meg ja. Dei har vert så hyggelige før men vert sure i det siste. Kan vere at det er eg som feiltolker litt da. Men føler at det er veldig nedverdigende å spørre om kvar einaste pille. Eg synest ikkje dette er ei god løsning. Eg har store vanskar med å seie frå om dette til legen, men må prøve. Ofte må eg også ringe legesenteret for å legge igjen ein beskjed til legen som så evt sier frå til heim.sjuk.pl. I helga kan eg ringe til heim.sjuk.pl sjølv og be om to 10 mg sobril som er for heile helga. Dei gir så rapport til fastlegen om kor mykje eg ber om. Liker ikkje det systemet. Damene på legesenteret har også begynt å bli sure og lei av dummeste meg. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Eg kan prøve å si det til heim.sjuk.pl at eg blir lei meg ja. Dei har vert så hyggelige før men vert sure i det siste. Kan vere at det er eg som feiltolker litt da. Men føler at det er veldig nedverdigende å spørre om kvar einaste pille. Eg synest ikkje dette er ei god løsning. Eg har store vanskar med å seie frå om dette til legen, men må prøve. Ofte må eg også ringe legesenteret for å legge igjen ein beskjed til legen som så evt sier frå til heim.sjuk.pl. I helga kan eg ringe til heim.sjuk.pl sjølv og be om to 10 mg sobril som er for heile helga. Dei gir så rapport til fastlegen om kor mykje eg ber om. Liker ikkje det systemet. Damene på legesenteret har også begynt å bli sure og lei av dummeste meg. 

Snakk med legen din om hvorvidt det finnes andre måter dere kan gjøre dette på, og som samtidig forhindrer at du får uønsket medikamentbruk.  Har du tidligere hatt problemer med å begrense deg?

Jeg tror legen har veldig gode intensjoner her - men er kanskje litt urealistisk mht hvor gjennomførbart systemet er. Samtidig så sa du vel også noe om at det er vanskelig for deg å ikke ta beroligende, - og i så fall er det vel en risiko for at du tar mer enn det som er hensiktsmessig?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eg får utlevert lave doser sobril og imovane med heimesjukepleien når eg har spurt legen om det og legen synes det er ok og gir beskjed om det. Til påske fekk eg ein dose sobril og to imovane, pluss ein dose med sobril i går, laurdag. Kjenner eg ikkje har det så bra i dag heller, og ringte for å få ein sobril til, for eg står på ein i helga ved behov sånn til vanleg. Då sa sjukepleiaren "ein til???!!", kjenner eg skjemmast og har lyst å ringe tilbake å si at dei kan glemme det. Men blir vel dumt det og. Legen min får vel rapport nå og så sier han nok med streng stemme at eg brukar for mykje. Føler meg så liten som det er mulig å bli, skam og dum. Har gøymt meg under et pledd og skjemmes så mykje at eg går i frø. 

Ikkje skam deg, eg må snart få same ordninga sjølv. Eg klarer ikkje å styre Sobrilbruken min heller. Men det er klart at ein skal ha medisin når ein har behov. Så du må snakke med legen igjen om dette.

Anonymkode: 98fc9...2e4

AnonymBruker
frosken skrev (9 minutter siden):

Snakk med legen din om hvorvidt det finnes andre måter dere kan gjøre dette på, og som samtidig forhindrer at du får uønsket medikamentbruk.  Har du tidligere hatt problemer med å begrense deg?

Jeg tror legen har veldig gode intensjoner her - men er kanskje litt urealistisk mht hvor gjennomførbart systemet er. Samtidig så sa du vel også noe om at det er vanskelig for deg å ikke ta beroligende, - og i så fall er det vel en risiko for at du tar mer enn det som er hensiktsmessig?

Eg har hatt vansker med å begrense meg så derfor blir det utlevert. Så forstår at det må være sånn. Men synest at i stedet for at legen klagar på at eg spør mykje, så kan eg få eit begrenset max antall i uka, og det ikkje mykje heller. Eg vil sjølv ikkje ende i ein vanskeleg situasjon. Synest det bør vere avklart med heimesjukepleien.

Eg er i ein vanskeleg privatsitusjon som gjer at eg får det veldig vanskeleg så det øker behovet for beroligende. Dessverre. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eg har hatt vansker med å begrense meg så derfor blir det utlevert. Så forstår at det må være sånn. Men synest at i stedet for at legen klagar på at eg spør mykje, så kan eg få eit begrenset max antall i uka, og det ikkje mykje heller. Eg vil sjølv ikkje ende i ein vanskeleg situasjon. Synest det bør vere avklart med heimesjukepleien.

Eg er i ein vanskeleg privatsitusjon som gjer at eg får det veldig vanskeleg så det øker behovet for beroligende. Dessverre. 

Hvor mange ganger i løpet av en uke tenker du at det er ok at du tar sobril?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikkje skam deg, eg må snart få same ordninga sjølv. Eg klarer ikkje å styre Sobrilbruken min heller. Men det er klart at ein skal ha medisin når ein har behov. Så du må snakke med legen igjen om dette.

Anonymkode: 98fc9...2e4

Ja eg må snakke med fastlegen, for eg trenger de få sobrilene eg får. Også imovane. Skjønner det ikkje kan vere mykje, men. Livredd det skal bli tatt fra meg. Eg håper at legen ikkje er negativ til dette. Altså ho er veldig hyggelig, men eg er veldig redd for å kreve noko. Eg prøver å ikkje skamme meg. Eg håper du får ein levelig ordning, det er heller ikkje godt å ta for mykje, blir dårlig av det på sikt. 

AnonymBruker
frosken skrev (3 minutter siden):

Hvor mange ganger i løpet av en uke tenker du at det er ok at du tar sobril?

Kanskje ein lav dose sobril max tre ganger i uka, kanskje imovane max to ganger. Eg får ingen eufori av desse dosane i det heile tatt og klarer å styre meg så eg holder meg til dosene når eg kun har nokon få tilgjengelige tabletter. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor trapper du ned på Lyrica? Den er fin for mye.

Anonymkode: 5eac9...e90

Legen liker ikkje at eg tar den, veit ikkje kvifor. Eg sliter med omfattende angst. Psykologen eg går til vil også helst at eg skal trappe ned på den. Kanskje fordi den er avhengighetsskapende? Eg veit ikkje. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...