Gå til innhold

Føler ingen tar spiseforstyrrelsen min på alvor fordi jeg lider av fedme..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når det er den som plager meg mest i livet. Har fått betennelse i skjoldbruskkjertellen på grunn av det, samt utallige mangler -folat, B-vit., d-vit osv. selvsagt også veldig høyt kolesterol og blodtrykk på grunn av flere år med hele variablen av spiseforstyrret. Kastet opp blod her om dagen, og er generelt evig sliten. Har ødelagt tenner og slikt. Fluktuerer ekstremt i vekt men er nå pga lavt stoffskifte på min høyeste vekt (110 kg, er 175 høy. Har vært nede på 70 ca.)Hva skal jeg gjøre? Greit at det ikke er så alvorlig men dette kombinert med alvorlig depresjon og slikt i tillegg tar knekken på meg.

- K 27

Anonymkode: dec62...b4d

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har du prøvd å snakke med folk på ROS

Anonymkode: b27de...d67

Nei skal ta kontakt med de, takk for tips.

emilie321 skrev (22 minutter siden):

Har du gått til ernæringsfysiolog?  Hvis ikke så ville jeg prøvd det. De er ofte flinke ang spiseforstyrrelser. 

Altså jeg vet jo alt hvordan man skal spise både på makro og mikro nivå. Problemet er at jeg har hatt problemer med mat siden jeg gikk på barneskolen. Slutter jeg å bruke mat for å regulere følelser så skader jeg meg heller, har ingen bra måter og håndtere følelser på da ingenting gir meg noe. Har ingen energi og går bare hjemme, besvimer bare om jeg går tur. Ligger på sofaen 23 timer i døgnet, den siste timen brukes på mat. Har vært flinkere til og ikke kaste opp i det siste, da. Men da går også vekten opp.. kostholdet hjelper jo ikke på, jeg vet det, men jeg gjør det jeg må for å overleve.

Ts

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei skal ta kontakt med de, takk for tips.

Altså jeg vet jo alt hvordan man skal spise både på makro og mikro nivå. Problemet er at jeg har hatt problemer med mat siden jeg gikk på barneskolen. Slutter jeg å bruke mat for å regulere følelser så skader jeg meg heller, har ingen bra måter og håndtere følelser på da ingenting gir meg noe. Har ingen energi og går bare hjemme, besvimer bare om jeg går tur. Ligger på sofaen 23 timer i døgnet, den siste timen brukes på mat. Har vært flinkere til og ikke kaste opp i det siste, da. Men da går også vekten opp.. kostholdet hjelper jo ikke på, jeg vet det, men jeg gjør det jeg må for å overleve.

Ts

Det kan allikevel være noe å hente hos en flink ernæringsfysiolog.  De kan ha noe å bidra med på måten en spiser på. Har selv en spiseforstyrrelse og jeg ble bedre etter å ha gått hos en flink ernæringsfysiolog.  Har du psykolog?  

AnonymBruker
emilie321 skrev (50 minutter siden):

Det kan allikevel være noe å hente hos en flink ernæringsfysiolog.  De kan ha noe å bidra med på måten en spiser på. Har selv en spiseforstyrrelse og jeg ble bedre etter å ha gått hos en flink ernæringsfysiolog.  Har du psykolog?  

Det er godt å høre! Så bra du ble bedre. Har avsluttet behandling da livsgnisten ikke er på topp, ønsket ikke gå på antidepressiva grunnet ytterligere vektøkning. Jeg fikk dessuten forverret depresjon, kastet opp mer og selvskadet for første gang etter at jeg startet i terapi for to år siden.. begynte også å drikke alkohol noe jeg aldri gjorde før. Kanskje det ordner seg om jeg får en ny psykolog, jeg håper :) Gikk til psyk.sykepleier.

TS

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er godt å høre! Så bra du ble bedre. Har avsluttet behandling da livsgnisten ikke er på topp, ønsket ikke gå på antidepressiva grunnet ytterligere vektøkning. Jeg fikk dessuten forverret depresjon, kastet opp mer og selvskadet for første gang etter at jeg startet i terapi for to år siden.. begynte også å drikke alkohol noe jeg aldri gjorde før. Kanskje det ordner seg om jeg får en ny psykolog, jeg håper :) Gikk til psyk.sykepleier.

TS

Håper du har snakket med lege ang det å kaste opp blod. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS

Kanskje det å begynne med antidepressiva kan gjøre til at du får det bedre? Da er det også lettere å få kontroll på maten. 

Jeg ville prøvd å få en ny henvisning til psykolog. Det er litt annerledes å snakke med psykolog/psykiater. Du trenger å lære andre mestringsstrategier, og det er vanskelig alene.

Alternativ er Ros, som nevnes over.

Når det gjelder antidepressiva så finnes det typer som en ikke får opp i vekt av. Jeg går på Fontex, den hjelper på psyken, men brukes også som behandling av spiseforstyrrelser.

Endret av Fru2020
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det noen som vet hvordan man går frem for å få komme til ernæringsfysiolog?

Anonymkode: 35b27...b90

Du må henvises av lege. Jeg har en gang blitt henvist av leger mens jeg har vært innlagt på sykehusavdelinger og da har jeg blitt prioritert og kommet til i løpet av 3 uker, men det kan gjøres av allmennleger også som f.eks. fastlegen din om du ønsker å få det dekket av det offentlige. Da har jeg opplevd flere måneders ventetid og fått status som en ordinær pasient når det kommer til vurdering av hastegrad.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (46 minutter siden):

Du må henvises av lege. Jeg har en gang blitt henvist av leger mens jeg har vært innlagt på sykehusavdelinger og da har jeg blitt prioritert og kommet til i løpet av 3 uker, men det kan gjøres av allmennleger også som f.eks. fastlegen din om du ønsker å få det dekket av det offentlige. Da har jeg opplevd flere måneders ventetid og fått status som en ordinær pasient når det kommer til vurdering av hastegrad.

Jeg skal gi beskjed til legen så får jeg håpe at jeg får kommet til en snart selv om det er covid.

Anonymkode: 35b27...b90

AnonymBruker

Hvis overvekt har med psykiske årsaker å gjøre er det viktig med rett behandling for å hindre tilbakefall og jojoslanking. Dessuten er det viktig å ikke stå alene om dette. Tror de fleste vet at man må spise sunt og være aktiv, det fikk mitt overvektige barn høre tusen ganger fra helsesøster, lege, lærer, slekt, naboer, venner, søsken osv. Egentlig en selvfølgelighet som overvektige ikke trenger å bli fortalt til stadighet, de har faktisk hørt det!!. Det blir som skuespillet om Jeppe på bjerget:» alle vet at Jeppe drikker men ingen spør hvorfor jeppe drikker»( tror det var slik). ROS tar tak i de følelsesmessige aspektene som ligger bak spising og forhold til kropp. De driver ikke terapi men har et veldig godt dokumentert program de bruker. Mange av veilederene har selv hatt spiseforstyrrelser og blitt frisk.  

Annonse

AnonymBruker
Fru2020 skrev (15 timer siden):

Jeg ville prøvd å få en ny henvisning til psykolog. Det er litt annerledes å snakke med psykolog/psykiater. Du trenger å lære andre mestringsstrategier, og det er vanskelig alene.

Alternativ er Ros, som nevnes over.

Når det gjelder antidepressiva så finnes det typer som en ikke får opp i vekt av. Jeg går på Fontex, den hjelper på psyken, men brukes også som behandling av spiseforstyrrelser.

Jeg gikk også på Fontex pga depresjon og sf. Fikk/får du bivirkninger som manglende sexlyst/orgasme? Jeg måtte slutte med medisinene pga det🙈

Anonymkode: c7ab5...a2d

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg gikk også på Fontex pga depresjon og sf. Fikk/får du bivirkninger som manglende sexlyst/orgasme? Jeg måtte slutte med medisinene pga det🙈

Anonymkode: c7ab5...a2d

Har ikke merket noe til det, men så er jeg singel så det er litt skralt i utgangspunktet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...