Gå til innhold

Hvordan er en normal arbeidsdag for en gjennomsnittlig psykiater på DPS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mange pasienter har han i løpet av en dag? Hvor mange møter? Hva består slike møter av/hva drøftes? Hvor mye av dagen er satt av til å lese journaler og sette seg inn i egne pasienters historikk? Hvor mye i løpet av en dag må de skrive rapporter, epikriser, etc?

Hilsen julenissen

Anonymkode: 3c4be...216

Fortsetter under...

Du spør om en person som har sin hovedjobb i poliklinikken. (Noen har hovedjobb i sengepost, og da blir dagen annerledes).

Møter per dag er vanskelig da ikke alle dager er like. Noen møter er daglige, noen to ganger i uka, noen en gang i uka osv. så det jeg skriver blir ganske omtrentlig. Det er også litt ulikt lagt opp fra sted til sted. Men det er "nymøter" der en drøfter pasienter som er nye og inne til utredning. Der diagnostiseres det, og en legger opp en behandlingsplan. I andre enden av forløpet er det "epikrisemøter" der en setter endelig diagnose og drøfter hva som skal stå i epikrisen. Midt i mellom disse er det mulig å ta opp kasus med spesialisten underveis i forløpet.

En psykiater har oftest ansvar for en LiS (lege i spesialisering). Denne skal ha minst en times klinisk veiledning per uke. Hvis psykiateren også er psykoterapiveileder, går det gjerne et par timer i uke også til dette.

Lesing og prioritering av nysøknader tar mye tid. Dette går oftest på omgang blant psykiaterne, men når en har denne oppgaven, tar det lett 3t x 2 i uka.

Legemøte og internundervisning tar 2-3 timer per uke.

En har oftest 5 konsultasjoner per dag a 45 minutter. Om en tar inn pasienter hver time, blir det 15 min til å puste ut og forberede seg på neste pasient.

Journalskriving tar ca en time per dag.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Setter ikke psykiateren alene diagnoser på pasienten hen har inne til time? Hvilke andre yrkesgrupper er med på møtene?

Anonymkode: beeeb...8bf

Psykiateren og psykologspesialisten kan alene sette diagnoser på pasientene. Andre må konferere med minst en av disse to spesialistene.

AnonymBruker
kupton skrev (2 minutter siden):

Psykiateren og psykologspesialisten kan alene sette diagnoser på pasientene. Andre må konferere med minst en av disse to spesialistene.

Er det derfor psykiateren min sier at "jeg setter den diagnosen på deg" eller "jeg lar den diagnosen stå" for neste time å si "vi vet ikke hva som feiler deg". Hen bruker jeg og vi om hverandre og det har forvirret meg litt innimellom, men da er det kanskje fordi de sammen har diskutert det på et møte i etterkant av timen og ikke er sikre?

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det derfor psykiateren min sier at "jeg setter den diagnosen på deg" eller "jeg lar den diagnosen stå" for neste time å si "vi vet ikke hva som feiler deg". Hen bruker jeg og vi om hverandre og det har forvirret meg litt innimellom, men da er det kanskje fordi de sammen har diskutert det på et møte i etterkant av timen og ikke er sikre?

Selv om psykiateren kan sette diagnose alene, er det ikke uvanlig at en konfererer med andre om en er i tvil. 

AnonymBruker
kupton skrev (5 minutter siden):

Selv om psykiateren kan sette diagnose alene, er det ikke uvanlig at en konfererer med andre om en er i tvil. 

Det feiler meg flere ting og et par diagnoser er helt tydelige og satt, men så gjenstår det en som de ennå ikke har kunnet si sikkert om jeg har og psykiateren har gjort meg inneforstått med at hen må utforske det litt til. Hvor lang tid tar det i gjennomsnitt før man kan konkludere sikkert en diagnose som må observeres over tid? Kan psykiatere på møter som ikke har sett meg engang ta et standpunkt og sette diagnosen eller må det være min faste psykiater?

AnonymBruker
kupton skrev (3 timer siden):

Hvor lang tid det tar tørr jeg ikke si noe om.

Det er fortsatt "din" psykiater som setter diagnosen, men det er oftest meget nyttig å få innspill fra gode kolleger.

Takk Kupton.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...