Gå til innhold

Er dette vanlig når man sliter psykisk?

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Har lenge tenkt på å rydde i skapet mitt og gi noen klær til fretex, sto to timer i dag og slet virkelig fysisk og psykisk. Er jo ikke vant til å stå så lenge, orket ikke ta nederste hylle. "Nå får du litt trim i hvert fall" sa mannen min. Men jeg ble jo helt skutt og er så sliten og trøtt nå, er det vanlig når man sliter psykisk? Er sikker kroppen min og som ikke tåler så mye, fikk jo vondt over alt. Hadde ikke klart å jobbe jeg selv om det var tilrettelagt, det er tungt arbeid de driver med. Forstår ikke at noen klarer det. 

Fortsetter under...

Jeg tror det er sånn at den fysiske formen din og den psykiske formen din påvirker hverandre. Pga ulike psykiske hindringer klarer du ikke alltid å bruke kroppen nok til å komme i fysisk form, og pga dårlig fysisk form så kan det igjen føre til at du fungerer dårligere psykisk?

Jeg tror at du kan få bedre utholdenhet på begge områder om du bestemmer deg for å bevege deg mer. Jeg vet du har planer i den retningen, og det er bra! Jeg mener ikke at bedre fysisk form løser alle problemer, men ting kan nok bli litt lettere. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Bare mener, er dette unormalt? Burde jeg ikke tåle litt mer? Kan det være noe fysisk, noe alvorlig? 

Er vel mer den fysiske formen som er veldig dårlig? Kombinert med røyking blir det sånn?

Anonymkode: ab14d...b92

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vel mer den fysiske formen som er veldig dårlig? Kombinert med røyking blir det sånn?

Anonymkode: ab14d...b92

Jeg klarer jo å gå tur, men ok det kan nok være fysisk. Men det er ikke pga min fysiske form jeg er ufør. 

stjernestøv
Anbru skrev (29 minutter siden):

Jeg tror det er sånn at den fysiske formen din og den psykiske formen din påvirker hverandre. Pga ulike psykiske hindringer klarer du ikke alltid å bruke kroppen nok til å komme i fysisk form, og pga dårlig fysisk form så kan det igjen føre til at du fungerer dårligere psykisk?

Jeg tror at du kan få bedre utholdenhet på begge områder om du bestemmer deg for å bevege deg mer. Jeg vet du har planer i den retningen, og det er bra! Jeg mener ikke at bedre fysisk form løser alle problemer, men ting kan nok bli litt lettere. 

Ja du har nok rett i det at det henger sammen, blir jo utmattet både psykisk og fysisk. Har gått tur i det siste så litt på vei har jeg kommet, men det er jo ikke laange turer. Må begynne en plass. 

Men jeg har altså vært i bra fysisk form før og likevel klart lite pga psyken, men nå spiller nok begge ting inn så lite mobil som jeg har vært de siste årene. 

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (7 timer siden):

Har lenge tenkt på å rydde i skapet mitt og gi noen klær til fretex, sto to timer i dag og slet virkelig fysisk og psykisk. Er jo ikke vant til å stå så lenge, orket ikke ta nederste hylle. "Nå får du litt trim i hvert fall" sa mannen min. Men jeg ble jo helt skutt og er så sliten og trøtt nå, er det vanlig når man sliter psykisk? Er sikker kroppen min og som ikke tåler så mye, fikk jo vondt over alt. Hadde ikke klart å jobbe jeg selv om det var tilrettelagt, det er tungt arbeid de driver med. Forstår ikke at noen klarer det. 

Kjenner meg igjen ja. Er en dårlig psykisk, har man ikke så mye overskudd til å utfordre kroppen. Da blir man i fysisk dårligere form, som igjen påvirker psyken negativt. En negativ spiral. Hvis du begynner i det små å trimme litt vil du nok etterhvert oppleve gode resultater, og få mer overskudd til rydding etc. Ha en rutine f.eks. Faste dager. Og prioriter det. Tenk på det som behandling eller medisin. Så kan du forhåpentligvis med tiden få det bedre på alle måter.

Anonymkode: b2107...963

stjernestøv
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjenner meg igjen ja. Er en dårlig psykisk, har man ikke så mye overskudd til å utfordre kroppen. Da blir man i fysisk dårligere form, som igjen påvirker psyken negativt. En negativ spiral. Hvis du begynner i det små å trimme litt vil du nok etterhvert oppleve gode resultater, og få mer overskudd til rydding etc. Ha en rutine f.eks. Faste dager. Og prioriter det. Tenk på det som behandling eller medisin. Så kan du forhåpentligvis med tiden få det bedre på alle måter.

Anonymkode: b2107...963

Ok. Jeg skal prøve å bli mer mobil, jeg trenger det. Takk. 

stjernestøv skrev (På 5.4.2021 den 16.48):

Bare mener, er dette unormalt? Burde jeg ikke tåle litt mer? Kan det være noe fysisk, noe alvorlig? 

Når du er i såpass dårlig form som du er, så tåler kroppen din lite. Og psykisk og fysisk helse henger jo sammen, psykiske påkjenninger gjør jo at man blir fysisk sliten også. Å stå i to timer og rydde kan de fleste bli sliten av, men det er ikke normalt å bli helt skutt av det om man er i normal fysisk form nei.

stjernestøv
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Når du er i såpass dårlig form som du er, så tåler kroppen din lite. Og psykisk og fysisk helse henger jo sammen, psykiske påkjenninger gjør jo at man blir fysisk sliten også. Å stå i to timer og rydde kan de fleste bli sliten av, men det er ikke normalt å bli helt skutt av det om man er i normal fysisk form nei.

Ok det henger vel sammen ja, i dag gikk jeg tur og fikk migrene etter det. Snakket med legen som ringte og sa pusteprøven var fin, og blodprøvene var fine men hadde litt for lite av det gode kolesterolet. Så har jeg tenkt på det også om det kan gå utover kroppen, om det gjør meg dårlig. Hun sa bare at det var nok pga livsendring med tanke på vekt, at det ikke var noe å gjøre med det. Fantes ikke medisin for det. 

stjernestøv

Sykepleieren trodde medisin kunne ha effekt på mine plager jeg har for tiden, da kan vel ikke det meste være fysisk? Er det fysisk er det vel ikke hjelp i å ta medisiner? Skjønner ikke helt! Ikke hadde jeg kols eller astma heller som jeg trodde, nå tror jeg det er en svulst på størrelse med en ball i magen. Går jo så lite ned rundt magen. Blir man dårlig fysisk av å ha svulst i magen?

Endret av stjernestøv
stjernestøv

Han sa jeg kunne snakke med psykiateren, har jo sagt det en del. Men jeg er veldig usikker pga vekta, da blir det jo enda mer slit å gå ned i vekt. Og det eneste jeg kunne vurdert nå var solian, noe jeg ikke tisset på meg om nettene av så vidt jeg vet. Forstår ikke hvorfor jeg får det sånn av noen medisiner. 

Annonse

stjernestøv skrev (32 minutter siden):

nå tror jeg det er en svulst på størrelse med en ball i magen. Går jo så lite ned rundt magen. 

Hvis det eneste "symptomet" du har, er at vektnedgangen ikke er størst der du hadde foretrukket det, kan du ta det helt med ro.

stjernestøv
laban skrev (6 minutter siden):

Hvis det eneste "symptomet" du har, er at vektnedgangen ikke er størst der du hadde foretrukket det, kan du ta det helt med ro.

Ok. Leste en gang om ei som hadde en svulst på størrelse med en ball i magen, men bra jeg kan ta det med ro da. 

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Leste en gang om ei som hadde en svulst på størrelse med en ball i magen

Ja da, det forekommer. Men det er ingen grunn til å bekymre seg over sjeldne tilstander hvis man ikke har noen symptomer på sykdom. 

stjernestøv
laban skrev (Akkurat nå):

Ja da, det forekommer. Men det er ingen grunn til å bekymre seg over sjeldne tilstander hvis man ikke har noen symptomer på sykdom. 

Men jeg føler jo meg syk? Men vet ikke om det er fysisk eller psykisk, det er så vanskelig å skille for meg for jeg får så masse fysiske og rare symptomer. 

stjernestøv skrev (20 minutter siden):

Men vet ikke om det er fysisk eller psykisk, det er så vanskelig å skille for meg for jeg får så masse fysiske og rare symptomer. 

Ikke vær bekymret for mage / tarm-sykdommer før du får symptomer fra mage / tarm og / eller legen din blir det. 

stjernestøv
laban skrev (3 minutter siden):

Ikke vær bekymret for mage / tarm-sykdommer før du får symptomer fra mage / tarm og / eller legen din blir det. 

Har problemer med mage og tarm og jeg, har ofte vondt i magen og sliter med forstoppelse ofte. Men det tror jeg er pga medisiner, og jeg vil ikke ha et kamera opp i baken. Derfor går jeg ikke til legen med det. 

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Har problemer med mage og tarm og jeg, har ofte vondt i magen og sliter med forstoppelse ofte. Men det tror jeg er pga medisiner, og jeg vil ikke ha et kamera opp i baken. Derfor går jeg ikke til legen med det. 

Veldig vanlig å ha treg mage om man beveger seg for lite. Og treg mage kan gi magesmerter. Forsøk i det minste å være nøye med kostholdet; få i deg nok grønnsaker og fiber, evt. syrnet melk/yogurt, og drikk rikelig med vann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...