Gå til innhold

Forstoppelse 4,5 mnd baby


Gjest ilse

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 4,5 mnd. er så utrolig plaget med "hard" mage. Han får morsmelk til alle måltider, bortsett fra kveldsmåltidet - da får han 210 ml. med morsmelkerstatning (NAN).

Nå kan det gå opptil 6 dager mellom hver gang han har avføring, og det er tydelig at han sliter med dette. Han trykker, promper - og skriker i frustrasjon. Vi begynte med malt, 1-2 ts. i erstatningsflasken, men det virket ikke. Den dosen er nå økt til 1 ss. i en flaske en gang for dagen.

I går gav jeg han først malten, så 2 ml. laktulose - og så hjemmelaget sviskemos. Han fikk ut bittelitte gran, og så var det stopp. Sist han fikk tømt seg skikkelig, var forrige mandag.

Pga. har vi kuttet ut erstatningen (siste flaske var på fredag), så nå får han bare morsmelk.

Så, hva bør vi gjøre? Øke med enda mer malt - eller øke med sviskemos? Jeg gav han ca 20 -30 ml. med sviskemosi går, og det var da første gang han fikk "fast" føde.

Leste at en av og til må bruke et miniklyster, men når bør en evt. vurdere den muligheten?

Håper noen kan svare meg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg,

har hatt samme problem med mitt barn som nå er 3 år. Skjønner veldig godt engstelsen og frustrasjonen.

Jeg brukte også NAN MME ved siden av å amme.

For oss ble det så ille at vi til slutt dro til legevakten og fikk hjelp. Da hadde babyen ikke bæsjet på en uke og hun hadde slitt i 3 dager med de problemene du beskriver.

Det er jo tydelig at barnet ditt har problemer og jeg ville prøvd følgende løsninger:

1.

amme frem til han får bæsjet.

2.

1 ss maltekstrakt i hver flaske MME. Det gjorde jeg til min jente og gikk veldig greit. Var da underkant av 200 ml i flasken.

3.

hva med å fordele det siste erstatningsmåltidet på to måltider? 210 ml er jo ganske mye og kanskje tungtfordøyelig? Ammer du han før dette siste måltidet, MM beskytter jo magen litt og kan gjøre det lettere for han å fordøye MME.

4.

med nr. 2 bruker jeg nå Collett MME, og har ikke opplevd samme problemer med hard mage som med første mann. Og nr. 2 virker like følsom som eldstemann. (Fant dette ut, fordi hun ble litt hard i magen av en type grøt)

5

MIniklyx brukte vi etter å ha vært hos legevakten og de sa det var ok å bruke når det var så ille som da vi oppsøkte dem.

Håper dette ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg,

har hatt samme problem med mitt barn som nå er 3 år. Skjønner veldig godt engstelsen og frustrasjonen.

Jeg brukte også NAN MME ved siden av å amme.

For oss ble det så ille at vi til slutt dro til legevakten og fikk hjelp. Da hadde babyen ikke bæsjet på en uke og hun hadde slitt i 3 dager med de problemene du beskriver.

Det er jo tydelig at barnet ditt har problemer og jeg ville prøvd følgende løsninger:

1.

amme frem til han får bæsjet.

2.

1 ss maltekstrakt i hver flaske MME. Det gjorde jeg til min jente og gikk veldig greit. Var da underkant av 200 ml i flasken.

3.

hva med å fordele det siste erstatningsmåltidet på to måltider? 210 ml er jo ganske mye og kanskje tungtfordøyelig? Ammer du han før dette siste måltidet, MM beskytter jo magen litt og kan gjøre det lettere for han å fordøye MME.

4.

med nr. 2 bruker jeg nå Collett MME, og har ikke opplevd samme problemer med hard mage som med første mann. Og nr. 2 virker like følsom som eldstemann. (Fant dette ut, fordi hun ble litt hard i magen av en type grøt)

5

MIniklyx brukte vi etter å ha vært hos legevakten og de sa det var ok å bruke når det var så ille som da vi oppsøkte dem.

Håper dette ordner seg for deg.

Takk for mange gode råd.

Nå har vi gått tom for frossen mm, så nå var det på tide å begynne igjen med mme. Har vært å kjøp Collet sin, så vi får prøve den en stund nå - men fordelt over to måltider, og med amming først.

Han klarte det til slutt, men da var det 8 dager siden sist. Og det er forferdelig at en så liten tass skal slite med noe slikt...

Riktig God Påske til deg:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd.

Nå har vi gått tom for frossen mm, så nå var det på tide å begynne igjen med mme. Har vært å kjøp Collet sin, så vi får prøve den en stund nå - men fordelt over to måltider, og med amming først.

Han klarte det til slutt, men da var det 8 dager siden sist. Og det er forferdelig at en så liten tass skal slite med noe slikt...

Riktig God Påske til deg:-)

mvh

Godt det ordnet seg for dere!

Lykke til videre og God Påske :o)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...