Gå til innhold

Kupton og andre. Spørre psykologen om man kan ha schizofreni?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har du opplevd at pasienter har kommet og seriøst lurt på om de kunne ha schizofreni? 

Jeg lurer faktisk litt på om jeg kan ha det, men føler at schizofreni liksom er en diagnose man liksom skal benekte at man har, og ihvertfall ikke selv foreslå at man har. Hva tenker du om dette? 

Anonymkode: 90845...19e

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du opplevd at pasienter har kommet og seriøst lurt på om de kunne ha schizofreni? 

Jeg lurer faktisk litt på om jeg kan ha det, men føler at schizofreni liksom er en diagnose man liksom skal benekte at man har, og ihvertfall ikke selv foreslå at man har. Hva tenker du om dette? 

Jeg leste ei bok om ei som hadde schizofreni og tenkte "Hun er jo som meg, hun har jo evner". Ellers leste jeg også flere bøker om folk med åndelige evner, tok de til og med med til psykologen og sa "Sånn har jeg det". Det var den psykologen som ga meg schizofreni første gangen, men kan ikke huske at han noen gang sa det til meg. Men det var nok det han skrev til nav da han søkte ufør, til meg sa de bare at jeg var psykotisk eller hadde psykose symptomer. Jepp, det har jeg jo hatt for det meste hele livet selv om jeg tenkte det dreide seg om noe annet, så ja jeg tror man kan finne ut av det selv. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det lurer jeg på også. Om man selv kan forstå at man har Schizofreni. @kupton vet du? 

Anonymkode: 14b71...f06

AnonymBruker
kupton skrev (2 minutter siden):

Det er ikke uvanlig at pasienter spør om de kan ha en bestemt diagnose. Du kan helt klart spørre psykologen din om dette. Du kan egentlig spørre om alt som har med deg å gjøre.

Ja, men er man schizofren så vet man liksom ikke det selv, eller?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men er man schizofren så vet man liksom ikke det selv, eller?

Ja og de som er schizofrene skal jo liksom alltid nekte for diagnosen sin.. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja og de som er schizofrene skal jo liksom alltid nekte for diagnosen sin.. 

Ikke sant.. Kupton er nok enig i det at ingen kan skjønne selv at man er schizofren før de søker hjelp. 

AnonymBruker
kupton skrev (36 minutter siden):

Det kan man godt vite. Men er en usikker, er det smart å spørre.

Ok men grunnen til at jeg ikke tør å ta det opp med psykiateren er fordi jeg er redd hun da skal tro at jeg ønsker å ha schizofreni. Eller atjeg ønsker å være sykest mulig. Eller at jeg ønsker oppmerksomheten det gir.. 

Ok men grunnen til at jeg ikke tør å ta det opp med psykiateren er fordi jeg er redd hun da skal tro at jeg ønsker å ha schizofreni. Eller atjeg ønsker å være sykest mulig. Eller at jeg ønsker oppmerksomheten det gir.. 

Kan jo si du er litt engstelig for om du kan ha diagnosen. Er ikke verre enn det. 

stjernestøv

Jeg var sikker på at jeg hadde bipolar for min mann sa jeg minnet om faren som var bipolar, og jeg har svingt mye her i livet så jeg trodde det. Det var ikke fordi jeg ønsket å ha det. Derfor fikk jeg en ny utredning. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (50 minutter siden):

Jeg var sikker på at jeg hadde bipolar for min mann sa jeg minnet om faren som var bipolar, og jeg har svingt mye her i livet så jeg trodde det. Det var ikke fordi jeg ønsket å ha det. Derfor fikk jeg en ny utredning. 

Har hørt at Schizofreni kan feildiagnostisers som bipolar ja. Det er mye svingninger ved Schizofreni også. 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hørt at Schizofreni kan feildiagnostisers som bipolar ja. Det er mye svingninger ved Schizofreni også. 

Fikk schizofreni ved den utredningen men de kunne ikke utelukke schizoaffektiv, det fikk jeg noen år senere uten at jeg vet hvorfor. Men en psykiater sa jeg var for bra til å ha schizofreni. 

Annonse

stjernestøv skrev (11 timer siden):

Fikk schizofreni ved den utredningen men de kunne ikke utelukke schizoaffektiv, det fikk jeg noen år senere uten at jeg vet hvorfor. Men en psykiater sa jeg var for bra til å ha schizofreni. 

Kanskje på grunn av det som minna om bipolar lidelse  

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ok, men grunnen til at jeg ikke tør å ta det opp med psykiateren er fordi jeg er redd hun da skal tro at jeg ønsker å ha schizofreni. Eller at jeg ønsker å være sykest mulig. Eller at jeg ønsker oppmerksomheten det gir.. 

Det er helt vanlig og normalt at alle mennesker som blir syke, både psykisk og somatisk, ønsker svar på hva som feiler dem. Så spør ivei. Det er helt normalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...