Gå til innhold

Hvordan få ryddet opp i diagnosekaos?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått svært mange ulike diagnoser i livet mitt i de fleste av diagnosekategoriene, og begynner å bli lei.

Siste diagnose var helt klart feil (tentativ asperger) og utredning ble gjort da jeg var alvorlig deprimert samt hadde mange pågående stressorer i livet (dårlig økonomi, mistet jobb og bosted). Utreder ønsket heller ikke å ta i mot komparentopplysninger jeg la frem. 

Hvordan går jeg frem for å få second opinion? Ønsker en riktigere forståelse av hva jeg sliter med og er ganske sikker på at jeg ikke har en utviklingsforstyrrelse.

Takk for svar!  

Anonymkode: 6bf68...43a

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor har du vært i så mange utredninger? Du må jo si ifra til de at det ikke er det du trenger, men behandling mot de diagnosene og problemene du allerede har. 

Anonymkode: fc900...f4a

Har ikke vært til ordentlig utredning på flere år, om noen gang (?). Diagnosene er satt i akuttsituasjoner og etter sykehusinnleggelser. Har flyttet en del og har ulike diagnoser ved forskjellige sykehus. Den psykiske lidelsen min har også endret seg med årene. Jeg har oppgitt diagnose sist satt av spesialist jeg gikk til en periode, men denne har de ikke tatt med i den siste vurderingen. Heller ikke diagnoser satt ved et lengre sykehusopphold i en annen kommune, som er av nyere dato. 

Det er bare kaos...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har fått svært mange ulike diagnoser i livet mitt i de fleste av diagnosekategoriene, og begynner å bli lei.

Siste diagnose var helt klart feil (tentativ asperger) og utredning ble gjort da jeg var alvorlig deprimert samt hadde mange pågående stressorer i livet (dårlig økonomi, mistet jobb og bosted). Utreder ønsket heller ikke å ta i mot komparentopplysninger jeg la frem. 

Hvordan går jeg frem for å få second opinion? Ønsker en riktigere forståelse av hva jeg sliter med og er ganske sikker på at jeg ikke har en utviklingsforstyrrelse.

Takk for svar!  

Jeg hadde tatt det opp med fastlegen eller sendt klage til statsforvalteren (tidligere fylkesmannen). 

AnonymBruker

Det er vel bare så enkelt som å få en vurdering (utredning) når du ikke er i akutte situasjoner. Alle ville sikkert fått en diagnose i en akutt stresset situasjon. Kanskje du ikke har noe diagnose i det hele tatt. Si til fastlegen din at du er usikker på diagnosene og be om henvisning til en skikkelig og "rolig" utredning. Det har du krav på.

Anonymkode: 1a62b...e7c

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...