Gå til innhold

Oppdaget noe rart...vet du, kupton?

Anbefalte innlegg

Jeg ba om innsyn i opplysninger hos NPR og ble ganske overrasket over det jeg leste. Fastlegen har ved flere tilfeller rapportert inn at jeg har diagnosen P72 schizofreni ved kontakt og at den har vært i kontakt med spesialisthelsetjenesten og det står ingenting i journalen hos DPS om slik kontakt. Og hadde Har jo aldri vært "påvist" under kontakt med helsevesenet. Verken DPS eller to ulike avtalespesialister (psykolog og psykiater) mener det. Jeg har endel paranoia, men som psykiateren sa så tar jeg avstand fra den. Jeg har mye negative erfaringer med helsepersonell og mye av paranoiaen skyldes det og hadde en fastlege som gjorde såpass mye feil at jeg måtte starte med blanke ark hos ny fastlege og det valget har jeg ikke angret på. Kan en fastlege sette en slik diagnose? Er det mulig å rette i det? Kan den ha vært i kontakt med DPS uten at det vises i journalen og at diagnosen kommer fra de selv om de mener jeg har en annen diagnose i følge de selv og journalen? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460406-oppdaget-noe-rartvet-du-kupton/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (2 timer siden):

Allmennlegene bruker et enkelt diagnosesystem som heter ICPC. Jeg har inntrykk av at de psykiatriske diagnosene som brukes er rimelig tilfeldige. Jeg ville ikke brydd meg så mye om dette, men tatt det opp med legen ved neste konsultasjon.

Tidligere hadde den rapportert inn P99 psykisk lidelse IKA så er jo rart den plutselig rapporterer inn noe annet. Og den er i permisjon så blir vanskelig å spør. 

aa-k-j skrev (56 minutter siden):

Tidligere hadde den rapportert inn P99 psykisk lidelse IKA så er jo rart den plutselig rapporterer inn noe annet. Og den er i permisjon så blir vanskelig å spør. 

Nei, det er ikke så rart. Det går ganske fort i svingene når fastlegen dokumenterer dagens arbeid. Det ligger ingen omfattende diagnostisk vurdering bak, bare et pragmatisk valg av kategori slik at legen får dokumentert konsultasjonen. 

Jeg tror du kaster bort tid og energi når du er så opptatt av å kontrollere helsevesenet. 

Annonse

frosken skrev (29 minutter siden):

Nei, det er ikke så rart. Det går ganske fort i svingene når fastlegen dokumenterer dagens arbeid. Det ligger ingen omfattende diagnostisk vurdering bak, bare et pragmatisk valg av kategori slik at legen får dokumentert konsultasjonen. 

Jeg tror du kaster bort tid og energi når du er så opptatt av å kontrollere helsevesenet. 

Jeg vil ikke kontrollere helsevesenet da jeg bare vil vite årsaken til ting. Hvordan kan jeg vite om min helse om jeg ikke spør? Har og i lengre tid opplevd feil i opplysninger som har fått negative konsekvenser tidligere og vil heller bruke litt tid på å korrigere eventuelle feil enn å risikere flere problemer. 

aa-k-j skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke rart at han etterhvert velger en kode som er mer spesifikk. Men det er rart at han velger P72. Så jeg forstår at du vil spørre om det og få det korrigert. Men det har ingen hast. Han skal vel ikke være i permisjon varig?

kupton skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke rart at han etterhvert velger en kode som er mer spesifikk. Men det er rart at han velger P72. Så jeg forstår at du vil spørre om det og få det korrigert. Men det har ingen hast. Han skal vel ikke være i permisjon varig?

Nei bare til sommeren, men jeg står på venteliste hos en annen fastlege (vil ha en som er nærmere). Kan vikaren rette det?

Endret av aa-k-j
aa-k-j skrev (38 minutter siden):

Nei bare til sommeren, men jeg står på venteliste hos en annen fastlege (vil ha en som er nærmere). Kan vikaren rette det?

Selv om du får ny fastlege før sommeren, kan du jo bare dra innom til den gamle når han er tilbake for å få fikset dette.

stjernestøv
aa-k-j skrev (20 timer siden):

Jeg ba om innsyn i opplysninger hos NPR og ble ganske overrasket over det jeg leste. Fastlegen har ved flere tilfeller rapportert inn at jeg har diagnosen P72 schizofreni ved kontakt og at den har vært i kontakt med spesialisthelsetjenesten og det står ingenting i journalen hos DPS om slik kontakt. Og hadde Har jo aldri vært "påvist" under kontakt med helsevesenet. Verken DPS eller to ulike avtalespesialister (psykolog og psykiater) mener det. Jeg har endel paranoia, men som psykiateren sa så tar jeg avstand fra den. Jeg har mye negative erfaringer med helsepersonell og mye av paranoiaen skyldes det og hadde en fastlege som gjorde såpass mye feil at jeg måtte starte med blanke ark hos ny fastlege og det valget har jeg ikke angret på. Kan en fastlege sette en slik diagnose? Er det mulig å rette i det? Kan den ha vært i kontakt med DPS uten at det vises i journalen og at diagnosen kommer fra de selv om de mener jeg har en annen diagnose i følge de selv og journalen? 

Hva er NPR? 

Tror det hadde stått i kjernejournalen om legen hadde hatt kontakt med dps. Men ta det opp med legen når personen er ferdig med permisjon. 

Annonse

stjernestøv skrev (2 timer siden):

Hva er NPR? 

Tror det hadde stått i kjernejournalen om legen hadde hatt kontakt med dps. Men ta det opp med legen når personen er ferdig med permisjon. 

Nei sånt står ikke i kjernejournalen. Står bare om jeg har besøkt DPS.

kupton skrev (3 timer siden):

Selv om du får ny fastlege før sommeren, kan du jo bare dra innom til den gamle når han er tilbake for å få fikset dette.

Kunne melde fra om feil selv og det har jeg gjort. Like greit å ta det nå, men jeg ser at diagnosen ble rapportert inn samtidig som psykologen og fastlegen hadde pratet sammen 🤔 tror jeg må spør både psykologen og fastlegen om det 🤔 uansett så har jeg meldt inn at det er feil.

Endret av aa-k-j

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...