Gå til innhold

Schizofreni og intelligens

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har vel ingenting med hverandre å gjøre? 

Anonymkode: 27d59...428

Jo, litt. Husk at en gang ble det kalt ungdomssløvsinn. Schizofreni har dessverre en negativ effekt på kognitiv funksjon. Ved å se på tvillinger der den ene har sykdommen, vises en signifikant forskjell i intelligens mellom den friske og den syke tvilling.

AnonymBruker
kupton skrev (7 minutter siden):

Jo, litt. Husk at en gang ble det kalt ungdomssløvsinn. Schizofreni har dessverre en negativ effekt på kognitiv funksjon. Ved å se på tvillinger der den ene har sykdommen, vises en signifikant forskjell i intelligens mellom den friske og den syke tvilling.

Hva er grunnen til at schizofrene får en negativ effekt på kognitiv funksjon? Er det fordi det er så vanlig at man isolerer seg når man har schizofreni? 

Anonymkode: cedcb...8ff

stjernestøv
kupton skrev (12 minutter siden):

Har kognitive evner med skole å gjøre? Jeg gjorde det veldig dårlig på skolen så tror ikke jeg har så høy IQ. Jeg klarte det bare ikke, konsentrasjonen var ikke der og jeg fikk ikke med meg noen ting. Og jeg har alltid vært litt treig på en måte. Bare tenkte dette kunne forklare en hel del. 

Endret av stjernestøv
AnonymBruker
kupton skrev (27 minutter siden):

Er ungdomssløvsinn hebefren schizofreni? Jeg har den paranoide varianten som oppstod sent i livet. Fungerte greit på skolen, selv om det var visse utfordringer. Men har vært normalt intelligent så vidt jeg kan skjønne. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ungdomssløvsinn hebefren schizofreni? Jeg har den paranoide varianten som oppstod sent i livet. Fungerte greit på skolen, selv om det var visse utfordringer. Men har vært normalt intelligent så vidt jeg kan skjønne. 

Ja, det tilsvarer vel hebefreni. Ikke les mitt svar som at personer med schizofreni er lite intelligent. Flere kan være svært intelligente. Men de hadde sannsynligvis vært noe mer intelligente enn de er i dag om de ikke hadde hatt sykdommen.

Annonse

stjernestøv
kupton skrev (1 time siden):

Ja, det tilsvarer vel hebefreni. Ikke les mitt svar som at personer med schizofreni er lite intelligent. Flere kan være svært intelligente. Men de hadde sannsynligvis vært noe mer intelligente enn de er i dag om de ikke hadde hatt sykdommen.

Hvorfor ignorerer du meg? 

Hvor mye mer i iq er det snakk om? 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Har kognitive evner med skole å gjøre? 

Ja, det også.

https://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/psykoselidelser/12.hva-er-en-psykose/symptomer/kognitive-vansker

Kognitive evner er de hjernebaserte ferdighetene vi trenger for å utføre både enkle og komplekse oppgaver, og betegner prosesser som persepsjon, tenkning, læring, problemløsning og oppmerksomhet. Når kognisjon blir vanskelig, kan det gå ut over evnen til å mestre vanlige utfordringer knyttet til jobb, skole og kontakt med andre mennesker.

For ungdom i et utdanningsløp er det særlig viktig å kartlegge og tilpasse skoleh­verdagen til eventuelle kognitive vansker. Uoppdagede kognitive vansker vil kunne medføre en belastning gjennom urealistiske krav fra ­omgivelsene med hensyn til for eksempel skoleprestasjoner. Slike mentale belastninger vil kunne ha en forsterkende effekt på psykoseutvikling. Kartlegging av kognitivt funksjons­nivå kan også være nyttig for å fange opp ressurser og sterke sider.

Anonymkode: e71e0...985

stjernestøv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det også.

https://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/psykoselidelser/12.hva-er-en-psykose/symptomer/kognitive-vansker

Kognitive evner er de hjernebaserte ferdighetene vi trenger for å utføre både enkle og komplekse oppgaver, og betegner prosesser som persepsjon, tenkning, læring, problemløsning og oppmerksomhet. Når kognisjon blir vanskelig, kan det gå ut over evnen til å mestre vanlige utfordringer knyttet til jobb, skole og kontakt med andre mennesker.

For ungdom i et utdanningsløp er det særlig viktig å kartlegge og tilpasse skoleh­verdagen til eventuelle kognitive vansker. Uoppdagede kognitive vansker vil kunne medføre en belastning gjennom urealistiske krav fra ­omgivelsene med hensyn til for eksempel skoleprestasjoner. Slike mentale belastninger vil kunne ha en forsterkende effekt på psykoseutvikling. Kartlegging av kognitivt funksjons­nivå kan også være nyttig for å fange opp ressurser og sterke sider.

Anonymkode: e71e0...985

Ok. Takk for at du svarte på det jeg lurte på :) 

Lærere og foreldre ble bare sint og oppgitt på meg når jeg klarte så lite, jeg prøvde men det gikk ikke så bra. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er grunnen til at schizofrene får en negativ effekt på kognitiv funksjon? Er det fordi det er så vanlig at man isolerer seg når man har schizofreni? 

Hvorfor er det ingen som svarer på dette? 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Schizofreni er en organisk hjernesykdom der flere deler av hjernen er rammet dvs ikke fungerer som de skal. Dette innvirker også på de deler av hjernen som har med kognitive funksjoner å gjøre. Den viktigste faktor som påvirker pasienters funksjon, er ikke graden av positive eller negative symptomer, men graden av kognitiv svekkelse.

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (56 minutter siden):

Schizofreni er en organisk hjernesykdom der flere deler av hjernen er rammet dvs ikke fungerer som de skal. Dette innvirker også på de deler av hjernen som har med kognitive funksjoner å gjøre. Den viktigste faktor som påvirker pasienters funksjon, er ikke graden av positive eller negative symptomer, men graden av kognitiv svekkelse.

Siden det er en organisk hjernesykdom så burde det vel gå ann å se om en faktisk har schizofreni på mr? 

AnonymBruker

Den viktigste faktor som påvirker pasienters funksjon, er ikke graden av positive eller negative symptomer, men graden av kognitiv svekkelse.

Så det vil si at en med schizofreni som har gode kognitive evner ikke vil være så hardt rammet? 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Så det vil si at en med schizofreni som har gode kognitive evner ikke vil være så hardt rammet? 

Korrekt. Prognosen med tanke på å klare f.eks. ADL-funksjoner (klare dagliglivet uten særlig hjelp) er bedre.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden det er en organisk hjernesykdom så burde det vel gå ann å se om en faktisk har schizofreni på mr? 

Nei. Schizofreni er ingen spesifikk sykdom. Det er mer et syndrom med ulike symptomer som tegn på at flere funksjoner i hjernen ikke fungerer helt som de skal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...