Gå til innhold

Sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er deg greit å få sykemelding for psykisk sykdom? Når ting faller litt sammen for meg kjenner jeg at jeg ikke er helt til stede på jobb og ikke klarer å gjøre jobben min slik jeg skal. Ofte tenkt da at en kort sykemelding hadde vært lurt for å få landet litt og stablet meg på bena men terskelen min for å ringe legen, og ikke minst måtte skuffe arbeidsgiveren min er veldig høy. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vet jeg egentlig ikke. Jeg pushet meg helt til jeg knakk heeelt sammen, og har ikke klart å komme meg i jobb igjen siden. 

Tenker det er lurt å få hjelp og time out til å bygge seg opp før en blir såpass nedbrutt. At det kan forebygge at en faller ordentlig ut? 

Det at du starter denne tråden og lurer på dette sier meg at du kanskje burde tørre å ta den telefonen til legen. Fordi du merker at nå må du gjøre noe framfor å fortsette på samme måten. 

Så kan du etter en kort 100% sykemelding for eksempel jobbe 50% og være sykemeldt 50% en periode, for så å gradvis øke på igjen? Har lest noe om at å være sykemeldt 100% over så så lenge (3 måneder?) gir en betydelig risiko for å falle helt ut. Så en mellomting er kanskje det beste hvis det er mulig?

AnonymBruker
Skrevet
MiaMaia skrev (25 minutter siden):

Når er deg greit å få sykemelding for psykisk sykdom? Når ting faller litt sammen for meg kjenner jeg at jeg ikke er helt til stede på jobb og ikke klarer å gjøre jobben min slik jeg skal. Ofte tenkt da at en kort sykemelding hadde vært lurt for å få landet litt og stablet meg på bena men terskelen min for å ringe legen, og ikke minst måtte skuffe arbeidsgiveren min er veldig høy. 

Når du er så syk at du ikke klarer livet ellers heller. 

Å sykemelde seg hos legen, for så å dra ut på konserter, ut på byen eller henge med venner flere ganger i uken blir litt rart for er man så syk at man ikke klarer å jobbe så er man for syk for sånt også. Hvis sykheten din kun påvirker jobben og ikke dagliglivet så er du bare lat. 

Anonymkode: 154cb...d29

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Å sykemelde seg hos legen, for så å dra ut på konserter, ut på byen eller henge med venner flere ganger i uken blir litt rart for er man så syk at man ikke klarer å jobbe så er man for syk for sånt også. Hvis sykheten din kun påvirker jobben og ikke dagliglivet så er du bare lat. 

Du viser liten innsikt. Håper ikke ts eller andre tar til seg det du skriver.

En jeg kjente godt ble sykemeldt av legen og vedkommende fikk streng beskjed om og ikke sitte mye inne, men være ute (gjerne trene også)  Gjøre ting som ga påfyll. Det var veien å gå for å bli frisk(ere)  

Skrevet
Glitter skrev (3 timer siden):

Det vet jeg egentlig ikke. Jeg pushet meg helt til jeg knakk heeelt sammen, og har ikke klart å komme meg i jobb igjen siden. 

Tenker det er lurt å få hjelp og time out til å bygge seg opp før en blir såpass nedbrutt. At det kan forebygge at en faller ordentlig ut? 

Det at du starter denne tråden og lurer på dette sier meg at du kanskje burde tørre å ta den telefonen til legen. Fordi du merker at nå må du gjøre noe framfor å fortsette på samme måten. 

Så kan du etter en kort 100% sykemelding for eksempel jobbe 50% og være sykemeldt 50% en periode, for så å gradvis øke på igjen? Har lest noe om at å være sykemeldt 100% over så så lenge (3 måneder?) gir en betydelig risiko for å falle helt ut. Så en mellomting er kanskje det beste hvis det er mulig?

Ja en mellomting tror jeg også er lurt. Var langtidssykemeldt for noen år siden, det var utrolig vanskelig å jobbe seg opp igjen til å jobbe fullt igjen. 

Jeg tror der er det jeg sliter med, at jeg venter FOR lenge før jeg tar den telefonen. 🤪

Skrevet
MiaMaia skrev (8 timer siden):

Ja en mellomting tror jeg også er lurt. Var langtidssykemeldt for noen år siden, det var utrolig vanskelig å jobbe seg opp igjen til å jobbe fullt igjen. 

Jeg tror der er det jeg sliter med, at jeg venter FOR lenge før jeg tar den telefonen. 🤪

Ja det er ikke lett det. Statistikken er ikke så oppløftende når det gjelder langtidssykemelding og å komme seg ut i jobb igjen. 

Da kan du prøve å ta den tidligere denne gangen? :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er helt enig med den siste setningen din, men den henger ikke sammen med den foran. Jeg har blitt sykemeldt gang på gang pga psykisk lidelser og nettopp fått beskjed om å bruke den energien jeg nå sparer fra å jobbe til å gjøre ting som gir meg energi, som å være med venner, dra på arrangementer, gå tur med hundene i skogen i mange timer, dra på kino o.l.

Anonymkode: 31a38...d5d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...