Gå til innhold

Min beste, og samtidig verste tur på jobbreise. -kupton

Anbefalte innlegg

Etter lengre tids sykdom med panikk-angst og depresjon, har eg nå komt hjem igjen etter jobbreisen. Føler nå en stor mestringsfølelse, for å i det hele tatt ha klart å reist. Har reist gjennom snøstorm, stengte flyplasser, og full-bookede hotel. Dukket opp mangen uforsette ting, som eg egentlig reagerte helt greit på.

Har nå stått på Zoloft en stund, og vært hos psykolog. Det værste var når eg reiste, da kjente eg angst for angsten, og måtte stoppe opp flere ganger. Eg måtte tvinge meg selv til å sette meg på flyet for å reise (det som skjer det skjer) hadde også med meg bytte-klær, da eg får voldsomme svettetokter når panikk-angsten begynner. 

Er dette starten på noe bra? Eg fikk jo småtendenser til panikk-angst, men eg klarte å tenke rasjonellt, eg klarte faktisk å akseptere, merkelig å beskrive, men det er akkuratt som eg ''bremser'' tankene. Er det andre som har vært borti lignende?

Kupton; Høres dette ut som et godt eksempel på et ssri som fungerer, hvor lenge anbefaler du eg går på dette? Eg merker også enda på meg selv, at eg tåler mindre stress, en eg gjorde før, er dette også normalt etter å ha møtt veggen?

Fortsetter under...

Duken skrev (9 timer siden):

Kupton; Høres dette ut som et godt eksempel på et ssri som fungerer, hvor lenge anbefaler du eg går på dette? Eg merker også enda på meg selv, at eg tåler mindre stress, en eg gjorde før, er dette også normalt etter å ha møtt veggen?

Når en mottar to ulike behandlinger samtidig for samme tilstand, er det vanskelig/umulig å si hvilken av dem som virker og i hvor stor grad. Jeg vil tro at det både er medisinene og psykologbehandlingen som er virksom her.

Hvor lenge: I det minste mer enn et år. Ved evt avslutning skal nedtrappingen være svært langsom.

Ja, det er vanlig å tåle mindre stress. Du er jo så vidt over toppen. Kanskje kan du vurdere nedtrapping når du har hatt vanlig motstandskraft mot stress i mer enn et år.

kupton skrev (På 16.4.2021 den 8.30):

Når en mottar to ulike behandlinger samtidig for samme tilstand, er det vanskelig/umulig å si hvilken av dem som virker og i hvor stor grad. Jeg vil tro at det både er medisinene og psykologbehandlingen som er virksom her.

Hvor lenge: I det minste mer enn et år. Ved evt avslutning skal nedtrappingen være svært langsom.

Ja, det er vanlig å tåle mindre stress. Du er jo så vidt over toppen. Kanskje kan du vurdere nedtrapping når du har hatt vanlig motstandskraft mot stress i mer enn et år.

Hvordan er dine tanker rundt høgere dosejustering. Eg føler jo eg har kontroll nå, med rasjonell og fornuftig tenking. Men sliter jo litt med angst for angsten.. Hvordan har kostholdet og si for angst, grunnen til eg spør om det er at eg har kort ”angst-lunte” hver gang det er lenge siden eg har spist.

• 1 måned senere...
kupton skrev (På 17.4.2021 den 22.12):

Angst for angsten er lite påvirkbar med medisiner. Det er en sak for psykoterapien.

Når det gjelder maten, sier det seg selv at du må spise litt oftere.

Da har eg reist på jobb igjen Kupton, og det har vært 2 rare dager nå i forkant av reisen, med svettetokter og angst. Gråt også i går (første gang på lenge) da eg aldri tror eg vil bli frisk. Det gikk over. Samme skjedde på flyet under reisen i dag, angsten kom plutselig, kun svettetokter og frykt. Det varte en liten stund så forsvant den igjen. De siste ukene har vært utrolig bra, nå føler eg litt at eg har havnet tilbake til start igjen. Anfallene ble ikke ekstreme, og eg viste hele tiden hva det var ( kanskje en ikke skal kalle det fullverdige anfall) ?

Går på sertralin enda, samme dose. Tror du det med din erfaring er noe mer og hente ved dosejustering? 

Må eg forvente at angsten selv vil være og murhe litt selv om eg går i terapi og medisiner?

kan eg ha oppnådd toleranse for sertralin og at det ikke funker mer??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...