Gå til innhold

Hvor syk for å regnes som ikke samtykkekompetent?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du blitt erklært ikke samtykkekompetent før? 

Anonymkode: 456e1...78c

Nei aldri, jeg er alltid samtykkekompetent. Bare tenker at man må være virkelig "ute" om man ikke er det. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja men hvor syk liksom? Erfaringer? 

Har du lest linkene?   

Det går ikke på sykdomsgrad. Det går på evnen til å forstå sin egen helsetilstand og forstå konsekvensen av de valg en tar.

AnonymBruker
kupton skrev (30 minutter siden):

Har du lest linkene?   

Det går ikke på sykdomsgrad. Det går på evnen til å forstå sin egen helsetilstand og forstå konsekvensen av de valg en tar.

Må en være psykisk utviklingshemmet for å ikke forstå sin egen helsetilstand og konsekvensene av valgene sine? 

Gjest Anonym 2

Da de mente at jeg hadde psykose,  noe jeg egentlig ikke helt vet om jeg hadde egentlig,  da var visst ikke jeg samtykkekompetent. Jeg leser på helsenorge nå at legen min ikke syns jeg er psykotisk nå og at jeg er samtykkekompetent. Så det kan være bare midlertidig. 

Endret av Anonym 2
stjernestøv
Anonym 2 skrev (11 minutter siden):

Da de mente at jeg hadde psykose,  noe jeg egentlig ikke helt vet om jeg hadde egentlig,  da var visst ikke jeg samtykkekompetent. Jeg leser på helsenorge nå at legen min ikke syns jeg er psykotisk nå og at jeg er samtykkekompetent. Så det kan være bare midlertidig. 

Min gamle psykiater skrev en gang at de måtte finne ut om jeg hadde samtykkekompetanse, jeg fikk hetta og tok det opp med sykepleieren. "Nei nei det skal du ikke tenke på" sa han, og han skriver stadig at jeg er samtykkekompetent. Så tror det er sykepleieren som avgjør det. 

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (15 minutter siden):

Hva var det du ikke var samtykkekompetent til? 

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva var det du ikke var samtykkekompetent til? 

Jeg var under tvungen psykisk helsevern. Da er man ikke samtykkekompetent. Nå er jeg frivillig. Nå er jeg samtykkekompetent. Så det er ikke for resten av livet liksom. 

Endret av Anonym 2

Annonse

Gjest Anonym 2
Anonym 2 skrev (24 minutter siden):

Jeg var under tvungen psykisk helsevern. Da er man ikke samtykkekompetent. Nå er jeg frivillig. Nå er jeg samtykkekompetent. Så det er ikke for resten av livet liksom. 

Jeg var vel ikke samtykkekompetent til å bestemme selv om jeg ville medisineres eller ikke.

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (31 minutter siden):

Skjønner man ikke er samtykkekompetent når man blir tvangsinnlagt, men jeg tenkte mer på sånn generelt. Å være ikke samtykkekompetent mens man er hjemme hos seg selv. Mens man bare går poliklinisk f. Eks. 

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skjønner man ikke er samtykkekompetent når man blir tvangsinnlagt, men jeg tenkte mer på sånn generelt. Å være ikke samtykkekompetent mens man er hjemme hos seg selv. Mens man bare går poliklinisk f. Eks. 

Jeg vet egentlig ikke helt hva samtykkekompetent betyr. Men det kan være midlertidig. Noen er jo under tvungen psykisk helsevern,  selv om de bare går poliklinisk. Da er de ikke samtykkekompetent. 

stjernestøv
Marye skrev (1 time siden):

De sier at man ikke er samtykkekompetent når man legges inn på tvang, og så når man skrives ut har man igjenvunnet sin samtykkekompanse

er min erfaring 

Men fact kan ikke tvangsinnlegge folk vel? Sykepleieren sa til meg en gang hvis jeg satt med sølvhatt i en krok måtte de kontakte lege for å vurdere meg, så det må vel en lege utenom dem til? 

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Men fact kan ikke tvangsinnlegge folk vel? Sykepleieren sa til meg en gang hvis jeg satt med sølvhatt i en krok måtte de kontakte lege for å vurdere meg, så det må vel en lege utenom dem til? 

Fact har aldri tvangsinnlagt meg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...