Gå til innhold

CYP-testing og betydning for dosering av antidepressiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Interessant. Jeg har CYP2C9, så hos meg brytes jo enkelte legemidler mer langsomt ned, men hvis jeg ikke husker feil så har min sønn CYP2D6, så det får meg jo til å lure på om han bryter ned Concerta som han står på, raskere enn normalt. Må sjekke det der opp. Tror i hvert fall det gikk på opiater, men husker ikke om det var langsomt eller rask nedbrytning. Er så lenge siden jeg satt meg inn i typen han har. 

I min familie er det mange som har slike CYP-varianter. Er dette arvelig?

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Finner man ut hvilken CYP man har via blodprøver fra fastlegen?

Anonymkode: ae5d0...450

Ja, men man må be spesifikt om det. Er ikke en del av standard testing. Hos meg og min sønn var det fordi det ble oppdaget hos andre i familien.

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Ja, men man må be spesifikt om det. Er ikke en del av standard testing. Hos meg og min sønn var det fordi det ble oppdaget hos andre i familien.

Jeg er spent på hva de finner hos meg for jeg reagerer sterkt på medisiner.

Anonymkode: ae5d0...450

Annonse

FjellOgDalar

Betydelig nedsatt CYP2D6 her. Det medfører bl.a. at kodein og tramadol ikke blir omdannet til hhv. morfin og 0-desmetyltramadol - noe som i sin tur medfører at den ønskede effekten uteblir. Dermed blir det å ta Paralgin Forte det samme som å ta vanlig Paracet hva angår effekt. Det kan og være behov for å redusere doser av div legemidler, og ikke for mange på en gang. 

Det er veldig bra at det blir økt oppmerksomhet på dette, for det ser ikke ut til å være helt uvanlig. 

FjellOgDalar skrev (På 22.4.2021 den 15.20):

Betydelig nedsatt CYP2D6 her. Det medfører bl.a. at kodein og tramadol ikke blir omdannet til hhv. morfin og 0-desmetyltramadol - noe som i sin tur medfører at den ønskede effekten uteblir. Dermed blir det å ta Paralgin Forte det samme som å ta vanlig Paracet hva angår effekt. Det kan og være behov for å redusere doser av div legemidler, og ikke for mange på en gang. 

Det er veldig bra at det blir økt oppmerksomhet på dette, for det ser ikke ut til å være helt uvanlig. 

Jeg har visst lenge at jeg ikke har hatt effekt av Paralgin Forte, men visste ikke at dette også da kunne ha innvirkning på Tramadol? Selv forsøker jeg å bruke Nobligan Retard 150 mg samt Paracet ved behov på natten som et "mildere" alternativ til OxyContin, men blir litt fortvilet da jeg våkner etter 2-3 timer når effekten av dagens dose med OxyContin og ev. korttidsvirkende smertestillende Ketorax utgår. Jeg har frem til nå tenkt at det er min egen "placebo" som innbiller meg at det er et mildere smertelindrende medikament, men det ender jo oftest med at jeg sover svært dårlig og begyner heller dagen tidlig (slik som nå etter 3 timers søvn). Jeg vurderer nå å spørre legen om å få ta en CYP-test dersom han kjenner til farmakogenetikken rundt CYP-testing. Det ville jo ev. bidra til å forstå mer av medisinbruken min, både smertestillende og annen. Jeg husker jo at de justerte opp Seroquel-dosen til 1200 mg i da de så ut ifra blodprøvene at serumkonsentrasjonen at nivået ikke var tilstrekkelig høyt på 800 mg.

Andre artikler som omhandler CYP-testing i Dagens medisin, anbefaler jo ikke en generell testing av pasienter for dette CYP-enzymet fordi en del leger ennå ikke innehar nødvendig kompetanse - dette kan jeg lese på denne lenken om å genteste pasientene:

"Hun advarer imidlertid mot å ha en urealistisk forventing om at en CYP-test er løsningen på «alt».
– Skreddersydd behandling kan ikke styres etter én variabel. Det er i så fall å overselge det litt. Men for pasientgrupper som vil bruke medisiner store deler av livet sitt, kan man med denne testen ofte unngå så mye prøving og feiling og komme i forkant av bivirkningene."

Vil si takk til @kupton som delte denne artikkelen. Jeg leste den riktignok selv på Dagens Medisin nå i kveld og kom på at jeg hadde sett  overskriften på Psykiatriforumet og gikk derfor nå inn på tråden for å se hva som ble skrevet :) Om TS har noen innspill på om det kan være hensiktsmessig å ta en CYP-test i mitt tilfelle ut ifra det jeg har delt, hadde det føltes litt enklere/tryggere å ta en beslutning om jeg ønsker å etterspørre en slik test. Jeg vil ikke bruke unødige ressurser av helsevesenet - hjelpeapparatet har nok kostnader og brukt nok ressurser på meg som det er ;) 

God natt videre - jeg lusker tilbake til artikler og podcaster o.l. som jeg forsøker å forbeholde på nattestid eller i sengen :) 

AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 16.00):

Om man har en form for CYP som gjør at man bryter ned medikamentet raskere eller langsommere vil man da kunne se det ved at serumspeil blir lavere eller høyere enn normalen?

Anonymkode: c5279...c2f

Ja, det vises på serumspeil/konsentrasjon. Hurtige nedbrytere får lavere konsentrasjon (og oftest lavere effekt), og langsomme nedbrytere får høyere konsentrasjon (og oftest mer bivirkninger).

Eva Sofie skrev (6 timer siden):

Om TS har noen innspill på om det kan være hensiktsmessig å ta en CYP-test i mitt tilfelle ut ifra det jeg har delt, hadde det føltes litt enklere/tryggere å ta en beslutning om jeg ønsker å etterspørre en slik test.

Ja, jeg synes det er klar indikasjon for en slik test hos deg.

FjellOgDalar
Eva Sofie skrev (På 25.4.2021 den 2.21):

Jeg har visst lenge at jeg ikke har hatt effekt av Paralgin Forte, men visste ikke at dette også da kunne ha innvirkning på Tramadol? Selv forsøker jeg å bruke Nobligan Retard 150 mg samt Paracet ved behov på natten som et "mildere" alternativ til OxyContin, men blir litt fortvilet da jeg våkner etter 2-3 timer når effekten av dagens dose med OxyContin og ev. korttidsvirkende smertestillende Ketorax utgår. Jeg har frem til nå tenkt at det er min egen "placebo" som innbiller meg at det er et mildere smertelindrende medikament, men det ender jo oftest med at jeg sover svært dårlig og begyner heller dagen tidlig (slik som nå etter 3 timers søvn). Jeg vurderer nå å spørre legen om å få ta en CYP-test dersom han kjenner til farmakogenetikken rundt CYP-testing. Det ville jo ev. bidra til å forstå mer av medisinbruken min, både smertestillende og annen. Jeg husker jo at de justerte opp Seroquel-dosen til 1200 mg i da de så ut ifra blodprøvene at serumkonsentrasjonen at nivået ikke var tilstrekkelig høyt på 800 mg.

Andre artikler som omhandler CYP-testing i Dagens medisin, anbefaler jo ikke en generell testing av pasienter for dette CYP-enzymet fordi en del leger ennå ikke innehar nødvendig kompetanse - dette kan jeg lese på denne lenken om å genteste pasientene:

"Hun advarer imidlertid mot å ha en urealistisk forventing om at en CYP-test er løsningen på «alt».
– Skreddersydd behandling kan ikke styres etter én variabel. Det er i så fall å overselge det litt. Men for pasientgrupper som vil bruke medisiner store deler av livet sitt, kan man med denne testen ofte unngå så mye prøving og feiling og komme i forkant av bivirkningene."

Vil si takk til @kupton som delte denne artikkelen. Jeg leste den riktignok selv på Dagens Medisin nå i kveld og kom på at jeg hadde sett  overskriften på Psykiatriforumet og gikk derfor nå inn på tråden for å se hva som ble skrevet :) Om TS har noen innspill på om det kan være hensiktsmessig å ta en CYP-test i mitt tilfelle ut ifra det jeg har delt, hadde det føltes litt enklere/tryggere å ta en beslutning om jeg ønsker å etterspørre en slik test. Jeg vil ikke bruke unødige ressurser av helsevesenet - hjelpeapparatet har nok kostnader og brukt nok ressurser på meg som det er ;) 

God natt videre - jeg lusker tilbake til artikler og podcaster o.l. som jeg forsøker å forbeholde på nattestid eller i sengen :) 

Det er overhode ikke unødvendig utnyttelse av ressurser å be om en slik test i ditt tilfelle. Det er jo helt avgjørende for deg og din livskvalitet å få både trygg og riktig smertebehandling. Kodein og tramadol er såkalte prodrugs, som ikke er virksomme før de blir omdannet i leveren. Jeg er glad jeg fikk tatt denne testen, slik at sjansen for terapisvikt eller uønskede bivirkninger blir tatt i betraktning. Jeg fikk for mange år siden en smertefull skade i skulderen, hvor på legen skrev ut Paralgin F. Den hadde null effekt, så han skrev ut Nobligan i stedet. Da det heller ikke virket, klødde legen seg i hodet og så rart på meg. Jeg beit tenne sammen, og holdt ut til skulderen ble bra. Følte meg som en idiot som sikkert kunne blitt oppfattet som potensiell misbruker rundt om kring. Jeg lot det hele ligge i mange år, før min nåværende fastlege fikk mistanke etter at mange psykofarmaka har hatt mer bivirkning enn virkning hos meg. Siden jeg hadde lest om dette med prodrugs, fortalte jeg dette og da rekvirerte hun test uten å mukke. Det er jeg veldig glad for. Både fordi det bekreftet at den manglende effekten jeg hadde opplevd var helt reell, og fordi vi nå er i stand til å ta forholdsregler ved bruk av medisiner som metaboliseres over CYP2D6. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...