Gå til innhold

ISW, Ekstrasystolene gjør med så redd ​😞​

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt noen perioder med ekstrasystoler i løpet av de siste fem årene. Nå er jeg 30. Jeg har spurt deg om ekstrasystoler før, og du har hjulpet meg mye. Akkurat nå er jeg litt fortvilet, derfor henvender jeg meg til deg igjen. Håper det er greit.

Det er en stund siden sist. Jeg har sjekket det hos lege for noen år siden, fikk vite at det var VES, men ikke farlig. Legen hadde visst det samme. Det beste er å "drite i det", og jeg prøver å gjøre det. Vanligvis kommer bare et og annet ekstrasalg med veldig sjeldent mellomrom, og da kan jeg fint overse det. I blant kommer det hyppigere, som nå. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig blir verre? Når det kjennes som om jeg får flere på rad, blir jeg så redd. Da bare legger jeg meg ned på gulvet og puster dypt og rolig, og det gir seg etter hvert. Hvis jeg reiser meg for raskt, kommer det tilbake og jeg må vente litt til. De to siste dagene har jeg hatt noen runder ekstrasalg flere ganger om dagen. Enten jeg sitter i ro eller er er ute og går. Dette er litt for mye for meg. Jeg får angst for at ekstraslagene skal gli over i en alvorlig arytmi. 

En "runde" med ekstrasystoler varer for meg i noen minutter. Som regel er det noen vanlige slag i mellom hvert ekstraslag. Noen ekstraslag føles som om de kommer rett etter hverandre. Det gjør det vanskelig for meg å holde meg sterk mentalt. Jeg blir så sliten og frynsete av det. 

Jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre? Trenger jeg mineraler, eller må jeg spise noe spesielt? Burde jeg ta kosttilskudd? Burde jeg slappe av - jeg føler meg veldig sliten. Er det noen teorier om hvorfor man får flere ekstrasystoler i perioder? 

Er helt skjelven av angst og klarer ikke å slappe av, så jeg håpte kanskje det kunne hjelpe å "snakke" med deg. 

Anonymkode: fc2b9...5e9

Fortsetter under...

Hei!

Når du fortsatt er så plaget med ekstraslag som du er, så ville jeg gjort noe medikamentelt med det. En liten dose betablokker (enten som depottablett for fast bruk eller vanlig tablett ved behov) gjør underverker for stressutløste ekstraslag og har omtrent ingen bivirkninger. Skjønner at det er tøft når du skjønner at det er ufarlig men angstreaksjonen kommer likevel. 

AnonymBruker
ISW skrev (10 minutter siden):

Hei!

Når du fortsatt er så plaget med ekstraslag som du er, så ville jeg gjort noe medikamentelt med det. En liten dose betablokker (enten som depottablett for fast bruk eller vanlig tablett ved behov) gjør underverker for stressutløste ekstraslag og har omtrent ingen bivirkninger. Skjønner at det er tøft når du skjønner at det er ufarlig men angstreaksjonen kommer likevel. 

Takk for tipset. Jeg skal lese litt om betablokker, og se om jeg tør å spørre legen om det. Bruker du det selv?

AnonymBruker

Forresten. Det er kanskje litt vanskelig å svare på, men jeg sjekket nettopp pulsen min, og den lå på 55 slag på et minutt nå. Kan folk med lavere puls være mer utsatt for ekstrasalg? Og evt. være mer utsatt for det hvis de er nevrotiske typer? Er det noe som kan virke logisk? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forresten. Det er kanskje litt vanskelig å svare på, men jeg sjekket nettopp pulsen min, og den lå på 55 slag på et minutt nå. Kan folk med lavere puls være mer utsatt for ekstrasalg? Og evt. være mer utsatt for det hvis de er nevrotiske typer? Er det noe som kan virke logisk? 

Det er ganske vanlig at ekstraslag kommer når man er stresset men har lav puls. Det skjer typisk når man har mye noradrenalin i blodet. Ikke nødvendigvis det akutte adrenalinstresset som øker pulsen men den mer gnagende uroen. 

AnonymBruker
ISW skrev (31 minutter siden):

Det er ganske vanlig at ekstraslag kommer når man er stresset men har lav puls. Det skjer typisk når man har mye noradrenalin i blodet. Ikke nødvendigvis det akutte adrenalinstresset som øker pulsen men den mer gnagende uroen. 

Okei. Setter veldig pris på at du tar deg tid til å svare 😉

Annonse

FjellOgDalar

Anbefaler deg å sjekke ut kanalen York Cardialogy på YouTube. Her har en engelsk kardiolog mange informative, lærerike videoer om temaet. (ves omtales gjerne som pvc på engelsk, premature ventricular contractions)

Jeg har også en del VES i stressperioder, og har god effekt av en liten dose betablokker (Metoprolol i vanlig formulering - ikke depot) som behovsmedisin ved mye ubehag.  

AnonymBruker
FjellOgDalar skrev (23 timer siden):

Anbefaler deg å sjekke ut kanalen York Cardialogy på YouTube. Her har en engelsk kardiolog mange informative, lærerike videoer om temaet. (ves omtales gjerne som pvc på engelsk, premature ventricular contractions)

Jeg har også en del VES i stressperioder, og har god effekt av en liten dose betablokker (Metoprolol i vanlig formulering - ikke depot) som behovsmedisin ved mye ubehag.  

Jeg digger YT, og jeg skal sjekke ut kanalen du anbefalte. Takk for tipset! 😊

FjellOgDalar
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg digger YT, og jeg skal sjekke ut kanalen du anbefalte. Takk for tipset! 😊

Bare hyggelig, YT kan være gull for så mangt. Håper det kan være til hjelp for deg, det er jo ikke noe kjekt å ha det slik. Sånt har lett for å ende i en vond sirkel der stress/angst rundt ekstrasystolene   forverrer dem. 

Endret av FjellOgDalar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...