Gå til innhold

Føler du at du har god selvinnsikt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

i det som feiler deg/plager deg? Jeg synes det kan variere hvor god selvinnsikt jeg har, spesielt mtp varighet av symptomer. Hvis jeg har hatt det fint en dag eller to, kan jeg tro at jeg har hatt det sånn lenge og endelig er blitt frisk. Likedan hvis jeg er deppa en dag, så kan jeg tro at jeg har vært sånn lenge og aldri vil bli bedre. Hvorfor er det sånn? Jeg tok meg i det nå nettopp i tråden om "stemningstermometer". Da skrev jeg først at jeg var stabil for tida, antakelig på bakgrunn av at jeg nå har hatt et par greie dager, men måtte stryke det ut igjen fordi jeg kom til å tenke på at jeg faktisk var litt nede på mandag denne uka. Rare greier. 

Hva med deg? 

Anonymkode: b29a1...a5b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460659-f%C3%B8ler-du-at-du-har-god-selvinnsikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg fikk alltid høre av tidligere behandler at jeg hadde god selvinnsikt, men jeg har ingen som helst selvinnsikt i en spesiell ting og det er skremmende å tenke på. Innimellom tenker jeg at jeg er og blir syk resten av livet mens andre ganger tror jeg at jeg aldri har vært veldig syk og at jeg bare har vært igjennom en liten reise men at jeg er bra igjen nå. Det stemmer absolutt ikke og jeg forstår bare ikke at en behandler mente at jeg hadde god selvinnsikt!

Anonymkode: b87f5...b8c

Jeg får høre at jeg har god selvinnsikt og god refleksjonsevne, men at når jeg bare går med alt av tanker og følelser inni meg så sliter jeg med å se det ulogiske i måten jeg tenker på. Det kan jeg skjønne selv når jeg forteller noe om det til behandler. Men det går mer på hvordan jeg forholder meg til livet her og nå, katastrofetanker og impulser. Når det gjelder å reflektere rundt min egen situasjon, min fortid og slikt, så har jeg fått veldig god innsikt gjennom behandling over tid. Når jeg får voldsomme "anfall" av stormende følelser så kan selvinnsikten forsvinne veldig. Da lar behandler meg få ut alt sammen, mens hun svarer meg litt her og der, men hun vet at i den tilstanden er det ikke så mye vits i å prøve å nå inn til fornuften min, men neste dag kan vi prate om det for da et jeg mer på plass og innenfor toleransevinduet igjen. 

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

i det som feiler deg/plager deg? Jeg synes det kan variere hvor god selvinnsikt jeg har, spesielt mtp varighet av symptomer. Hvis jeg har hatt det fint en dag eller to, kan jeg tro at jeg har hatt det sånn lenge og endelig er blitt frisk. Likedan hvis jeg er deppa en dag, så kan jeg tro at jeg har vært sånn lenge og aldri vil bli bedre. Hvorfor er det sånn? Jeg tok meg i det nå nettopp i tråden om "stemningstermometer". Da skrev jeg først at jeg var stabil for tida, antakelig på bakgrunn av at jeg nå har hatt et par greie dager, men måtte stryke det ut igjen fordi jeg kom til å tenke på at jeg faktisk var litt nede på mandag denne uka. Rare greier. 

Hva med deg? 

Svaret blir nok litt preget av hva man tenker på i øyeblikket, ja.

Jeg tror jeg har ganske god selvinnsikt, men jeg har sikkert med enkelte blinde flekker.

Endret av Grendel

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jobber i psykiatrien. Har aldri møtt en pasient som tross alvorlige og langvarige lidelser eller sykdommer IKKE opplever å ha god selvinnsikt ;) 

Anonymkode: 1d922...e26

Er det ironisk ment iom den valgte emojien?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jøss, hvordan får du det jeg skrev til å være ironi grunnet en smiley?

Fordi påstanden i seg selv var utrolig, og tenkte at du derfor ville vise at du tullet med den smileyen. For hvis du ikke tuller lurer jeg jo på hva slags jobb innen "psykiatrien" du har til daglig. Det er jo mange typer jobber der, men hvis du er en som har tett pasientkontakt virker det rart om du aldri har truffet en pasient uten selvinnsikt. 

Minner om at det var dette du skrev:

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jobber i psykiatrien. Har aldri møtt en pasient som tross alvorlige og langvarige lidelser eller sykdommer IKKE opplever å ha god selvinnsikt ;) 

Det sier seg f.eks selv at alvorlig psykotiske pasienter ikke har selvinnsikt. Men igjen, tror du tuller. Gidder derfor ikke å føre noen videre samtale/diskusjon rundt dette. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser nå at dette kan forståes på en annen måte enn jeg først gjorde. Det du egentlig sier her er vel at du aldri har møtt noen pasienter (tross alvorlig og langvarig lidelse) som selv ikke har opplevd å ha god selvinnsikt. Det forandrer jo hele saken for meg nå 😉

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser nå at dette kan forståes på en annen måte enn jeg først gjorde. Det du egentlig sier her er vel at du aldri har møtt noen pasienter (tross alvorlig og langvarig lidelse) som selv ikke har opplevd å ha god selvinnsikt. Det forandrer jo hele saken for meg nå 😉

Velkommen til mål :) Jeg kan kanskje heller si det slik: de aller fleste mennesker med psykiske lidelser (tror ikke det er spesielt relatert til kun psykisk sykdom, det blir spesielt godt synlig ved psykiske lidelser) opplever å ha ganske god selvinnsikt. (Noe som ikke alltid stemmer...).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...