Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

aa-k-j skrev (2 minutter siden):

Ok det visste jeg ikke. Bra det fungerer for deg og takk for tipset. Skal forsøke om jeg får rastløse bein igjen 🙂

Paralgin forte og tramadol hjelper også. Må veksle litt for i blant har man ikke like god virkning. Men stort sett 

Marye skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor orfiril er førstevalg fremfor litium når du trenger medisin både opp og ned. 
jeg fikk orfiril da jeg var innlagt med mani, den gjorde at jeg tisset i senga. 

Oi og jeg som sliter med irritabel blære da 🙄 ja får vel bare se hvordan det går med orfiril. Får kjøpe meg bleier om det skjer 😅

stjernestøv
aa-k-j skrev (2 minutter siden):

Oi og jeg som sliter med irritabel blære da 🙄 ja får vel bare se hvordan det går med orfiril. Får kjøpe meg bleier om det skjer 😅

Jeg sliter med å tisse på meg om nettene av flere medisiner, sykepleieren sa "De har bleier på blå resept". Syns det var litt nedverdigende jeg.

Annonse

AnonymBruker
aa-k-j skrev (2 timer siden):

Har nylig blitt diagnostisert med bipolar og ved oppfølgingstime hos psykiateren får jeg vite at det er type 2 og psykiateren bare ble enda mer sikker på diagnosen etter samtalen. Har kun en oppfølgingstime hos den i mai for å følge opp medisiner (orfiril) jeg er i oppstart av. Går fra før hos psykolog for behandling av depresjoner og angst i forbindelse med traumer og psykiateren vil jeg skal ha videre oppfølging fra psykologen om bipolar også, men får bare time ca en gang i måneden og behandlingen går hovedsakelig ut på å gå turer. Problemet er at jeg merker liten effekt av turene nå. Er mye trøtt og sliten, gråter lettere, får lettere angst og gåturer skulle hjelpe i følge psykologen. Burde jeg fått annen, bedre eller hyppigere oppfølging? Bruker litt seroquel for søvn som og har mindre effekt nå. Jeg er noe ukjent med bipolar grunnet ganske sen diagnostisering og håper noen kan komme med hva de har erfart fungerer og hvilken oppfølging som er mest vanlig/effektiv? Bruker ingenting for bipolar depresjon da jeg ikke tåler lamictal så godt. Jeg vil bare ha det bedre.

Høres fornuftig ut med månedlig oppfølgning hos psykolog i tillegg til at fastlegen følger opp medisinbruk.  Bipolar behandles jo primært medikamentelt. 

Anonymkode: 00378...988

Jeg bruker både lamictal og litium. Er stortsett deprimert hele tiden og det er ikke så lett å bli kvitt den. Før jeg begynte på lamictal og litium så var jeg også hypoman, men det er nesten helt borte nå. I tillegg til lamictal og litium har jeg prøvd wellbutrin og seroquel. Wellbutrin og seroquel sluttet jeg ganske fort med siden jeg fikk bivirkninger som ikke var til å leve med. 

For meg hjelper det å ha en stabil døgnrytme, ha faste rutiner, gå ut i frisk luft, gjøre ting jeg liker og ikke liker. En annen ting som er viktig er å vite og kjenne seg selv slik at man vet når man er på tur opp (hypomani/mani) eller ned (depresjon), men så må man ikke glemme hva som er "normalen". Det er også fint å kunne regulere seg selv i disse periodene.  Jeg merker veldig godt når jeg er på tur opp for jeg har nesten ikke behov for å sove, sover bare ca. 3 timer hver dag. Klarer å stoppe disse periodene rimelig kjapt med sovemedisin.

Fionys skrev (52 minutter siden):

Jeg bruker både lamictal og litium. Er stortsett deprimert hele tiden og det er ikke så lett å bli kvitt den. Før jeg begynte på lamictal og litium så var jeg også hypoman, men det er nesten helt borte nå. I tillegg til lamictal og litium har jeg prøvd wellbutrin og seroquel. Wellbutrin og seroquel sluttet jeg ganske fort med siden jeg fikk bivirkninger som ikke var til å leve med. 

For meg hjelper det å ha en stabil døgnrytme, ha faste rutiner, gå ut i frisk luft, gjøre ting jeg liker og ikke liker. En annen ting som er viktig er å vite og kjenne seg selv slik at man vet når man er på tur opp (hypomani/mani) eller ned (depresjon), men så må man ikke glemme hva som er "normalen". Det er også fint å kunne regulere seg selv i disse periodene.  Jeg merker veldig godt når jeg er på tur opp for jeg har nesten ikke behov for å sove, sover bare ca. 3 timer hver dag. Klarer å stoppe disse periodene rimelig kjapt med sovemedisin.

Seroquelen bruker jeg for søvnen med god effekt. Trenger likevel litt mindre søvn når jeg er oppe. Jeg fikk annen diagnose på DPS så fikk beskjed om at medisiner ikke kunne hjelpe meg og jeg måtte bare akseptere det. Men siden jeg har fått annen diagnose har jeg ett litt større håp om å få det litt bedre. Har jo et håp om å få meg en liten jobb med tiden. Men helsa først.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres fornuftig ut med månedlig oppfølgning hos psykolog i tillegg til at fastlegen følger opp medisinbruk.  Bipolar behandles jo primært medikamentelt. 

Anonymkode: 00378...988

Ja jeg tenker på litt mer oppfølging til jeg blir kjent med diagnosen og utfordringene den gir. Kjenne igjen ting og sånn. Og kanskje noe fra kommunen for å være litt sosial siden jeg snart er uten venner her jeg bor. De har flyttet en etter en. 

Endret av aa-k-j

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...