Gå til innhold

Hvorfor er de unge legene så strenge?

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Bare husker fra min barndom at mine foreldre gikk på sterke smertestillende for de hadde store smerter, bare lurer på kan de ha vært avhengig? Min mor sa ofte "Jeg er så lei av piller". Og min mor fikk jo magesår, kan ikke det ha vært pga piller? Min far sa jo det var min skyld, jeg fikk aldri gå til lege når jeg vokste opp samme hva det var. Så jeg ble redd leger og sykehus, og når psykiatrien kom inn i bildet sa min far at de var idioter og at mine psykiske vansker var tull. Min mor har sterke smerter nå men får ikke annet enn paracet, det var noe annet på 80 tallet. Hvorfor vil ikke leger skrive ut sterke smertestillende i dag? Er det pga sin egen rolle som lege? At de vil ikke ha det på papiret sitt? Skal folk bare gå med sterke smerter? Legen ble og irritert på min mor når hun spurte etter noe sterkere enn paracet, hva er det med dem? Tror det kommer an på hvor unge de er, jeg fikk jo ketorax av en godt voksen lege. Hadde aldri fått det av fastlegen, og på legevakten sa de jeg måtte ta paracet. Det virket jo ikke mot gallesmerter. Er det ikke for strengt i dag? Og hvorfor? Forstår det bare ikke. 

Fortsetter under...

stjernestøv

Vil bare si at min far måtte til slutt innse at jeg hadde nerveproblemer som han kalte det :) 

Det er frustrerende å tenke på at min mor ligger med store smerter om nettene og paracet hjelper ikke, burde jeg gi henne ketorax? Har tenkt på det, men det er vel ikke lov? Og hun er så tynn og liten at det går vel rett til hodet på henne :D 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Vil bare si at min far måtte til slutt innse at jeg hadde nerveproblemer som han kalte det :) 

Det er frustrerende å tenke på at min mor ligger med store smerter om nettene og paracet hjelper ikke, burde jeg gi henne ketorax? Har tenkt på det, men det er vel ikke lov? Og hun er så tynn og liten at det går vel rett til hodet på henne :D 

Hva feiler din mor? Man kan jo ikke pøse på med medisiner før man vet hva smertene skyldes.

Anonymkode: f729b...69f

stjernestøv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva feiler din mor? Man kan jo ikke pøse på med medisiner før man vet hva smertene skyldes.

Hun har store smerter i knærne sine, hun var på røntgen og det var i hvert fall benskjørhet. Hun skal videre utredes, har mast på henne i flere år om at hun må gå til lege. Men det må være noe annet enn benskjørhet? Man får vel ikke så store smerter av det? Fikk henne med på en tur og med rullator, hun holder seg inne. Legen sa hun måtte ut å gå, at det kom til å bli vondt men hun måtte gå. Legen sa smertene var kroniske så derfor fikk hun ikke noe sterkere enn paracet. 

Endret av stjernestøv

Er vel så mange som blir avhengige, tror det er bra de er forsiktige. USA tok jo helt av og ga opiater til alle for allting, det endre ikke bra... De unge legene har nok lært av feilene de eldre legene gjorde.

https://www.hhs.gov/opioids/about-the-epidemic/index.html

opioids-infographic.png

AnonymBruker
stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Hun har store smerter i knærne sine, hun var på røntgen og det var i hvert fall benskjørhet. Hun skal videre utredes, har mast på henne i flere år om at hun må gå til lege. Men det må være noe annet enn benskjørhet? Man får vel ikke så store smerter av det? Fikk henne med på en tur og med rullator, hun holder seg inne. Legen sa hun måtte ut å gå, at det kom til å bli vondt men hun måtte gå. Legen sa smertene var kroniske så derfor fikk hun ikke noe sterkere enn paracet. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/benskjorhet-osteoporose/#behandling

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/beinskjorhet-osteoporose/beinskjorhet-egenbehandling/

Annonse

Worrisome Plenty

Hvis hun fikk magesår av medisiner så må det vært NSAID (non steroid anti imflamatory drugs), disse pleier ikke legene å være forsiktige med, for de gir ikke noen rus. Paralgin Forte og den slags inneholder Kodein, ett stoff som er i morfin familien. Dette var det vanlig å dele ut mye av før. De gir ikke magesår. Det er paracet og Kodein i kombinasjon. 

Personlig har jeg fått b-preparater av alle legene jeg har hatt. Da har det dreid seg om benzodiazepiner mot angst. Om de var unge eller gamle hadde ikke noe å si. Paralgin forte får jeg ikke noen spesiell effekt av. For smerter er NSAID best av de som ikke gir avhengighet. Ibux er ett NSAID og de kan man kjøpe uten resept. Men neppe lurt for din mor hvis hun har hatt magesår..

stjernestøv
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok, hun har ikke fått tilbud om det. Hun røyker mye og spiser lite, og det var ikke langt hun klarte å gå med rullator heller. Det er skummelt å se henne gå med stokk inne, ser ut som hun skal falle hele tiden. 

stjernestøv
Worrisome Plenty skrev (7 minutter siden):

Hvis hun fikk magesår av medisiner så må det vært NSAID (non steroid anti imflamatory drugs), disse pleier ikke legene å være forsiktige med, for de gir ikke noen rus. Paralgin Forte og den slags inneholder Kodein, ett stoff som er i morfin familien. Dette var det vanlig å dele ut mye av før. De gir ikke magesår. Det er paracet og Kodein i kombinasjon. 

Personlig har jeg fått b-preparater av alle legene jeg har hatt. Da har det dreid seg om benzodiazepiner mot angst. Om de var unge eller gamle hadde ikke noe å si. Paralgin forte får jeg ikke noen spesiell effekt av. For smerter er NSAID best av de som ikke gir avhengighet. Ibux er ett NSAID og de kan man kjøpe uten resept. Men neppe lurt for din mor hvis hun har hatt magesår..

Ok. Det var paralgin forte hun fikk mest av, det var vel bekymringer hun fikk magesår av da. Kreft har hun også hatt, legen sa det med knærne kunne ha noe med det å gjøre også. Det er jo ikke lurt at hun tar mye paracet da hvis man kan få magesår av det?

Har fått benzo selv i mange år, men min unge fastlege ville ikke ta ansvar for det så psykiatrien overtok. Har jo fått av både leger og psykiatere før, aldri noe problem. Men det er de nye unge legene. 

Worrisome Plenty
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Ok. Det var paralgin forte hun fikk mest av, det var vel bekymringer hun fikk magesår av da. Kreft har hun også hatt, legen sa det med knærne kunne ha noe med det å gjøre også. Det er jo ikke lurt at hun tar mye paracet da hvis man kan få magesår av det?

Har fått benzo selv i mange år, men min unge fastlege ville ikke ta ansvar for det så psykiatrien overtok. Har jo fått av både leger og psykiatere før, aldri noe problem. Men det er de nye unge legene. 

Paracet er ikke et NSAID, det gir ikke magesår. Paracet er førstevalg mot smerte, fordi det har veldig lite bivirkninger om man holder seg til anbefalt dosering.

Endret av Worrisome Plenty
stjernestøv
Like Utfall skrev (27 minutter siden):

Er vel så mange som blir avhengige, tror det er bra de er forsiktige. USA tok jo helt av og ga opiater til alle for allting, det endre ikke bra... De unge legene har nok lært av feilene de eldre legene gjorde.

https://www.hhs.gov/opioids/about-the-epidemic/index.html

opioids-infographic.png

Jeg stoler mest på eldre leger, men de unge er jo grundigere med å sjekke ting da. 

stjernestøv

Men at folk på sine eldre dager skal gå rundt med sterke smerter er for meg uakseptabelt, og fastlegen hennes er sykemeldt. Hun hadde nok fått noe sterkere av han, dumme unge leger. Behandle godt voksne folk på den måten, det er en skam! 

Annonse

stjernestøv skrev (37 minutter siden):

...det var vel bekymringer hun fikk magesår av da.

Det der tror jeg er en utdatert teori. Man får ikke magesår utelukkende pga. stress eller bekymringer. De vanligste årsakene er en bakterie eller legemidler med bivirkninger.

stjernestøv
laban skrev (Akkurat nå):

Det der tror jeg er en utdatert teori. Man får ikke magesår utelukkende pga. stress eller bekymringer. De vanligste årsakene er en bakterie eller legemidler med bivirkninger.

Ok. Det er bra, jeg ville ikke satt magesår på noen men kanskje far min så på meg som en liten heks, jeg kunne si i mot. Og det kan godt hende hun fikk flere piller som ikke jeg vet om, husker bare det var snakk om paralgin forte. 

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Det er bra, jeg ville ikke satt magesår på noen men kanskje far min så på meg som en liten heks, jeg kunne si i mot.

Hvis man kunne få magesår av viljesterke småbarn, ville nok pasientgruppa i større grad bestått av kvinner i 20- / 30-årene 😉 

stjernestøv
laban skrev (1 minutt siden):

Hvis man kunne få magesår av viljesterke småbarn, ville nok pasientgruppa i større grad bestått av kvinner i 20- / 30-årene 😉 

Ok :) Tror min far var redd meg, jeg sa så mye rart hehe :D Trodde på karma allerede som barn, hvor jeg fikk det fra må gudene vite ;) 

stjernestøv
MiaMaia skrev (Akkurat nå):

Jeg har opplevd det motsatt, legen jeg har nå er ung og skriver ut medisiner som bare det mens legen jeg hadde før, som var eldre var veldig restriktiv. 

Det var rart. Jeg lurer litt på om de unge legene har fått en slags opplæring i å ikke skrive ut medisiner, har aldri opplevd det jeg blant den eldre garde. 

stjernestøv skrev (9 minutter siden):

Det var rart. Jeg lurer litt på om de unge legene har fått en slags opplæring i å ikke skrive ut medisiner, har aldri opplevd det jeg blant den eldre garde. 

Det er blitt mer fokus på å unngå vanedannende medisiner, så det har nok med det å gjøre. Enkelte overdriver kanskje det med å skrive ut minst mulig. Noe som er uheldig for pasienter med mye smerter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...