Glitter Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ja det var det som skjedde med meg også. Jeg fikk komme inn først, men så så de ganske sækjapt at jeg var for dårlig til behandling 😔 Anonymkode: 599ab...226 Det er så synd hvis man føler seg motivert. Men kanskje man må være et visst nivå av stabil for at det skal ha effekt med behandling? 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460720-er-kommunal-psykiatritjenesten-annenhver-uke-god-nok-hjelp/page/2/#findComment-4038569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Undulaten Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Tror jeg ville tatt det opp med fastlege at du føler det er for lite oppfølging fra kommunen med en time annenhver uke i forhold til det du har behov for. Og ta opp hvor ille du har det mellom timene annenhver uke. Ev ta det opp med den du snakker med annenhver uke. Ev kan du også ta med en pårørende som kjenner deg til time hos fastlege for å snakke for at du skal få mer hjelp. Jeg er tilknyttet et team i kommunen innenfor psykisk helse. Har har jeg vedtak på oppfølging 2 ganger i uka, så de er hos meg 2 faste dager med 1 time den ene dagen og 30 minutt den andre dagen. I tillegg er jeg med i en turgruppe de arrangerer og en aktivitetskveld de arrangerer. Da får jeg også truffet likesinnede som er tilknyttet teamet. Med angst var det veldig tøft i starten å være med mange andre ukjente, men de ansatte hjalp meg med å bli kjent med folk og komme i gang. I tillegg kan jeg ringe teamet ved behov for å snakke i deres åpningstider. Tipper noe sånt med et team hadde vært noe for deg, om det finnes i din kommune. Men forferdelig frustrerende med avslag på DPS med beskjed om at du er for syk. Du burde vel i det minste bli utredet der. Men jeg kjenner til det. Jeg er blitt karakterisert som behandlingsresistent og får avslag på avslag fordi jeg ikke har blitt bedre etter utskrivning (men hvordan skal jeg da bli bedre når det ikke hjelper med kommunal oppfølging?). 🤷🏻♀️ 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460720-er-kommunal-psykiatritjenesten-annenhver-uke-god-nok-hjelp/page/2/#findComment-4038589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (På 26.4.2021 den 11.47): Jeg har virkelig ikke noe liv. Sitter bare hjemme, drar aldri ut døra for annet enn å handle. Har altfor mye angst og er deprimert. Har ingen venner eller noen. Gjør ingenting. Vil bare dø hver dag. Er psykiatritjenesten annenhver uke særlig mye hjelp? Burde jeg være fornøyd med det? Det er det eneste jeg mottar. Anonymkode: 599ab...226 Hva tenker du at du kan gjøre i livet ditt av andre tiltak for å bedre egen livssituasjon annet enn kun samtaleterapi 45 minutter i uken? Å dra til et psykologkontor i terapi en gang i uken og deretter fortsette å leve det livet du lever nå, som jeg forstår at hvem som helst kan oppleve deprimerende og lite inspirerende og fylt av glede, vil mest sannsynlig ikke føre deg videre i et raskt nok tempo til at en kan se det som økonomisk kostnadseffektivt å la deg gå i behandling. Beklager at politikerne ser det slik. Da må du også være villig til å gjøre endringer som oppleves ubehagelige - det er en del av det å gå i terapi. Å ikke bare hele tiden gjøre det som føles greit, men også krysse sin egen komfortsone. Det er det som angstbehandling går ut på. Angst for mennesker vil bare øke jo mer du isolerer deg, på sikt, for jeg tror ikke det hjelper på angsten på sikt å isolerrer deg. Det gjør det bare enda vanskeligere jo lengre tid det går å skulle være sosial igjen. Om en har blitt redd for å kjøre bil etter en bilulykke, øker redselen for å sette seg inn i bilen mer og mer jo lengre tid det går. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460720-er-kommunal-psykiatritjenesten-annenhver-uke-god-nok-hjelp/page/2/#findComment-4038590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Eva Sofie skrev (3 minutter siden): Hva tenker du at du kan gjøre i livet ditt av andre tiltak for å bedre egen livssituasjon annet enn kun samtaleterapi 45 minutter i uken? Å dra til et psykologkontor i terapi en gang i uken og deretter fortsette å leve det livet du lever nå, som jeg forstår at hvem som helst kan oppleve deprimerende og lite inspirerende og fylt av glede, vil mest sannsynlig ikke føre deg videre i et raskt nok tempo til at en kan se det som økonomisk kostnadseffektivt å la deg gå i behandling. Beklager at politikerne ser det slik. Da må du også være villig til å gjøre endringer som oppleves ubehagelige - det er en del av det å gå i terapi. Å ikke bare hele tiden gjøre det som føles greit, men også krysse sin egen komfortsone. Det er det som angstbehandling går ut på. Angst for mennesker vil bare øke jo mer du isolerer deg, på sikt, for jeg tror ikke det hjelper på angsten på sikt å isolerrer deg. Det gjør det bare enda vanskeligere jo lengre tid det går å skulle være sosial igjen. Om en har blitt redd for å kjøre bil etter en bilulykke, øker redselen for å sette seg inn i bilen mer og mer jo lengre tid det går. Her ser jeg at jeg slettet noe av det viktigste jeg skrev. I traumebehandling er det viktig at du også fyller livet ditt med ting du ønsker å gjøre. Om du går i traumeterapi og kommer hjem og har hodet fullt av mye vondt uten andre impulser, blir det garantert ubehagelig for deg. Det forslaget om støttekontakt synes jeg var et flott forslag og det var derfor leit at du nokså blangt avviste det med at det ikke ville hjelpe mot dine traumer. Det som er bevist at ikke hjelper mot traumer, er å sitte å gruble på de vanskelige opplevelsene dag ut og dag inn uten annen stimuli. Den stimulien er det du som er ansvarlig for å skaffe deg enten alene eller ved hjelp av andre (f.eks. støttekontakt og andre interesser du måtte ha). Jeg kjenner en del personer som er uønsket ensomme og noen strever med meningsløshet mens andre synes de har et greit liv med innhold og det bunner jo i mange tilfeller i hva man velger å bruke tiden sin på. Det er nylig funnet, og pågår fortsatt studie, at en har det som kalles kontrafaktiske tanker og uhensiktsmessig tenkning som begge er forbundet med dårlig psykisk helse etter traumer. Det står så vidt om det her og en finner mer om det vha. Google. Terapi kan gjøre mye, men det er likevel vi selv som må gjøre resten av jobben mellom timene. Og like mye hva vi gjør med livet og hverdagen vår mens vi går i terapi. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460720-er-kommunal-psykiatritjenesten-annenhver-uke-god-nok-hjelp/page/2/#findComment-4038593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.