Glitter Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Hei. I lys av et svar jeg skrev i en annen tråd, kom jeg på å tipse dere om webpsykologen. Han har en nettside som heter webpsykologen.no, der står det mye nyttig å lære. Men det jeg synes er best, er podcasten hans som heter "sinnsyn". Den finnes på flere steder, men podcastaddict er gratis i hvert fall. Der er det en drøss med episoder om psykisk helse, ulike casus, livsmønster osv. Feks det @Eva Sofie skrev her om dagen om selvoppfyllende profeti/selvforsterkende adferd rundt egen oppfatning av seg selv og dernest opplevelse av avvisning er noe han også belyser som er en av flere negative leveregler. Jeg har også lært om mye av de mulige mekanismene bak min avhengighet til enkeltpersoner og hvorfor jeg har blitt værende i voldelige forhold. Nå bruker jeg ikke dette som behandling. Det er mer for å lære litt. Behandling tar jeg med min behandler. Jeg har funnet det interessant. Kanskje noen andre også gjør det. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460727-et-lite-tips-for-de-som-vil-l%C3%A6re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 (endret) Ja, en annen podcast litt i samme sjanger jeg også hører mye på, i tillegg til Sinnsyn som er veldig bra, er Pia & psyken som Psykologisk.no står bak. Denne podcasten er også gratis. En tredje podcast, som jeg ikke helt får bestemt meg om jeg liker eller ikke, fordi det er en helt annen retning i psykiatrien enn det vi er vant til å tenke, er Guro og Guru med Caspar Seip som står for grenen innen psykiatri som ikke ønsker å bruke diagnosemanual og sykdomsbegreper slik jeg har forstått det, men mer at alt kan forklares ut ifra kontekst og bakgrunn (fortid). Lurer litt på om det er dette som er innenfor begrepet "den kontekstuelle modellen", men jeg er ikke 100% sikker. Men interessant å få en anen vinkling selv om jeg kanskje ikke er enig på alle punkter. Og, jeg bruker heller ikke dette som en del av min egen behandling, men som et ledd i å kunne forstå meg selv bedre. Det er i blant at jeg har tatt bakgrunn i emner som har blitt tatt opp i en podcast, relatert det til mitt eget liv og vi har snakket om det fra den vinklingen og hvordan vi ser det på den måten. Det har blitt veldig nyttige samtaler. Jeg hører på minst to-tre podcaster daglig, om ikke flere, fordi livet mitt (smerter) krever litt tid i sengen for tiden før jeg blir effektiv hver dag, og jeg har jo hele tiden en trang til å gjøre noe... Endret 27. april 2021 av Eva Sofie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460727-et-lite-tips-for-de-som-vil-l%C3%A6re/#findComment-4038549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 27. april 2021 Forfatter Del Skrevet 27. april 2021 Eva Sofie skrev (22 minutter siden): Ja, en annen podcast litt i samme sjanger jeg også hører mye på, i tillegg til Sinnsyn som er veldig bra, er Pia & psyken som Psykologisk.no står bak. Denne podcasten er også gratis. En tredje podcast, som jeg ikke helt får bestemt meg om jeg liker eller ikke, fordi det er en helt annen retning i psykiatrien enn det vi er vant til å tenke, er Guro og Guru med Caspar Seip som står for grenen innen psykiatri som ikke ønsker å bruke diagnosemanual og sykdomsbegreper slik jeg har forstått det, men mer at alt kan forklares ut ifra kontekst og bakgrunn (fortid). Lurer litt på om det er dette som er innenfor begrepet "den kontekstuelle modellen", men jeg er ikke 100% sikker. Men interessant å få en anen vinkling selv om jeg kanskje ikke er enig på alle punkter. Og, jeg bruker heller ikke dette som en del av min egen behandling, men som et ledd i å kunne forstå meg selv bedre. Det er i blant at jeg har tatt bakgrunn i emner som har blitt tatt opp i en podcast, relatert det til mitt eget liv og vi har snakket om det fra den vinklingen og hvordan vi ser det på den måten. Det har blitt veldig nyttige samtaler. Jeg hører på minst to-tre podcaster daglig, om ikke flere, fordi livet mitt (smerter) krever litt tid i sengen for tiden før jeg blir effektiv hver dag, og jeg har jo hele tiden en trang til å gjøre noe... Takk for tips. Skal sjekke ut de også. Jeg kjenner meg veldig igjen i mange av disse negative levereglene og hva som kan føre til dem. Også det med hvorfor jeg er så sårbar for avhengighet. Ikke bare til rus, men personer, mat, trening osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460727-et-lite-tips-for-de-som-vil-l%C3%A6re/#findComment-4038552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Glitter skrev (2 timer siden): Takk for tips. Skal sjekke ut de også. Jeg kjenner meg veldig igjen i mange av disse negative levereglene og hva som kan føre til dem. Også det med hvorfor jeg er så sårbar for avhengighet. Ikke bare til rus, men personer, mat, trening osv. Jeg har vurdert å ta denne testen på webpsykologen.no han hele tiden refererer til, og som også hans pasienter blir bedt om å ta, for å avdekke hvilke negative leveregler man selv har... Ehm... Men vet ikke om jeg ønsker å bli bevisstgjort på det, men det er engang slik at en må få det bevisstgjort for å kunne gjøre noe med det. Å få det ubevisste bevisstgjort, som det heter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460727-et-lite-tips-for-de-som-vil-l%C3%A6re/#findComment-4038570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 27. april 2021 Forfatter Del Skrevet 27. april 2021 Eva Sofie skrev (Akkurat nå): Jeg har vurdert å ta denne testen på webpsykologen.no han hele tiden refererer til, og som også hans pasienter blir bedt om å ta, for å avdekke hvilke negative leveregler man selv har... Ehm... Men vet ikke om jeg ønsker å bli bevisstgjort på det, men det er engang slik at en må få det bevisstgjort for å kunne gjøre noe med det. Å få det ubevisste bevisstgjort, som det heter. Jeg tror jeg tok den testen for et par år siden, men husker ikke resultatet. For min egen del hjelper der bare å bli bevisstgjort på ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460727-et-lite-tips-for-de-som-vil-l%C3%A6re/#findComment-4038572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Eva Sofie skrev (1 time siden): Jeg har vurdert å ta denne testen på webpsykologen.no han hele tiden refererer til, og som også hans pasienter blir bedt om å ta, for å avdekke hvilke negative leveregler man selv har... Ehm... Men vet ikke om jeg ønsker å bli bevisstgjort på det, men det er engang slik at en må få det bevisstgjort for å kunne gjøre noe med det. Å få det ubevisste bevisstgjort, som det heter. Glitter skrev (1 time siden): Jeg tror jeg tok den testen for et par år siden, men husker ikke resultatet. For min egen del hjelper der bare å bli bevisstgjort på ting. Hvor finner man testen? Kunne tenke meg å ta den. Anonymkode: 98281...751 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460727-et-lite-tips-for-de-som-vil-l%C3%A6re/#findComment-4038578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 27. april 2021 Forfatter Del Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvor finner man testen? Kunne tenke meg å ta den. Anonymkode: 98281...751 Nederst på siden tror jeg det var. Bare scroll deg forbi mye av det øverste som er mer som reklame for det han driver med, så skal det være til venstre. Har ikke sjekket nå, men er der han sier i podcasten med jevne mellomrom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460727-et-lite-tips-for-de-som-vil-l%C3%A6re/#findComment-4038581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Jeg fant det, tok testen og var mye som passet på følelsesmessige mangler og endel på sosial isolering- fremmedgjøring. Var kjent med at jeg har det. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460727-et-lite-tips-for-de-som-vil-l%C3%A6re/#findComment-4038586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Glitter skrev (18 minutter siden): Jeg tror jeg tok den testen for et par år siden, men husker ikke resultatet. For min egen del hjelper der bare å bli bevisstgjort på ting. Jeg så litt på den nå, Personlighetstest & selvhjelp fra Webpsykologen, og for meg ble dette litt overveldende å få alt presentert på én gang. Jeg ser at jeg strever på så mange områder at jeg føler at nå er det bare å sette på lokket og si takk for samarbeidet så lenge det varte til alle rundt meg (ikke reelt ment, men uttrykk for følelsen jeg sitter med). Jeg har tenkt å fortsette og stå på videre, for jeg vil ikke la meg knekke av noe så latterlig som noen bokstaver på en kodet nettside. Jeg fortsetter som før, å arbeider meg igjennom område for område i terapi og mellom terapitimene. Ingen har sagt til meg at terapi er enkelt, aller minst han jeg går hos nå, og det skal jeg sannelig være den første til å signere under på. Men det er også tøft å leve med mange problemer i livet. Men det jeg tenkte på når jeg leste nedover, var en positiv ting: Det som en gang var veldig vanskelig, er ikke lenger så vanskelig for meg i dag. Det betyr at disse problemområdene i livet er det mulig å endre på over tid. Og det er jo derfor han henviser til så mange sider med lesestoff. Fordi man selv skal bli bevisst egen problematikk, egen adferd, egne omgivelsers adferd, slik at man kan ta et standpunkt til om en ønsker å la dette fortsette eller ikke. La tidligere erfaringer i livet styre deg i nåtiden og valg du gjør i dag for fremtiden. Og det er vel derfor mange av oss går i terapi eller har ønske om å gjøre det? 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460727-et-lite-tips-for-de-som-vil-l%C3%A6re/#findComment-4038588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 27. april 2021 Forfatter Del Skrevet 27. april 2021 Eva Sofie skrev (1 time siden): Jeg så litt på den nå, Personlighetstest & selvhjelp fra Webpsykologen, og for meg ble dette litt overveldende å få alt presentert på én gang. Jeg ser at jeg strever på så mange områder at jeg føler at nå er det bare å sette på lokket og si takk for samarbeidet så lenge det varte til alle rundt meg (ikke reelt ment, men uttrykk for følelsen jeg sitter med). Jeg har tenkt å fortsette og stå på videre, for jeg vil ikke la meg knekke av noe så latterlig som noen bokstaver på en kodet nettside. Jeg fortsetter som før, å arbeider meg igjennom område for område i terapi og mellom terapitimene. Ingen har sagt til meg at terapi er enkelt, aller minst han jeg går hos nå, og det skal jeg sannelig være den første til å signere under på. Men det er også tøft å leve med mange problemer i livet. Men det jeg tenkte på når jeg leste nedover, var en positiv ting: Det som en gang var veldig vanskelig, er ikke lenger så vanskelig for meg i dag. Det betyr at disse problemområdene i livet er det mulig å endre på over tid. Og det er jo derfor han henviser til så mange sider med lesestoff. Fordi man selv skal bli bevisst egen problematikk, egen adferd, egne omgivelsers adferd, slik at man kan ta et standpunkt til om en ønsker å la dette fortsette eller ikke. La tidligere erfaringer i livet styre deg i nåtiden og valg du gjør i dag for fremtiden. Og det er vel derfor mange av oss går i terapi eller har ønske om å gjøre det? Tok den også på nytt nå. Jeg som deg har utrolig mange av disse negative levereglene. Da får man jo en slik følelse som du fikk. Hvordan i all verden skal det gå når det er såpass mye og så innviklet. Det er jo bra å bli bevisst på slike ting. Dette er jo ting jeg prater med min behandler om, men når det står ramset opp sånn der så blir det ganske tydelig. Skjønner jo nå hvorfor jeg kjenner meg igjen i så masse av det han snakker om. 😅 Det er jo et godt tegn at du kjenner på at en del av det ikke er så omfattende for deg lenger. Da funker jo terapien og jobben du gjør. Så er det vel en del man bare må lære å leve med? Det kan jo sitte så dypt at det aldri vil forsvinne, men det kan vel bli lettere som du skriver litt om. Tror det bare var to av de levereglene jeg ikke har. Gadd ikke telle, men av de hovedregelene, også er det jo alle de punktene under hver da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460727-et-lite-tips-for-de-som-vil-l%C3%A6re/#findComment-4038594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol1973 Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Takk for tipset. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460727-et-lite-tips-for-de-som-vil-l%C3%A6re/#findComment-4038623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Eva Sofie skrev (11 timer siden): Ja, en annen podcast litt i samme sjanger jeg også hører mye på, i tillegg til Sinnsyn som er veldig bra, er Pia & psyken som Psykologisk.no står bak. Denne podcasten er også gratis. En tredje podcast, som jeg ikke helt får bestemt meg om jeg liker eller ikke, fordi det er en helt annen retning i psykiatrien enn det vi er vant til å tenke, er Guro og Guru med Caspar Seip som står for grenen innen psykiatri som ikke ønsker å bruke diagnosemanual og sykdomsbegreper slik jeg har forstått det, men mer at alt kan forklares ut ifra kontekst og bakgrunn (fortid). Lurer litt på om det er dette som er innenfor begrepet "den kontekstuelle modellen", men jeg er ikke 100% sikker. Men interessant å få en anen vinkling selv om jeg kanskje ikke er enig på alle punkter. Og, jeg bruker heller ikke dette som en del av min egen behandling, men som et ledd i å kunne forstå meg selv bedre. Det er i blant at jeg har tatt bakgrunn i emner som har blitt tatt opp i en podcast, relatert det til mitt eget liv og vi har snakket om det fra den vinklingen og hvordan vi ser det på den måten. Det har blitt veldig nyttige samtaler. Jeg hører på minst to-tre podcaster daglig, om ikke flere, fordi livet mitt (smerter) krever litt tid i sengen for tiden før jeg blir effektiv hver dag, og jeg har jo hele tiden en trang til å gjøre noe... Psykologisk.no står ikke bak Pia og psyken, det er produksjonsselskapet Tid og lyst med Pia Pedersen som produsent som har funnet på konseptet og som nå har laget over 200 episoder. Podcasten finnes på flere plattformer, deriblant psykologisk.no Jeg har ikke hørt på så veldig mange av episodene, men noen av de jeg har hørt har vært gode. Pia får mange flinke folk til å delta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460727-et-lite-tips-for-de-som-vil-l%C3%A6re/#findComment-4038632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 (endret) frosken skrev (6 timer siden): Psykologisk.no står ikke bak Pia og psyken, det er produksjonsselskapet Tid og lyst med Pia Pedersen som produsent som har funnet på konseptet og som nå har laget over 200 episoder. Podcasten finnes på flere plattformer, deriblant psykologisk.no Jeg har ikke hørt på så veldig mange av episodene, men noen av de jeg har hørt har vært gode. Pia får mange flinke folk til å delta. OK. Du har helt sikkert rett. Årsaken til at jeg har koblet sammen Psykologisk.no og Pia og psyken er at jeg ser Psykologisk.no oftest skriver en artikkel om samme tema som hennes podcast og selv publiserer podcastene på sin nettside, men det er da trolig bare et samarbeid? Uansett hvem som står bak, har du rett i at hun får mange interessante mennesker i studio med mange interessante temaer i studio. Det er bl.a. disse podcastene - og en rekke andre - jeg refererer til samt en del TV-programmer og dokumentarer jeg tenker på når jeg sier at dersom jeg skulle ha kommet igjennom alt jeg gjerne ønsker, håper jeg på å bli 120 år minst og kun få tid til å lytte og se på TV Men fra spøk til alvor, så mener jeg at podcast og Nett-TV kan bidra til å gi et meningsfylt liv om en velger ut sine interesseområder og det er mye lærdom i dette og også helse. Det er viktig å ta til seg ny lærdom også som voksen. Endret 28. april 2021 av Eva Sofie 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460727-et-lite-tips-for-de-som-vil-l%C3%A6re/#findComment-4038662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.