Gå til innhold

Kan psykriatriske medisiner føre til problemer å bli gravid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det mulig? Jeg ble usikker etter å ha gått på flere typer psykiatriske medisiner etter en fødsel om det kunne skape problemer med å bli gravid igjen når jeg hadde stoppet med medisineringen. Jeg ble ikke gravid igjen. Og legene klarte ikke å finne årsaken, men antok at det måtte være meg siden jeg er kvinnen. 

Jeg husker at de anbefalte at folk som hadde hatt problemer å bli gravid tidligere ikke bruke en av medisinene. Men husker ikke navnet på den. 

Anonymkode: bc9f5...5d6

Fortsetter under...

Ikke lenge etter seponering, som jeg kjenner til.

Men under bruk av en del antipsykotika kan fertiliteten nedsettes. En del AP gir prolaktinstigning. Det er det samme som skjer under amming. Dette kan igjen påvirke at det ikke kommer til eggløsning, og dermed kan en ikke bli gravid. Det kan ta en del måneder etter at en slutte med slike medisiner før eggløsningen er normal igjen.

AnonymBruker

Vær så snill. Ikke bli gravid om du har store psykiske problemer. Jeg er selv oppvokst med psykisk syk forelder og vet hvor jævlig ødeleggende det er. 

Er du så mildt syk at du ikke behøver behandling så går det vel greit. 

Anonymkode: ec294...44f

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Ikke lenge etter seponering, som jeg kjenner til.

Men under bruk av en del antipsykotika kan fertiliteten nedsettes. En del AP gir prolaktinstigning. Det er det samme som skjer under amming. Dette kan igjen påvirke at det ikke kommer til eggløsning, og dermed kan en ikke bli gravid. Det kan ta en del måneder etter at en slutte med slike medisiner før eggløsningen er normal igjen.

Men det går tilbake til normal tilstand etter noen år ihvertfall? 

Det kan jo være helt andre årsaker til at jeg aldri ble gravid igjen. Normalt sett så skulle man tro alt normaliserte seg når man har vært uten medisinering i lang tid. Nå er det snakk om årevis etterpå. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vær så snill. Ikke bli gravid om du har store psykiske problemer. Jeg er selv oppvokst med psykisk syk forelder og vet hvor jævlig ødeleggende det er. 

Er du så mildt syk at du ikke behøver behandling så går det vel greit. 

Anonymkode: ec294...44f

Vet at det ikke er noe å vokse opp i. Nå er årene gått og jeg har ikke slike psykiske problemer som før. Men jeg er litt gammel til å få barn nå. Men tenker mulig å gi det en siste sjanse. 

AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 21.15):

Er det mulig? Jeg ble usikker etter å ha gått på flere typer psykiatriske medisiner etter en fødsel om det kunne skape problemer med å bli gravid igjen når jeg hadde stoppet med medisineringen. Jeg ble ikke gravid igjen. Og legene klarte ikke å finne årsaken, men antok at det måtte være meg siden jeg er kvinnen. 

Hvorfor antar man så ofte at det er kvinnen som er årsaken? I ditt tilfelle er det jo kanskje grunnlag for det, men en vet jo at det i mer og mer hyppigere tilfeller kan være mannen. Jeg så et sted en statistikk på det, men husker ikke tallene nå, men de var skremmende synkende bare siden 80-tallet og forskerne vet ikke hvorfor... Om det skyldes kosthold, ytre faktorer, gener eller noe helt annet... - Eller kan det være et mannlig nederlag fordi det alltid har vært deres hovedansvar å føre slekten videre og ta over gård og grunn? ;) 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...