Gå til innhold

Smerteskala/Kupton

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det en slags "objektiv" smerteskala i bruk i helsevesenet?

Jeg er under utredning og får innimellom spørsmål av typen "Hvor smertefullt er det på en skala fra 1 til 10?"  Jeg regner med at 0 er en slags tilstand av absolutt fysisk og mentalt velvære, men hva er 10?  Er det de sterkeste smertene vanlige mennesker kan forvente og oppleve (eksempelvis fødsel) eller er det smerter de færreste av oss heldigvis vil bli utsatt for (ekstrem tortur).

Kan mennesker oppleve smerte ulikt?  Jeg syntes for eksempel at gallesteinsanfall ikke var spesielt vondt, men har klart å brekke min egen hånd i ren desperasjon under et migreneanfall (uten å merke smerte i armen).  De jeg møter i helsevesenet mener jeg tar feil, at gallestein er ekstremt mens migrene ikke er så ille.

Min smerte nå på det verste er at jeg må konsentrere meg for å opptre normalt, kvalm, kaldsvett, tårer i øynene.  Men er det 4 eller 7, liksom?

Anonymkode: a18ae...237

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen objektiv smerteskala, siden opplevelsen av smerter er en subjektiv opplevelse, men en forsøker å forstå pasientens opplevelse av smerter gjennom å tallfeste den. Du har jo selv erfart at når du har fokuset på én type smerte, blir opplevelsen av en annen smerte dempet. Derfor er jo det å avlede seg selv fremfor å kjenne etter smerter en god idé. En ser jo de som spiller fotball, men at en skade først blir oppdaget etter kampen og først da får de smerter. Det er jo fordi all deres fokus og konsentrasjon er på noe annet enn der smertene og skaden befinner seg. Jeg har lurt på om TENS-behandling går litt ut på det samme, å stimulere punkter på huden, men at man der flytter smerten fra der man egentlig har smerter til et annet sted på kroppen - men dette er i så fall bare deler av forklaringen (og kun mine tanker), for en skal jo plassere elektrodene ulike steder på kroppen avhengig av hvor en har smerter.

For egen del har jeg vært redd for å tallfeste mine egne smerter i en skala når jeg mange ganger har fått dette spørsmålet på sykehuset og akuttmottak, fordi jeg er redd for å komme til å overdrive og bli tatt for å ønske meg mer smertestillende enn hva jeg reelt sett trenger. Men jeg har blitt forklart at på nivå 10 har du så sterke smerter at du besvimer av de. Jeg skulle ønske at de hadde noen eksempler for veiledning til skalaen.

F.eks. hvilket nivå er du på når du overhodet ikke klarer å bevege deg/snu deg før du får smertelindring? eller når du puster svært anstrengt og overfladisk?

Det er jo en stor misforståelse at man opparbeider seg en sterkere smerteterskel jo mer smerter man opplever. Det er overraskende nok det motsatte, og det er jo årsaken til at langvarige smerter normalt sett ikke skal behandles med opioider. At jo flere og mer smerter du opplever, jo mer følsom blir du for smerter. Jeg merker det selv. Jeg kan ikke forstå at min tilstand har blitt så mye mer forverret de siste to-tre årene, men at jeg opplever mer smerter nå enn for 5-6 år siden er garantert selv om situasjonen ellers er uendret. Jeg hørte en nevrolog forklare det med smertereseptorene i hjernen som ble aktivert hyppig og han sammenlignet det med en sti som ble brukt mye. Da ble stien tydeligere og tydeligere og smertereseptorne ble derfor også raskere aktivert for jo bredere sti, jo raskere kom de frem.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er under utredning og får innimellom spørsmål av typen "Hvor smertefullt er det på en skala fra 1 til 10?"  Jeg regner med at 0 er en slags tilstand av absolutt fysisk og mentalt velvære, men hva er 10?  Er det de sterkeste smertene vanlige mennesker kan forvente og oppleve (eksempelvis fødsel) eller er det smerter de færreste av oss heldigvis vil bli utsatt for (ekstrem tortur).

Kan mennesker oppleve smerte ulikt?  Jeg syntes for eksempel at gallesteinsanfall ikke var spesielt vondt, men har klart å brekke min egen hånd i ren desperasjon under et migreneanfall (uten å merke smerte i armen).  De jeg møter i helsevesenet mener jeg tar feil, at gallestein er ekstremt mens migrene ikke er så ille.

Min smerte nå på det verste er at jeg må konsentrere meg for å opptre normalt, kvalm, kaldsvett, tårer i øynene.  Men er det 4 eller 7, liksom?

Jeg synes gallestein er som veer og det var veldig vondt, veene var verre enn å presse ut barnet. Vil si det er en smerte på 10 og det sa jeg til en lege da han spurte hvor jeg lå fra 0 til 10, da fikk jeg ketorax. Migrene er også sterke smerter, men syns gallesteinanfall er vondere. Og det var jævlig at legevakten sa jeg skulle ta paracet som ikke funket i det hele tatt, for migrenen har jeg i hvert fall medisiner som fungerer. Og jeg vil si trigeminusnevralgi også er på 10, og ei sa til meg en gang at jeg hadde høy smerteterskel. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er under utredning for psoriasis artritt. Det er de sterkeste smertene jeg har opplevd, når jeg får smerter i skuldra. Ellers skulle jeg ta vevsprøve av penis en gang. Det var vondt å få en sprøyte i penis, men det var jo fort over. To forskjellige typer smerter, veldig vonde begge to. Hodepine har jeg sjelden, selv om det er mye migrene i familien. De som har klasehodepine vet nok mye om smerte. Ellers er vel benkreft noe av det verste når det kommer til smerte.

Anonymkode: 39ad1...b2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er under utredning for psoriasis artritt. Det er de sterkeste smertene jeg har opplevd, når jeg får smerter i skuldra. Ellers skulle jeg ta vevsprøve av penis en gang. Det var vondt å få en sprøyte i penis, men det var jo fort over. To forskjellige typer smerter, veldig vonde begge to. Hodepine har jeg sjelden, selv om det er mye migrene i familien. De som har klasehodepine vet nok mye om smerte. Ellers er vel benkreft noe av det verste når det kommer til smerte.

Anonymkode: 39ad1...b2c

Igjen blir det vanskelig å sammenligne smerter. Det blir etter min mening like meningsløst som å forsøke å definere hvem som lider mest ut ifra hvilken psykiatrisk diagnose en har. Selvsagt vet alle at vanlig hodepine (ikke migrene) er overkommelig, men jeg tror det hele kommer an på hvor smerten sitter.

Da jeg skulle søke om et TENS-apparat for smertebehandling, var jeg til en fysioterapeut, og hun hadde selv erfaring med smerter i innvendige organer. Hun mente f.eks. at det var en helt annen smerte en å brekke eller forstue en fot eller arm, selv om begge deler er smertefullt. Jeg tror det er viktig å respektere at alle opplever sin egen smerte, for det som gjør vondt verre er å bli avfeid med at "du kan ikke ha så vondt". Det er litt overførbart med psykisk lidelse, at da får en det enda vanskeligere med seg selv. Og som jeg nevnte over, det hjelper i mange tilfeller å forsøke å avlede seg selv. Men jeg har selv også opplevd at det er fullstendig umulig avhengig av smerteintensiteten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, det finnes ingen objektiv smerteskala.

10 er den høyeste smerte det er mulig å tenke seg. (Med fare for å uttale seg om dette som mann, vil jeg si at fødsel umulig kan være mer enn 9.    1. Fordi en vet at det er forbigående. 2. Fordi en vet at belønningen er uendelig).

Smerter oppleves ulikt. Dessuten er sykdomstilstander ulike. Mine og dine gallestensanfall eller migreneanfall er ikke like. De du har møtt, er ikke så svært oppdatert. WHO har rangert migrene blant de verste sykdommer en kan ha når det gjelder smerte.

Det du beskriver i siste avsnitt vil jeg vurdere som 7.

Skrevet
kupton skrev (24 minutter siden):

Nei, det finnes ingen objektiv smerteskala.

10 er den høyeste smerte det er mulig å tenke seg. (Med fare for å uttale seg om dette som mann, vil jeg si at fødsel umulig kan være mer enn 9.    1. Fordi en vet at det er forbigående. 2. Fordi en vet at belønningen er uendelig).

Smerter oppleves ulikt. Dessuten er sykdomstilstander ulike. Mine og dine gallestensanfall eller migreneanfall er ikke like. De du har møtt, er ikke så svært oppdatert. WHO har rangert migrene blant de verste sykdommer en kan ha når det gjelder smerte.

Det du beskriver i siste avsnitt vil jeg vurdere som 7.

Er det slik at smertene kan klassifiseres til punkt 10 når de er så kraftige at en besvimer? At de er så kraftige at bevisstheten ikke klarer mer?

Skrevet (endret)

Jeg har fått denne smerteskalaen hos fysioterapeut. Men jeg må si at å beskriver verste smerte for problemet jeg gikk det for, ikke rr det samme som verste smerten jeg har kjent for andre tilstander. Men: det viktigste, tenker jeg, er at den setter meg i stand til å vurdere hvordan behandlingen har endret på smertene jeg kjenner. Og hvor mye smerte som er innafor å kjenne før jeg må begrense meg. Og det er mye viktigere enn at min beskrivelse skal være en objektiv, presis gjengivelse.  For det er også strengt tatt umulig. Det jeg ga 8 på smerteskalaen for slimposebetennelse, er ikke på langt nær så jævlig som det jeg ville gitt 8 for et migreneanfall. 

Endret av knas

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...